milloin sitä on aikuinen vanhempiensa silmissä?

Vierailija

Kertokaapahan milloin vanhemmat oikein ryhtyvät suhtautumaan lapsiinsa aikuisina?

Minulla on hyvin dominoiva äiti, johtuen ehkä siitä että hän kasvatti meidät yksin isän lähdettyä lätkimään. Vielä kotona asuessa tein yleensä äidin tahdon mukaan. Nyt aikuisena sitten tuntuu että tämä kostautuu pahemman kerran. Äiti ei mielestäni vieläkään suhtaudu minuun tai sisaruksiini kuin aikuisiin. Mitä ikinä päätänkin niin aina on jotain negatiivista sanottavaa ja "väärin se kuitenkin menee" asennetta. Olen tietysti hänen mielestään valinnut aviomieheni väärin (ei suostu anopin pillin mukaan tanssimaan), asumme ihan väärässä paikassa ja lasten kasavatus tulee menemään päin p:tä. Nyt kun on vielä tarkoituksena ostaa oma asunto, niin hän saattaa soittaa päivittäin ja urputtaa mitä milloinkin. Se mitä me etsimme on kuulemma typerää ja taas kerran emme ajattele asioita riitävän kattavasti jne.

Vituttaa se ainainen narina ja tyytymättömyys. Eikö joskus voisi sanoa jotain kannustavaa ja hyväksyä ne päätköset jotka me katsomme parhaaksi tehdä, olivat ne sitten hänen mielestään hyviä tai huonoja. En anna äidin mielipiteiden lannisttaa, mutta rasittavaa tuo piilovittuilu ja määräily. Ja sitten esittää martyyriä, kun häntä ei kunnioiteta ja arvosteta, omien sanojensa mukaan. Ja jos ei mitään isompaa valituksen aihetta löydy, niin sitten valittaa vaikka siitä, että tuolit eivät meillä viimeksi olleet kauniisti ja siitä hän päätteli ettei ollut tervetullut vieras (oikein päätteli!).

Kuinkakohan vanhaksi tässä pitää tulaa ennen kuin saa jotain tukea ja hyväksyntää omille ratkaisuilleen? Kuitenkin sitä kaipaisi järkevää neuvoa joihinkin päätöksiin, mutta ei tuollasta täysin tyrmäävää ja määräävää suhtautumista.

Kommentit (5)

Vierailija

että jos innoissaan kertoo hänelle jotain niin tavallaan vetää maton alta.

Alkaa heti huomauttelemaan että mikä voi mennä pieleen.

Tämä muuttui kun aloin odottamaan esikoista. Sen jälkeen olin kai aikuinen jota ei enää tarvinut neuvoa.

Olin valmistautunut siihen että kun kerron olevani raskaana niin saan kauhean saarnan siitä että miten te pärjäätte yms. Ja olin valmiiksi päättänyt etten pahoita mieltäni sen takia. Mutta sitä saarnaa ei tullutkaan. Olin tuolloin 23v.

Vierailija

Minä kun en enää ole mikään parikymppinen! Ja tähän asti tehdyt päätökset ovat mielestämme ollet hyviä ja meidän elämällemme oikeita. Kyllä se luottamus pitäisi syntyä ilman, että tekee toisten tahdon mukaan. Jos minä päätän tehdä jonkun ison ratkaisun, vaikkapa lähteä töihin kauas ulkomaille, niin kyllä hitto soikoon muiden pitää sitä ratkaisua kunnioittaa edes hitusen, vaikka olisivat siitä asiasta täysin eri mieltä. Enkä kiellä neuvoja antamasta, mutta en hyväksy sitä, että siitä loukkannutaan, jos emme tee juuri niin kuin neuvon antajan haluaisi.

Vierailija

Tosin se ei ole sama asia kuin mitä äitisi harjoittaa, tuo on ihan vaan huonoa käytöstä ja ajattelemattomuutta. Oletko uskaltanut ihan ystävällisesti sanoa että teillä on omat tapanne tehdä asiat ja kysytte neuvoa kun sitä tarvitsette? Ei tietysti kovin helppoa, mutta ehkä se parin viikon tai kuukauden suuttumus on kuitenkin helpompi kestää kuin tämän hetkinen tilanne, vai? Tsemppiä!

Vierailija

sittenkun sinäkin olet jo tehnyt jotain järkeviä päätöksiä, niin molemminpuolinen luottamus kasvaa. harmittavaa katsoa kuinka joku muka-aikuinen parikymppinen tekee uhmapäissään isoja päätöksiä kun ei halua kuunnella viisaampien neuvoja.

Vierailija

kerran äidiltäni tunnustuksen.. minä olin se aikuinen meidän perheessämme, mihin hänestä ei ollut. Että joskus näinkin päin.

Molemmat vanhempani ovat tehneet itsemurhan, ja yrittivät jättää itsensä minun löydettäväkseni. Kai sitten oli aikuinen.

Miesystävieni kohdalla olen havainnut toisenlaista suhtautumista. Äidit eivät ikinä usko, että poikansa tekee hyviä ratkaisuja esim. puolison suhteen... eikä se tilanne muutu ikinä. Kun Äityli on päättänyt ettei lapsi pysty hoitamaan omia asioitaan, ei se tilanne muutu. Kestä tai katkaise välit- ei muuta ratkaisua.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat