Ettekö todella osta joululahjoja parhaiden ystävienne lapsille?

Vierailija

Tuon yhden kummiketjun innoittamana ihmettelen, että juuri kukaan ei muista kummilapsensa sisaruksia tai näiden vanhempia paketilla. Onko teillä tapana ostaa kenellekään perheenne ulkopuoliselle (en siis esim. lastenne serkkuja) lapselle lahjoja? Vai oletteko kaikki, jotka olette kummeiksi pyydetty, niin vieraita kummilapsenne perheelle? En käsitä.

Minä muistan kummilapsieni perheitä (äidit ovat parhaita ystäviäni) kokonaisuudessaan, samoin sellaisia oikein hyviä ystäväperheitä, joiden kummeja emme ole. Muistan niin aikuiset kuin lapsetkin näistä perheistä. Taidan olla ihan hulu teidän mielestänne.

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

ei lahjoja. Yhden siskoni lapsille on meidän perheeltä ostettu jotain. En ostanut omille lapsillenikaan.. tiedän että he saavat isin sukulaisilta kaikki bratzit mitä kehtaavat toivoa.. joulupukki se tuonikäisten lahjat tuo.

t: etä-äiti, jonka paras joululahja olisi tavata lapset, ja epäilen että lapset ajattelevat samoin.

Vierailija

Liiat lahjat tuovat vain liikaa stressiä, siksi olemme sopineet, että aikuisten ei tarvitse lahjoa toisiaan (ja saada turhaa krääsää kotiin) ja vain lähimmille lapsille ostetaan lahjat. Jouluna lapset hukkuvat muutenkin lahjaröykkiöön, kaikki ovat aivan tyytyväisiä tavarapaljouteen.

Ostan mielelläni lahjoja, jos löydän jostain jotain oikein sopivaa ja tiedän, että lahja on saajalleen mieleinen. En osta tavan vuoksi pakkopullalahjoja. Se on rahan ja luonnonvarojen tuhlausta.

Vierailija

kaikkien osapuolten kannalta, että sitä määrää lisättäisiin enää yhdelläkään ja jokaisen aikuisen jouluun tulisi lisää lahjojen hankinta -stressiä. Ennemmin lisäisin jokaisen jouluun lämpöä ja yhdessäoloa, sitä taitaa moni muukin tänä päivänä arvostaa enemmän kuin lapsensa saamaa 32. pakettia.

Vierailija

tekemisissä toki ollaan. Niillä on tavaraa muutenkin, en halua olla lisäämässä sitä.

Ja olen ihan tyytyväinen, että mun ystävät ei osta mulle ja meidän perheelle lahjoja.

Ihmisiä voi muistaa muutenkin kuin ostamalla niille tavaraa.

Vierailija

Nyt itsellä 5 lasta,ja "pakollisia" lahjoja tulee parikymmentä.lasten kummeja muistan pienesti,kummilapsiani isommin,mutta en enää heidän sisaruksiaan.Nyt on sovittu että ei osteta enää kavereiden kesken,eikä kyllä riittäisi millään rahatkaan muistaa vielä pariakymmentä ihmistä lisää.

Vierailija

(kummilapsilleni kyllä), sillä lapsella on paljon tavaraa. Jouluna tulee isovanhemmilta ja kummeilta lahjoja ihan riittämiin, puolet siitäkin määrästä riittäisi. Lapsi on niin lutunen, ettei edes oikein osaa keksiä mitä haluaisi - nytkin toivoi vain leikkiautoa ja suklaata. Ja oli tosi tyytyväinen niistä - kaikki muu oli ekstraa.

Kaikkien tuttavaperheiden lastenhuoneet näyttävät aika täysiltä...

Ehkä joku kohtuus lahjomisessakin olisi paikallaan, lapselle voi osoittaa välittämistä läsnäolollaan ja kiinnostuksellaan - usein se on lapselle mieluisampaa ja tarpeellisempaa kuin valtaisat romuröykkiöt.

Vierailija

tulisi liian kalliiksi ja rajanveto ystävyyden hyvyydessä ja syvyydessä olisi hankalaa.

Meillä 8 kummilasta + 6 muuta sisarusten lasta. Kummilapsilla vielä 5 sisarusta. Lisäksi on hyviä ystäviä, joilla lapsia, joiden kummeja emme ole. Joskus tossa neljässätoistakin on hakemista ja miettimistä.

Eli vain kummilapsille ja sisarusten lapsille, aikuisille ei väkisin, mutta jotain pientä sopivaa voi antaa, jos löytyy. Pääsääntöisesti aikuisia ei lahjota. Paitsi minä ja mies toisiamme.

Toki aina kun kylään menemme, viemme tuliaiset koko porukalla, yleensä lapsille vielä jotain ekstraa.

Vierailija

onkin niin erikoinen tilanne, että parhailla ystävilläni on vain yhdellä 1 lapsi, vaikka ollaan kaikki yli 3-kymppisiä. Jos muistettavia olisi juuri joku 20 niin sitten taitaisin viedä vaikka jotain herkkua koko perheelle yhteiseksi.

Vierailija

lahjomme omien sisarustemme lapset -> 8 pakettia lisää. Omillemme hankimme muutaman paketin. Ystävien perheille ja lapsille emme enää millään pysty lahjoja hankkimaan, korkeintaan joku koko perheen joulumuistaminen tyyliin kortti+kuivakakku tai itsetehtyä glögiä tai joulukukka, jos kyläilemme joulun aikoihin. Olisi se ihanaa muistaa ihan kaikkia, mutta mulla ei hermo kestä kaupassa juoksemisia, aika ei riitä ihan jokaiselle kutoa villapaitaa ja kukkaron pohjakin ikävästi jossain vaiheessa alkaa häämöttää.

Vierailija

Ostan siis OIKEASTI läheisille tuttavalapsille lahjan. Minun kummilapseni sisko on mulle myös oikeasti tärkeä, sai lahjan ihan siksi että halusin antaa sen, ei siksi että siskokin sai. Miehen kummipojan sisko taas ei ole millään tapaa läheinen, kun asuvat kaukana, hyvä kun nimi muistetaan..

Perheille vaan kortti ja esim suklaarasia. Eli ihan vaan kohteliaisuus-muistaminen, ei suurempaa lahjaa.

Meillä ei ole onneksi kovin useita läheisiä tuttava tai sukulaislapsia. Eikä lasten lahjat kalliita tarvii olla (ja silti voivat olla ihan hyviä), esim mun lahja kummilapsen siskolle oli värityskirja, maksoi reilun 3e.

Vierailija

Nyt jo pelkästään ne yhdet lahjat jokaisen lapsen kummeilta ovat olleet aika sattumanvaraisesti hankittuja, voisi mennä aika pahasti pieleen jos yrittäisivät jokainen ostaa jokaiselle sopivaa..

Vierailija

muille ei-sukulaislapsille en ole ostanut

et ole hulu, mikäs siinä jos rahat ja aika riittää keksiä kaikille jotain kivaa

mutta ei se ole tarpeellista, en odota että kaikki tutut ja ystävät lahjoisivat meidän lapsia ja meidän lasten kummeista suunnilleen fifti fifti menee ne jotka muistaa muitakin sisaruksia ja ne jotka ei

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat