Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toi kuivahiiva toimii? Taas perk.. Pizzapohja pilalla..

Vierailija

En ikinä, ikinä, ikinä saa kuivahiivalla onnistumaan yhtään mitään vaikka mittaisin nesteen lämpötilan mittarilla ja lisäisin hiivan jauhoihin kuten kehotetaan.

Nykyään kaupoista ei edes löydä tuorehiivaa. Ennen oli maitohyllyissä nyt missä lie.

Kommentit (15)

Vierailija

pienet palat hukkuvat kylmätiskien tavarapaljouteen. Mutta joka kaupasta olen löytänyt, kun olen tarpeeksi etsinyt.

Kuivahiivapaketin mukaan hiiva sekotetaan jauhoihin, ei nesteeseen. Ja hiiva-jauhoseos sitten sekotetaan 42-asteiseen nesteeseen. Ei 37 tai 40, vaan 42.

Kerran menin hajamielisyyttäni uskomaan yhtä reseptiä, jossa kehotettiin pistämään kuivahiiva kädenlämpöiseen nesteeseen. Virhe reseptissä... kädenlämpöinen on tuorehiivan lämpötila, 42-asteinen on jo iholle aika kuumaa.

Ei onnistuneet ne kinuski-puolukka-korvapuustit...

Muuten kuivahiiva on toiminut hyvin, leivon sitten pitsapohjia tai leipää tai pullaa.

Vierailija

Kyllä mulla enimmäkseen onnistuu. Kohotusta voi edes auttaa sillä että laittaa taikinakulhon tiskialtaaseen lämpimään veteen. Olen ollut huomaavinani että kohotu lähtee hitaammin käyntiin kuivahiivalla kuin tavallisella. Siis pitää kohottaa kauemmin.

Vierailija

melkein aina kuivahiivaan, ja mittaa eka veden ja siihen kaataa suoraan tuon hiivan pussista. Sitten liottelee hiivan siihen veden joukkoon ja alkaa lisämään jauhoja. Koskaan ei epäonnistu, aina saadaan erittäin hyvää ja rapsakkaa pizzaa!

Vierailija

Kuivahiiva tarvitsee shokkiherätyksen, eli veden täytyy olla 42 asteista. Tuorehiiva kuolee kuumassa vedessä.

Hiivaton pitsapohja onnistuu paremmin, esim.

5 dl jauhoja

2 tl leivinjauhetta

1,5 dl vettä

loraus öljyä

Sekoita ainekset hyvin keskenään (koneella onnistuu parhaiten). Lisää vettä/jauhoja tarpeen mukaan. Kauli leivinpaperille.

Sit tomaattisose ja herkut päälle ja uuniin. Noin 15-20 min, 200 C. Nami.

Vierailija

että se voisi olla toimimatta :-)

Lämmitän nesteen "vähän yli kädenlämpöiseksi", tosiaan vain iholla mitaten. Kaadan kuivahiivan suoraan siihen. Nostatan aina lämpimässä paikassa.

Vierailija

Neste tosiaan saa olla melkein kuumaa.

Vain kerran olen onnistunut polttamaan kuivahiivan ja silloin meni tosiaan kuumaa nestettä taikinaan.

Uusimmat

Suosituimmat