Toiset sanovat, että neuvola suosittelee mössöjen aloituksen vauvoilla 4kk, mutta

Vierailija

eikös täysimetys suositus kuitenkin ole 6kk...

Jotain en nyt ihan tajua.

Kommentit (12)

Vierailija

Tämä teksti on v:lta 2002 kun syksyllä 2004 julkaistiin uudet suositukset missä korostetaan 6 kk täysimetystä. Tosin tässäkin todetaan että korvikevauvoilla aloitus yksilöllisesti 4-6 kk välillä. Tuo vuoden 2004 suositus löytyy kokonaisuudessaan täältä: http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2004/09/pr1095673148360/...

Lainaus:

WHO:n korkein päättävä elin antoi vuonna 2001 vuonna kaikille jäsenmaille suosituksen edistää ja tukea imetystä yksinomaisena ruokintana 6 kuukauden ikään saakka ja osittaisena ruokintana 2 vuoden ikään saakka. Suomen voimassa oleva suositus kehottaa aloittamaan lisäruokinnan yksilöllisesti 4-6 kuukauden iässä; se ei ota kantaa osittaisen rintaruokinnan kestoon.

Vierailija

tuputettiin sitä kiinteiden aloitusta koska meidän vauvat oli niin isoja. Ettei rintamaito riitä. Sillähän ne oli isoiksi kasvaneet. En kuunnellut heitä ja imetin suositusten mukaan koska se tuntui parhaalta.

Vierailija

WHO:n korkein päättävä elin antoi vuonna 2001 vuonna kaikille jäsenmaille suosituksen edistää ja tukea imetystä yksinomaisena ruokintana 6 kuukauden ikään saakka ja osittaisena ruokintana 2 vuoden ikään saakka. Suomen voimassa oleva suositus kehottaa aloittamaan lisäruokinnan yksilöllisesti 4-6 kuukauden iässä; se ei ota kantaa osittaisen rintaruokinnan kestoon.

Vierailija

Kai kaikki nyt sen verran itse ottavat asioista selvää, että kuuden kuukauden suositus on. Se on suositus. On äidin "ammattitaitoa" ja neuvolatäsin ammattitaitoa soveltaa tapauskohtaisesti. Jos vauva on pieni eikä kasva, mössöt kehiin 4 kk iässä. Mun vauvat olleet täsyimetyksellä 4 kk, ja sitten painokäyrä lähtenyt rajuun laskuun rinnalla asumisesta huolimatta. Eipä tullut mieleenikään katsoa tilannetta kovin pitkälle. painokäyrän notkahdus on ok, suora viiva alaspäin tiheästä imusta huolimatta ei.

Vierailija

ja tapauksesta. Eikö sen pitäisi olla neuvolan tädin ammattitaitoa, että osaisi arvioida, että missä iässä kannattaa kunkin aloittaa kiinteät. Meillä esim. oli allerginen korvikevauva, jolle toi 4 kk oli oikein hyvä ikä aloittaa. Painoakin oli aika lailla alakanttiin. Ja sitten taas jos on suurikokoinen vauva, joka vetäisi maitoa ihan tolkuttomia määriä, niin varmaan myös se 4 kk on ihan hyvä.

Vierailija

jos vauva kasvaa NIIN hyvin tissillä, että on suorastaan suurikokoinen.... Niin miksi aloittaa kiinteät?

(ja edelliselle asiakkaalle on varmasti ohjeistettu alotitamaan kiinteät koska vauva on niin pieni ja hentoinen ETTEI kasva sillä tissillä)

(sallikaa mun tikahtua nauruuni)

Vierailija

Sitä neuvolassakin on pakko käyttää, mutta kyllä sen tietää tässä paska valtiossa kuinka se on.... Aj sitäpaitsi mikäli täti suosittelee jotain muuta kuin tuota WHO:n suositusta niin siitä saa tehdä kirjallisen valityusken ylemmälle taholle.

Vierailija

Neuvolan tädillä vain YHDEN YKSITTÄISEN IHMISEN MIELIPIDE.

Neuvoloiden nimenkin vaihtaisin nykyisin neuvottomiksi. Niin omituisia ohjauksia ja suosituksia on tullut eri puolilla Suomea asuviin tuttavaperheisiin.

Itse olen oppinut jo esikoiseni kanssa reilun vuoden aikana, että googletan tietoa netistä, luotan omiin vaistoihini ja kyselen superhyviltä ystäviltä, joilla lapsia ja jotka varmasti kertovat asiat suoraan liioittelematta tai kaunistelematta. Näitä tietoja sitten yhdistelen ja sovellan omaan kullannuppuuni. Neuvolan tädin neuvoihin luotan vähiten. Se on vain lapsen punnitus- ja pituudenmittauspiste. Olen nimittäin todella tyytymätön neuvolatätimme, mutta se onkin jo toinen juttu.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat