Vietkö alle 2-vuotiaan lekurille, jos yskii räkäyskää jo toista viikkoa, vaan ei ole kuumetta?

Vierailija

Tämä ei ole edes mun ensimmäinen lapsi, mutta edelleen mulle on yhtä vaikeaa arvioida, missä vaiheessa pitäisi käyttää lääkärissä. Lapsella on jo toista viikkoa kova nuha ja rohiseva yskä, mutta kuumetta ei ole. Pitäiskö sitä käyttää näytillä vai ei? Käyttäisittekö itse?

Lääkärissähän yleensä aina kirjoittavat antibiootit ja mulle on vähän epäselvää, miten ne pystyy toteamaan, onko niistä oikeesti apua vai ei. Kun on uutisoitu paljon niistä antibiooteistakin, ettei pitäis turhaan jaella... Vaikka kyllä kai sen pitäis olla ensisijaisesti lääkäreiden vastuulla, ettei niitä turhaan määrätä. Muutenkin on aina sellainen olo, että suhtautuvat terveyskeskuksessa välillä tosi nihkeästi, kun yrittää saada lasta lääkärille. Mutta miten sitä voi tavallinen pulliainen arvioida, mikä on "turha" käynti ja mikä ei, varsinkin pienten lasten kanssa, jotka ei osaa vielä edes puhua?

Kommentit (11)

Vierailija

Jos lapsi nukkuu yönsä hyvin ja leikkii päivisin, ei ole poikkeuksellisen väsynyt eikä hengitys tunnu raskaalta, en veisi.

T. Sairaanhoitaja

Vierailija

viikkoja. Ja jos on todella bakteeritulehdus, se kyllä pitää lämpöä lapsella. Enkä varsinkaan veisi, jos lapsi hyväkuntoinen, syö ja juo suht hyvin.

Vierailija

Mainitsit, että suhtautuvat tk:ssa nihkeästi, ja juuri tuosta syystä itse veisin yksityiselle. Samaa olen toisinaan pähkäillyt, että onkohan turha käynti tulossa, mutta ikinä ei vielä ole ollut turhaa käyntiä.

Löytynyt lähes aina korvatulehdus, joka muutoin ei ole oireillut (paitsi siis yskää ja nuhaa). Ja meillä käyntejä ollut paljon. Mielestäni, jos lapsi on sairas, vaikkei kuumetta olekaan, niin vien lääkärin arvioitavaksi, koska itse en lääkäri ole. En jaksa ottaa ns. vastuulleni, etten sitten olisikaan vienyt lääkärille, vaikka tarvetta olisi ollut. Mies ei meillä lähes ikinä ota kantaa ja lapsella ei juuri koskaan ole kuume noussut, vaikka onkin täydessä korvatulehduksessa. Joten mene ja tiedä sitten.

Onneksi on jo sen ikäinen, että osaa kertoa, jos korvat kipeenä. Mutta sittenhän jää keuhkoasiat jäljelle, joita harva itse pystyy diagnosoimaan.

Vierailija

sillä olisi jo paha korvatulehdus. Aina syönyt, nukkunut ja touhunnut hyvin, vain pitkittynyt yskä paljastaa tulehduksen. Kun 2 viikkoa on täynnä, meen saman tien korvalääkärille.

Vierailija

lapsen yleisvointi ratkaisee aina. Onko väsähtänyt, häiritseekö yskä esim. unta? Jos epäilet keuhkoputkentulehdusta, lapsi yleensä kokee paineen tunnetta rinnassa ja olo on yleisesti huono. Tavallinen flunssaan liittyvä yskä on usein aika pitkäkestoinen, valitettavasti. Menee kyllä muutamassa viikossa ohi. Yskä + korkea kuume viittaa keuhkokuumeeseen, siihen määrätään antibiootit. AB-kuuri vain bakteeritulehduksiin, viruksiin eivät auta.

Vierailija

leikkiikö normaalisti? Onko ruokahalu lähes ok?

Jos edellisiin vastaus on kyllä, seurailisin vielä. Jos yskää yli kaksi viikkoa ja nuha ohi, hakeutuisin lääkäriin, vaikkei edellisiä.

Th

Vierailija

Käytin juuri oman 1 v 10 kk lapseni lääkärissä. Yskä + kuumeilu oli jatkunut reilun viikon. Muuten lapsi oli ok, mutta imeskeli kovasti käsiään, mitä ei muuten tee. Korvatulehdushan sieltä löytyi eli onneksi mentiin. Tämä oli muuten lapsen ensimmäinen korvatulehdus eli sikäli ei ollut vertailukohtaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat