Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oikeastikko kireä kielijänne napataan poikki ilman puudutuksia?

Vierailija

Haluaisin nyt tietää,että ihanko tosissaan hammaslääkäri meinaa lähes viisi vuotiaalta lapselta leikata tiukan kielijänteen ilman puudutusta? Minä en kyllä siihen tule suostumaan. Kokemuksia?? Kuinka on toimittu?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

ihan turhaa hysteriaa nukuttaa lasta moista nipsaisua varten.

Puudutussuihke voisi olla paras ratkaisu se mitä laitetaan kurkkuun kun letkua työnnetään

Vierailija

oli herttakielet jo syntyessään. Nyt jälkeen päin ovat monet ihmetelleet, miksi ei niitä leikattu jo heti keskolassa...Mutta nyt hammaslääkäri sanoi että, napataan ne keväällä poikki kun mennään vuositarkastukseen. Väitti vielä se tohtori että, kielijänne on kivuton alue?? Itse ainakin tunnen ja hyvin jos kynnenkärjellä kielijännettä kosketan. Joopa joo, en tule moiseen suostumaan. Eikä siihen kyllä puudutustakaan saa ilman rauhottavia joten, eiköhän mene leikkurihommiksi.

Vierailija

suostunut leikkaamaan vastasyntyneeltäni kielijännettä, kun vauva kerran imi rintaa hyvin. Neuvolassa näytin kieltä terveydenhoitajalle ja kysyin, että miten tämmösellä kielellä ikinä oppii puhumaan?? Kielijänne oli niin tiukka, että kieli oli rullalla. Terkka oli kanssani samaa mieltä: "Ei mitenkään".

Hän varasi meille ajan seuraavaksi päiväksi hammashoitolaan ja siellä hammaslääkäri nappasi jänteen poikki. Vauva oli vajaan viikon ikäinen, eikä meinannut toimenpiteestä mitään.

Vierailija

ja ei kyllä vaikuttanut olevan muutaman päivän ikäiselle kummoinenkaan homma. Uskon, että mitä isompi lapsi, sen hankalampi toimenpide.

Vierailija

Kuka noin sanoo? Kuulostaa keskiaikaiselta, ihan hirveältä. En mikään asiantuntija kyllä ole, mutta kielijänne kivuton alue, voiko olla?

Muistan, kun terveydenhoitaja neuvolassa joskus kauhisteli, kun oli lapsen kivun lääkitsemisestä puhe, että vielä 1950-luvulla leikattiin vastasyntyneiltä puuduttamatta kielijänne (mielestäni hän puhui juuri tuosta, jos en ihan väärin muista), kun ei tajuttu, että tuskaahan se tietenkin aiheuttaa. Että ei noin enää edes hänen uransa alkuaikoina 1970-luvun alussa.

Mitä muuta suusta on leikattu kuin kielijänne, jos ei muuta, niin tuo se oli, josta terkka puhui. Totesi, että vieläkin lasten kipulääkitys on liian vähäistä ja kaikki vanhemmat eivät ymmärrä, että ei kohtuullisesta kipulääkityksestä ole kuin hyötyä.

Vierailija

olipa hauska tarina, kiitos kun kerroit :-D Ei varmaan siinä tilanteessa tosin. :-)

Toivon, että joku asiantuntija tulee sanomaan, että tuollaista älyttömyyttä kuin puuduttamatta leikkaamista ei enää tehdä.

Vierailija

7 vanhana olin vuoden puheopetuksesta huolimatta r-vikainen johtuen juuri tiukasta kielijänteestä. Niinpä minulle oli varattu aika terveyskeskukseen tuota nipsaisua varten. Siellä sitten vastaanotolla mulle oltiin laittamassa puudutuspiikkiä, kun sanoin että en halua mitään piikkiä suuhun, eikö joku muu tapa kävisi? Lääkäri sanoi yritti suostutella, kuin myös äitini, mutta en antanut periksi. Enkä tietenkään suostunut nipsaisuun ilman puudutustakaan. Lääkäri sitten antoi periksi että hän laittaa puhditusainetta pumpuliin ja pidetään sitä kielen alla jonkun aikaa, tämä oli mulle ok. Kesken pumpulilla töpöttelyn hän kuitenkin yhtäkkiä pisti sen piikin! No mullahan meni kuppi nurin ihan täysin, ja sanoin hampaiden välistä suhisten että en enää aio avata suutani, koska lääkäri valehteli. Taas suostuttelua lääkärin, äidin ja sairaanhoitajan taholta, mutta en antanut periksi vaan purin hampaat yhteen. Äitillä alkoi olla hermo siinä vaiheessa sen verran tiukalla että kysyi eikö suutani voi avata väkisin vaikka vääntämällä(yleensä herttainen nainen kyseessä). Lekuri sanoi ettei onnistu, ihmisen leuassa on sen voimaa ettei onnistu. Niinpä lähdimme tunnin käynnin jälkeen takaisin kotiin, äiti pinnoissa ja minä suu turtana puudutuksesta. Opin sanomaan r-kirjaimen pari vuotta myöhemmin :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat