Antaisitko palavan tähtisadetikun 1½-vuotiaan käteen?

Vierailija

Kyselen tässä kun kälyni laittoii sellaisen poikansa käteen uutena vuotena. Minusta se oli ihan järkyttävä tempaus.

Vai olenko mä jotenkin liian varovainen ihminen? Näin mulle annettiin ymmärtää kun sitä kauhistelin.

Kommentit (15)

Vierailija

Annoin nyt 4-vuotiaalleni ja varoittelin kuumuudesta. Mutta heti säteiden sammumisen jälkeen yritti ottaa kuumasta varresta kiinni. Onneksi ehdin väliin.

Vierailija

Tosin en oo ihan varma tähtisadetikkujen toimintaperiaatteesta, siis jos se vaikka osuu vaatteeseen ni voisko syttyä?

Joka tapauksessa, en varmuuden vuoksi antaisi edes 2-vuotiaalleni.

Vierailija

Tiedän niiden vaarat kyllä, siksi vanhemmat valvovatkin tähtisadetikkujen käyttöä koko ajan vieressä. Jos lapsi ei osaa pidellä tikkua oikealla tavalla, ottaisin sen häneltä pois. Jos kipinä sytyttäisi vaikka hihan palamaan, olisin vieressä koko ajan valmiina kierittämään lasta lumihangessa. Minusta lapsi tulee totuttaa pienestä pitäen järkevästi tuleen. Tarkoittaa sitä, että lapsi saa sammuttaa kynttilän kun olen hänen vieressään, heittää nuotioon kalikan tai kiukaaseen tikun pätkän.

Vierailija

tähtisadetikun pää on monta sataa asteinen jos tökkää johonkin esim. käteensä saa kivat palovammat. Lisäksi tekokuituiset vaatteet voivat syttyä tuleen.

Vierailija

Vaikka en mä muutenkaan aina ymmärrä kälyni kasvatusperiaatteita.

Oikea syy siihen miksi se tikku piti lapsen käteen laittaa, oli se että äitini ja minä kiellettiin laittamasta. Hohhoijaa.

ap

Vierailija

1500 astetta.

Tieteen kuvalehdesta:

Tähtisadetikku on metallipuikko, jonka toista päätä peittää ohut metalliseoskerros. Metalliseos koostuu pääasiassa bariumnitraatista, alumiinista ja pienistä rautahiukkasista. Kun tähtisadetikku sytytetään, bariumnitraatti ja alumiini joutuvat kosketuksiin toistensa kanssa. Tällöin kehittyy niin paljon lämpöä, että rautahiukkaset syttyvät palamaan. Samalla metalliseoksessa syntyy niin kova paine, että rautahiukkaset sinkoutuvat ilmaan. Ilmassa rauta alkaa hehkua hapen vaikutuksesta. Tähtisateeksi kutsuttu kipinäryöppy on siis itse asiassa hehkuvaa rautaa. Koska yksittäiset kipinät ovat hyvin pieniä, ne jäähtyvät nopeasti. Yleensä ne ovat ehtineet jäähtyä, ennen kuin ne putoavat maahan. Samanlaisia kipinöitä syntyy, kun rautaa hiotaan hiomakoneella. Tähtisadetikun rungon on oltava metallia, jotta kemiallinen reaktio ei pysähtyisi. Koska metalli johtaa lämpöä, palamisreaktio etenee ja seos palaa loppuun. Yhden tähtisadetikun paloaika on yleensä noin minuutti. Metalliseoksen lämpötila saattaa olla hyvin korkea, jopa yli 1500° C, joten tikusta voi saada vakaviakin palovammoja. Tähtisadetikkuja ei pidetä yhtä vaarallisina kuin varsinaisia ilotulitteita, vaikka niistä lentävien kipinöiden tiedetään vahingoittaneen silmiä. Siksi ne eivät sovi lasten leikkikaluiksi, ja niiden käyttöä on syytä valvoa. Aikuistenkin kannattaa pidellä niitä mahdollisimman kaukana silmistä.

Vierailija

Ja miten sen pienen kuuman tikun ottaa pois temppuilevalta lapselta ilman että kumpikaan loukkaantuu? Sen kyllä haluaisin nähdä..

Lainaus:

Tiedän niiden vaarat kyllä, siksi vanhemmat valvovatkin tähtisadetikkujen käyttöä koko ajan vieressä. Jos lapsi ei osaa pidellä tikkua oikealla tavalla, ottaisin sen häneltä pois. Jos kipinä sytyttäisi vaikka hihan palamaan, olisin vieressä koko ajan valmiina kierittämään lasta lumihangessa. Minusta lapsi tulee totuttaa pienestä pitäen järkevästi tuleen. Tarkoittaa sitä, että lapsi saa sammuttaa kynttilän kun olen hänen vieressään, heittää nuotioon kalikan tai kiukaaseen tikun pätkän.

Vierailija

Ainakaan omat lapset ei ole sen ikäisenä tajunneet varoa sitä. (eikä 3-vuotiaanakaan..)

Pahin mikä tulee mieleen on jos tikusta lentää palavia rippeitä silmään.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat