Työttömien asunnot myyntiin ja sossun jonoon niinkuin kaikki muutkin pienituloiset

Vierailija

Asunnoista saatavat myyntivoitot on ensin käytettävä elämiseen ja onhan se helpompi muuttaa työn perässä muualle kun ei ole omakotitalo tiettyyn paikkakuntaan sitomassa.

Vapaavuori puhuu paskaa, joutaisi erota huru-ukko

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200901058864007_uu.shtml

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

jos myisin homeisen luukkuni, josta jäisi vielä velkaa, ja muuttaisin vuokralle, saisin tukea asumiseen. Nyt tk-eläkkeellä (n. 600e) en saa. Lainanhoitokuluni ovat 200e/kk ja sähkölämmitys tekee 150e?/kk. Sillä rahalla ei kyllä asuta vuokralla. Mutta jos asumistuen muodossa mieluummin verovaroillasi minua tuet, niin..

Vierailija

niin v*tusti potuttaa, kun joku luulee sossun maksavan puhelinlaskut, ja lehtitilaukset ja ties mitä. Kaikki muut kulut kuin pakolliset (sähkö, tietty määrä vedestä) jätetään täysin huomiotta. Jos sulla siis on jotain lainaa joka ei liity siihen asuntoon jossa juuri nyt asut, sitä ei ole olemassakaan. Jos maksat jostain myyntikelvottomasta homeloukusta jossain, tai jotain muita hädässä tulleita luottoja, olet omillasi.

Itse nukun nyt homemökissäni pelkällä kovalla lattialla. Lapset on menetetty, enkä voi heitä tavata tuossa homemökissä, ilman huonekaluja. Eikä ole varaa syöttää.

Aikanaan kun toinen lapsi asui vielä luonani, meille pukattiin perhetyöntekijä. Mutta pyykkikone sai rauhassa paukuttaa alaosasta puhkiruostuneena, alle työntämäni rantatossun varassa. Ei tukea- sossu moitti asuntoa askeettiseksi-siispä lapsi oli pantava tarhaan. Sinnepäs sitten kuskasin (ja bensaa kului vielä enemmän), ja väsyin itse entistä enemmän. Ja lapsi oli tarhapäivän jälkeen tuhannen väsynyt ja itkuinen. Ja koska nukahti kuudelta illalla, myös heräsi viideltä aamulla, ja minun yöuneni häipyivät sitten kokonaan...

En minä enää yhteiskunnan apuun luota. Itse tässä täytyy selvitä takaisin työelämään (nyt yritän seksipuhelimessa, mutta yön palkka on ollut noin 2 euroa), tai sitten on tehtävä se viimeinen ratkaisu. En voi ajatella kituuttavani lopun elämää kansaneläkkeellä. ( Että muistakaa mammat. Jos olette kotona liian pitkään, ja sitten joudutte työkyvyttömäksi, teille ei lasketa tulevan ajan kertymää. Jos olette töissä, mahdollinen työkyvyttömyyseläke voi olla satoja euroja parempi)

Vierailija

Musta tilanne olisi jotenkin korni:

Meillä on omakotitalo, josta toki on velkaa. Velka on mitoitettu tuloihin nähden järkevästi, eikä esim. mitään lisävakuuksia ole tarvinnut ottaa.

Ajatellaan, että me molemmat jäisimme työttömiksi ja olisimme työttömiä niin kauan, että putoaisimme peruspäivärahalle (DI:n ja KTM:n perheessä näin on vaikea kuvitella käyvän, koska olisin ennemmin valmis tekemään mitä tahansa työtä). Silloin olisimme asumismenojen kanssa sillä tavalla kusessa, että tämän hetkisellä korkotasolla lainamme koron osuus on n. 450 e ja lisäksi tulevat asumiskulut. Olemme 5-henkinen perhe. Jos kohta myisimme talomme, joka ei ole öky eikä edes iso, niin kunta saisi tosissaan tehdä hommia löytääksemme noilla kustannuksilla meille asunnon. mm. rakennusaikana asuimme vuokralla ja maksoimme vuokraa 950 e/kk. Lisäksi sähköt, vedet jne.

Eli olisi vaan täysin oikein, että asumismenomme olisivat isommat ja saisimme enemmän tukea, kunhan emme vain asuisi omistusasunnossa. Eli yhteiskunta joutuisi tukemaan meitä enemmän kuin nykyisessä asunnossa asuessamme. Ajatuksena siis tässä skenaariossa, että emme lyhentäisi lainaa juuri ollenkaan - olemme tähän mennessä maksaneet sitä todella kovaa vauhtia takaisin.

Vierailija

Eli mun työkyvyttömän ( mielenterveysongelma) äidin ja pitkäaikaistyöttömän ja sairaan isän ( työtön jo vuodesta 1991 ) pitäisi myydä velaton murjunsa, hylätä isän vanha äiti jota äitini hoitaa ja muuttaa työn perässä muualle? Miksi?

Vierailija

No sitä varmaan on tyrkyllä ihan hervottomat summat.

Saa olla onnellinen että saa ylipäätään myytyä ja pelkkää plussaa on jos ei jää velkaa, ainakaan kovin paljoa.

Vierailija

omavastuu on toistasataa. Luulisin. Ennen, kun lapseni asui kanssani, sain sitä. Nyt kun asun yksin, ei omavastuu ylity. Ja 33 neliön kämpässä ei laskennallisesti kovin suuret asuimiskulut ole.

Vierailija

ja paperitehtaalta irtisanottuja. Asukoot mun puolestani velkaisessa asunnossa, mutta valtion ei tartte heille mitään armopaloja maksaa. Muutkin työttömät joutuvat ensin realisoimaan omaisuutensa ja vasta sitten sossun rahahanat aukeavat.

ja on aika ihme jos et muka noilla 600€:n eläkkeelläsi saa sossusta mitään. Toimeentulotukinormi on että asumiskulujen jälkeen ihmiselle pitää jäädä n. 400€ elämiseen. Tyhmä taidat olla jos et sossun tukea hae.

Vierailija

Ensin otetaan hillitön asuntolaina varoituksista piittaamatta ja sitten itketään veronmaksajia apuun kun siitä lainasta pitäisi selvitä. ARGH!

t. eräs kärsivällisesti säästänyt, pienessä asunnossa kitunut, joka odottaa kiihkeästi kohtuullista hintatasoa

Vierailija

sossut saattavat avustaa sähkössä, tiedän sen. Mutta vaikka sanotaan että he avustavat esim. kiinteistöveroissa, tai vakuutusmaksuissa, käytäntö on se, että niistä maksetaan osuus, jonka he katsovat oikeaksi, kuukaudelle. Siis kun marssin satasen kiinteistöveron kanssa sossuun, että nyt ei ole vara maksaa, he saattavat maksaa minulle kuukauden osuuden. Kerran sain 3,5 euroa. Tuntuisi että sossun kulut tuosta maksusta ovat jo niin suuret,että olisi voinut jättää maksamatta... Tarvitsin talooni remontin. Siihen sain pankista lainaa. Mutta kun sossu katsoi, etten ole ajoissa tehnyt remonttia, toimeentulotuki evättiin. Olin juuri saanut päätöksen työkyvyttömyydestä. Olin kesän juossut tutkimuksissa ja olin aivan poikki. Sitten olisi talvella pitänyt tuota remonttia tehdä. Siispä jouduin käyttämään lainan elämiseen ja laskuihin, laina katsottiin tuloksi niin kauan kuin rahaa oli jäljellä..

Sossun normit eivät ole noin yksinkertaiset, että neljäsataa jäisi silkkaa rahaa. Paljon jää laskuja hoidettavaksi siitä perusosasta. Kuten tv-lupa, auton vakuutus (kun maalla se on pakollinen) muut lainanhoitokulut, yms. yms. Harvoin mulle alijäämää saadaan laskettua.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat