Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

vvvvvvvvvvvvvvvvvvvv( LOKAKUISET )vvvvvvvvvvvvvvvvvvv

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Pistetäämpä pino pystyyn, kun ei valmiina näkynyt

Täti tuli eilen ja toivottavasti nyt pääsis kunnolla yrittään. Kaks kiertoa ollut 40 päiväisiä 30 sijaan. Hcg on ollut koholla, syyks ei oo löytynyt kuin kysta. Ke meen polille.

La ois laskurin mukaan 11.10, jos nyt onnistais.

Onkos muita lokakuun vauvaa kuumeilevia?

nau kp2/30 tai 40

Sivut

Kommentit (101)

Vierailija

Onpa hitaat sivut olleet koko päivän!

Kyllä eilen harmitti tuo endo diagnoosi. Jostain luin, että endometrioosin voi diagnosoida vain tähystämällä tms. Mutta tuo gyne jolla kävin, sanoi, että oirekuvan perusteella voi jo sanoa, että endoa on. Ja kuulemma tunsi painelemalla kohdun takana sitä kudosta. Ja vasemassa munasarjassa varmaan myös. Mutta elämä jatkuu. Eikä se välttämättä vielä tarkoita, ettei lapsia saisi... Tänään jo valoisammalla mielellä. :)

Jennuli (ja muut kiinnostuneet) tässä sairaushistoriaani:

Noita sairauksia tosiaan on, eikä ensimmäisestä diagnoosista ole kuin 4 vuotta. Ensin todettiin reflux-tauti (=närästys, eli löysä mahan portti päästää ruuat takaisin ruokatorveen). Siihen syön Somacia.

Pari vuotta myöhemmin refluxin taustalta paljastui crohnin tauti (=ohutsuolen krooninen tulehdustila). Se onkin sairauksistani eniten elämää hankaloittava. Paljosta on pitänyt luopua ja paljoon sopeutua. Aiheuttaa välillä koviakin vatsakipuja, joten mm. endon epäily on ollut hankalaa. Vuosi sitten alettiin lääkitystäni jo muuttamaan vauvahaaveiden takia. Silloin aloitettiin yksi uusi ja huhtikuussa -08 jätettiin yksi lääke pois. Syön crohniin mm. solusalpaajaa... jonka ei ole todettu aiheuttavan juuri muuta kuin syntyvän lapsen pienipainoisuutta. Myrkkyä tuo kumminkin on. Pois jouduttiin jättämään ainoa minulla kunnolla vaikuttanut lääke: tiputuksena annettava, mm. hiiren proteiinia sisältävä immuunijärjestelmää heikentävä lääke. Kortisonia syön myös välillä, ja sitä ei suositella raskausaikana. Crohn aiheuttaa huonoa ravitsemustilaa vaikka paino onkin normaali. Että sekin voi olla haitaksi tässä.

Samaan aikaan crohnin kanssa todettiin ostepenia (=luuntiheyden lasku, osteoporoosin esiaste). Siihen syön kalkkia, joka on vaan hyväksi mahdollisen raskaudenkin ajan.

Sitten puhkesi monimuotoinen valoihottuma (=auringon ym. UV-säteily aiheuttaa ihon kutinaa n. viikon ajan altistuksen jälkeen koko alkukesän. Ehkä loppukesästä iho tottuu... ja sama toistuu taas seuraavana keväänä.). Ihotautilääkäri epäili sen syyksi crohnin taudin "myrkky"lääkkeitä. Voi kyllä alkaa kellä vaan molloin vaan muutenkin. Lääkitystä ei oikein ole, oireita voi helpottaa kortisonivoiteella.

Sitten on vielä Raynaudin oire (=kylmässä, viimassa, viileässä vedessä jne. sormet ja varpaat menevät valkoisiksi ja tunnottomiksi hyvin helposti, verisuonet supistuvat kiinni eikä veri kierrä äärijäsenissä). Vaiva helpottaa kun pääsee lämpimään ja saa veren taas kiertämään. Tuohon ei ole minulla lääkitystä. Vältän vaan kylmää.

Eipä noita sairauksiani oikein päälle päin näe. Koitan elää ihan normaalia elämää. Mutta puhun kuitenkin avoimesti niistä, koska joudun välillä olemaan sairaslomalla. Jokaisella on taakkansa kannetavanaan. Minulla se näyttää olevan nuo useat sairaudet.

Nyt on siis kaksi vatsan alueen kipuja aiheuttavaa sairautta. Ota siitä sitten enää selvää mikä on mitäkin. No kyllähän ne vähän erilaisia kipuja on. Onneksi en ole greippimehua vielä alkanut juomaan (olisi hankalaa muutenkin kun syö paljon lääkkeitä ja se voimistaa joidenkin vaikutusta huomattavasti). Ei kai ole hyväksi kun on endo? Olkoon limakalvot millaiset on. Foolihappoa kyllä syön. Ja mies syö monivitamiinia.

Kaikesta huolimatta tai ehkä juuri siksi (vastoinkäymisistä voimaa saaden) postitiivisin mielin,

Moona yk6, kp14/25-27, 3.dpo

Vierailija

ja kiitti myös RB-vinkistä, jos vaikka putois vähän helpommin... Te olette selvästi olleet ylikunnossa kisojen aikaan, mutta toivotaan että hyvä pohjatyö hyödytti jotenkin. Jos ei, niin ens kaudelle sitten viisaampana :)

tiisus: ehkä sun täti-hormoonit luulee että sä matkustit kaamoksen karkotukseen Australiaan ja toimii nyt päinvastoin? Näytät niille nyt kartasta missä olette ja käsket skarpata vähän! Sukulaiset on joskus ärsyttäviä...

( . ) Ei flunssa hellitä, päinvastoin. Huominen sairista, ainakin saan levätä. Tää ja viime viikko oli kyllä töissä sellaista bakteeri-kylpyä että ihme olis jos oisin terveenä päässyt ens viikkoon. Ainakaan en voi teitä tartuttaa...

Niisk!

Jennuli-81 yk5 kp 10/30

Vierailija

Putosin tänne lokakuisiin, kuten jo pari päivää tiesinkin käyvän. Varmaan tässä tai seuraavassa kierrssa lähdetään yksityislääkärille apia hakemaan. Tiedän että 5 yrityskiertoa takana ei ole vielä paljon, mutta kun on epäily endometrioosista, eikä oma hormoonituotanto varmaan edes ole riittävää... ovistesteihin en ole koskaan saanut yhtä vahvoja viivoja, vain paljon kontrolliviivaa haaleamman viivan enkä ole koskaan mitään limoja homannut... "oviskivut" kestää 12h-8pv... eli en tiedä edes ovuloinko. Ja sitten on vielä tuo tiputteluvuoto 2-6pv ennen menkkoja.

Huoh.. ei masenna, mutta apuja haluan koska tuntuu että ihan turhaan tässä mitään touhuillaan kun en enää usko luomusti raskautuvani. Ensimmäistä siis kuumeillaan. Ikää mulla 29 ja miehellä 32.

Moona yk6 kp1/25-27

Vierailija

mutta olen myös lukenut muiden kehuja. Olen liuskoilla tehnyt, allaskaapissa on muovimuki testailua varten, kun niitä ei voi tehdä virtsasuihkusta. Huuhtelen mukin tietty joka kerta ja vaihdan sitä välillä uuteen niin pysyy puhtaana. Kaikesta sitä huomaakin raportoivansa täällä :)

Uimaonnea seuraaville päiville!

Vierailija

Moona: mulla tulee täti aika säännöllisesti 12dpo ja joo, kuukautisten alkupäivää ei munkaan mielestä lasketa.

suhmura: ihailtavaa rauhallisuutta, tsemppiä "risteilyyn" ;)

Deelille harmittelut tädin kyläilystä, pettymyksen tunne tulee aina vaikka kuinka yrittäisi järkeillä hommaa ja yrittää olla odottamatta mitään. Tsemppiä uudelle kierrokselle vaan!

( . ) Täällä on saatu ovikset nyt virallisesti tikuteltua, tuli kp18 niin kuin olin arvellutkin. Nyt on parhaamme tehty asian hyväksi, valitettavasti miehen sairastelut jättivät homman vähän viime tippaan, mutta toivotaan parasta. Mammaksin liuskat eivät tosiaan antaneet vahvaa viivaa missään vaiheessa (siis yhtä vahvaa kuin kontrolli), mutta vahvin tuli tuolloin kp18. Että sillä tiedolla mennään. Greippimehua ja foolihappoa on naukkailtu ja lähipiirin vauvatapahtumista olen koittanut imeä vauvahormooneja oman kropan herättämiseksi :)

Jennuli yk5 kp 20/30

Vierailija

Kirjotiin jo eilen tänne, mutta sitten sivut jumittuivat.

Eli putosin jo 2 viikkoa sitten syyskuisita, mutta en jaksanut ilmoittautua heti kun yritystä on nyt takana 1 ½ vuotta ja otti hieman pattiin. Mutta nyt taas yritetään.

Eli kolmatta yritetään. saas nähdä onnistuuko. Meillä on lapset 07/05 ja 09/06. Aika nopeastihan tämä tulisi noiden kahden pojan jälkeen, mutta kun ikää on jo 34v., niin ei ole kovin paljon enää aikaa, luulisin. Ja tulisi sitten vähän yli 3 vuotta ikäeroa nuorimmaisen ja vauvan välillä.

ON ).(: Tänää tuli juuri vahva ovisplussa, joten eikun puuhailemaan sitten illalla. Ja huomenna minulla on gyne, kun on epäilty endoa ja menkkaivut on muuttuneet nyt kahden kierron aikana niin koviksi, että menen varmuuden vuoksi käymään (kivut alkaa jo viikkoa ennen menkkojen alkua).

Hyvää viikon alkua ja plussaonnea! =)

Kp 14/28-30, yk 18

Vierailija

...että kaikilla muilla tässä ketjussa taitaa olla ovikset käsillä, joten en tiedä olenko väärässä ketjussa kun mulla on jo piinaviikko tässä meneillään. Kp on siis jo 26/27-33, ja dpo 5 tai 6. Mutta ei kai se mitään, samassa veneessähän tässä ollaan loppuen lopuksi kaikki!

Mun piinaviikko tulee kyllä venymään kahdesta syystä: ovis tuli melko myöhään joten epäilen, että kierrostakin tulee melko pitkä JA jos menee yli 33 päivän niin en uskalla kyllä silti testata ihan heti, edellisistä pettymyksistä on kyllä oppinut sen että liian aikasin on aivan turha testata.

En ole voinut estää itseäni vähän lueskelemasta raskauden tyypillisiä alkuoireita. Yllättäen niitä on ollut kyllä jos jonkinlaisia, tässä lyhyt lista niistä mitä olen löytänyt: päänsärky, alavatsaviillot, alaselkäkipu, lämpö, yökötys, finnit, metallin maku suussa, rintojen aristus, vessahätä, väsymys, limaneritys, mielialan vaihtelut, palelu JNE JNE...

Kenellä ei olisi noista oireista vähintään 3-4 aina ennen tädin kylään tuloa? Kysyn vaan. Mulla on ollut nyt kaksi päivää kovat alaselkäkivut ja viiltelyitä silloin tällöin mahassa, mutta ne voi olla ihan mitä vaan kyllä (ja voin kuvitellakin noi viiltelyt tietysti). Rinnat taas ei ole yhtään arat, eikä ole yhtään paha olo. Ja tuntuu, että monella noi rintojen kivut on ollut just ensimmäisiä oireita.. No ei pidä ajatella, ettei toiveet nouse.

Kaikille kovasti onnea tärppipäiviin, muistakaa olla ahkeria! Tavarat sisään ja sitten vähän aikaa lantio ylhäällä :) - luin jostain, että nopeinkin siittiö saavuttaa munasolun vasta 45 minuutin päästä - ja viimeiset vasta 12 tunnin päästä!! On ne aika uimareita, niin muistakaa helpottaa niiden matkaa vähän... :))

Vierailija

No nyt se ne sit alko... :( Tänä aamuna lämmöt oli tippunu 36.4:stä 36.2:teen. Ja enpä muuta kerenny ku vessaan mennä, niin menkat alko.. Harmittaapa taas..

Ajattelin jo, että pitäis tässä pari kuukautta taukoa, ettei pikkuinen olisi aivan loppuvuoden lapsi (jos sattuisi tärppäämään) mutta mies sanoi, että jatketaan vaan, että eihän sillä nyt ole väliä. Jotenkin ite ajatteli, että lapsi joutuu sitten koulussa koville, kun joutuu menee niin "pienenä" kouluun (vähän edellä asioissa vissiin). Mut kai sitä jatketaan kuitenkin.. Ja voihan tässä puuhassa mennä vielä vaikka kuinka kauan, mistä sen tietää...

No eipä muuta kun uutta yritystä..

Yk 7 ja kp1/ 30+

Vierailija

Heips! elikkäs noista gynejutuista kiinnostuneena nyt sitten aloin miettimään että pitäiskö munkin käydä..

pillereiden lopetuksen jälkeen en ole käyny ja mietin, että ootteko te ihmiset käyneet gynellä jollain perustarkastuksella kun ootte yrityksen aloittaneet? mulla siis ois pitäny käydä tässä kuussa ja samalla uusia resepti vaan kun en nyt nitä pilsuja tarviikkaan niin en sitten mennyt koko tarkastukseen..taidan kuitenkin varata sen ajan varmuuden vuoksi, koska mulla oli kerran papa näytteessä jotain pientä häikkää joka hoidettiin antibiootilla..mutta suositeltiin seuraamaan asiaa. tästä on kyllä jo vuosia aikaa eikä sen jälkeen ole mitään ollut testeissä... kerran vuoteen oon käyny tutkitutettavana.(olipa vaikee sana..menikö ees oikein)..paitsi nyt..

Vierailija

Täällä vielä yksi joka haaveilee kolmannesta lapsukaisesta. Mulla on pojat 7v ja 4v Jotenka tytteli ois kiva mutta ei sitä poikaakaan pois annettaisi.

Mulla vaan on tänään kp30, mutta viime perjantaina mua rupesi erilaiset hajut oksettamaan ja rinnat kipeni, jotenka minä "fiksuna" tyttönä kipaisin lauantaina apteekkiin ja ostin testin ja tein sen, tuloksena oli heikosti punertava plussa-viiva. No ajattelin, että jospas se tästä kun menee päiviä eteenpäin... No tänään en jaksanut enää oottaa joten eikun uuden testin ostoon ja tekoon. Tulos oli samalla tavalla heikosti positiivinen.... Mitä tää oikein on?? Tietääkö kukaan syytä? Vai pitäskö suunnata lääkäriin ja ottaa selville ihan juurta jaksain missä mennään??? Help pliis!

Vierailija

Ovistesteistä kyseltiin. Olen käyttänyt mammaksin liuska-ovistestejä. Hinta n.1e/kpl. Eroja voi olla, mutta itse saan tulokseksi päivä ennen LH-piikkiä juuri erottuvan viivan, LH-piikissä puolet haaleamman kuin kontrolliviiva ja päivän päästä taas hyvin hyvin himmeän viivan. Muina päivinä ei muuta kuin kontrolliviiva. Eli tulkinta on helppoa, vaikkakaan ohjeen mukaan ovulaatiota ei tapahtuisi kuin vähintään yhtä tummalla viivalla kuin kontrolli. Kerran olen testannut Clear Bluen digillä (n.35e/7testiä) mammaksin testin varmistamiseksi. Näytti ovisplussaa samasta pissasta kuin mammaksin liuska tummimmillaan.

ON: Eipä tässä auta muu kuin olla positiivinen, muuten sitä olisi listassa vielä masennusta ja muita nuppisairauksia. :D Nuo kyllä riittää jo, en kaipaa enempää. :) Olen kerran ollut sairaslomalla reilut 2kk putkeen crohnin taudin diagnoosivaiheessa ja osaan arvostaa hyviä päiviä, terveyttä ja ennen kaikkea sitä, että SAAN olla työelämässä. Se on tärkeämpi asia kuin moni ymmärtääkään. Ja muutenkin sanotaan, että niitä asioita ihminen osaa eniten arvostaa jotka on (jossain vaiheessa) menettänyt, eli tässä tapauksessa terveyttä ja työkykyä.

Kiertopäivien laskeminen pitää aloittaa siitä päivästä jolloin kunnon vuoto alkaa. Tiputteluja ennen sitä ei lasketa! Luin siitä joskus tältä palstalta jostain tai vauva.infosta ja varmistin vielä gyneltä jolla kävin. En nyt halua pelotella, mutta (itsellä myös tiputtelua ennen menkkoja 2-6pv) tuo tiputtelu ennen menkkoja on oire endometrioosista tai liian vähäisestä keltarauhashormonituotannosta. Jos lasta ei ala kuulua, niin kannattaa selvittää asiaa.

Moona yk6, kp 15/25-27, 4.dpo

Vierailija

Jennuli-81: näytettäisiin olevan aika samassa veneessä. Yk5 meneillään myös täällä, ja ovista testaillaan parhaillaan. Kierto myös vakiintunut noin 30 päivään, ja samoin myös ensimmäistä yritellään.

Olen testannut ovista tässä kierrossa hyvin ahkerasti: kahdella eri testillä joka päivä kp10/30 alkaen. Aika raskasta - ja kallista - alkaa jo olla: nyt meneillään kp19/30, eikä vieläkään mitään muuta kuin tänään oli ehkä hieman haamua. Alkaa jo pelottaa, että jäikö koko ovis tältä kierrolta...

Vierailija

Mä aamulla tilasin sitte gynen itselle, että pääsee katsastamaan onko kaikki ok tuolla alempana...=) Tilasin sitte yksityiselle, kun en tk:hon halua ja meidän kaupungissa ei oo omaa gyneä, voitteko kuvitella...=/ Asukkaita kuitenkin 15tuhatta, että luulis ny että asiakkaita olis...

No kuiteski, sain ajan kuun lopulle, menee vielä tämän kierron sisään. Gyneä odottaen siis...=)

Täti muuten tajus häipyä ajoissa tässä kierrossa, ees jotain hyvää...=)

Sofi kp4/28-37 yk9

Vierailija

Noista ovistesteistä edelleen....toi onkin varmaan ihan hyvä idea testailla ensin halvemmilla liuskoilla ja sit tarkistaa digitestillä, en oo aiemmin edes tullut tota ajatelleeksi. 2+:n sivuilla oli muuten kans keskustelua testeistä, sielläkin tuuletettiin clearblueta parhaaksi.

Omassa navassa on nyt sitten ovisviikonloppu meneillään, kerrankin tuurilla sattui viikonlopuksi, toi työ usein pikkasen häiritsee tätä hommaa, itse hoitoalalla vuorotyössä ja lasten takia ei nyt ihan milloin vaan voi hommailla, niin joskus ovis on jäänyt hyödyntämättä kokonaan. Vaikka kävinkin torstaina ultrassa ja sain oviksen ajankohdan tietooni, niin silti testasin eilen digitestillä, etenkin kun illalla alkoi aika mielettömät nippailut ja siksi että haluan varmuuden siitä että lh-huippu tulee, siihenhän clomit eivät käsittääkseni auta, vain "kypsytykseen".

Eilen aamulla klo 6.30 tulos oli negaa, mutta iltayöllä 22.30 plussaa samoin kuin vielä aamulla 8.30, joten uskon nyt minäkin ettei se LH-huippu ihan muutamassa tunnissa katoa, eli se 1x pvässä testaus riittää, siis clearbluella. Ja nyt ei sitten muuta kuin ukkokultaa "kiusaamaan"..ei vaan, meitä ei voi ainakaan koko tänä aikana (pieni ikuisuus) ainakaan laiskoiksi syyttää kun yrittämisestä puhutaan ;o)

Naulle vielä, että jotkut eivät ole noudattaneet tuota kielto tauosta ja jopa raskautuneet heti, tuli vastaan tarinoita aika paljonkin silloin kun viimeisen km:n jälkeen sivustoja kahlailin. Ja eiks ovistikut reagoi hcg:hen ja näytä ovisplussaa, joten on varmaan hyödyttömiä jos päätätte tällä kierrolla jatkaa. Onnea matkaan =)

Mutta, nyt pitänee taas poistua, mukavaa päivänjatkoa ja tärppionnea vaan kaikille =))

teddymama kp 14/30-32

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat