Hei, sinä syöpään sairastunut/sairastava. Miten syöpäsi löydettiin?

Vierailija

Mitä oireita oli? Miten tilanne eteni löytämisen jälkeen? Miten vaikutti henksesti sinuun / perheeseesi? Pelkäsitkö kuolevasi?

Kiitos asiallisista vastauksista!

Kommentit (5)

Vierailija

Minulle diagnoosi oli shokki, monessakin mielessä. Kaksi alle 2-v lasta, ikää 26v, yhtäkkiä lähti lisääntymiskyky ja tukka..

Ilman miestä en olis selvinny.

Kuolemaa pelkään vieläki, aikaa mennyt hoitojen loppumisesta 1v5kk

Vierailija

Oireina vatsan turpoaminen, painon nousu ja väsymys, vatsakivut

3 pvän päästä leikkaukseen (munasarjat, kohtu pois) ja sen jälkeen 6x sytostaattia

Vierailija

oli epämääräistä kipua rinnassa, lääkäri lähetti mammoon. Siellä otettiin mammon lisäksi neulanäytteet, ja syöpä varmistui.

Siitä seuraavalla viikolla leikkaukseen, toipumisaikaa muutama viikko ja alkoi sytot, 6 kertaa, aina 3 viikon välein, ja sen jälkeen 25 sädehoitoa, aina joka arkipäivä.

Minä kestin hyvin hoidot henkisesti, kun se oli fyysisesti niin rankkaa, mutta henkinen romahdus tuli hoitojen loputtua. Lapset olivat vielä pieniä, mutta olivat niin tietoisia tilanteesta, kun vain ymmärsivät.

Pelkäsin kuolevani ja en ole nyt ihan vakaalla pohjalla vieläkään. Eka vuositarkastus on ohi ja se oli ok, eli on tässä ihan toiveita. Me ollaan perheenä nyt läheisempiä ja pikkuasioista ei enää murehdita.

Vierailija

Löysin kyhmyn kaulaltani keväällä ja hakeuduin tutkimuksiin. Ei muita oireita. Kesällä ottivat koepalan ja elokuun 20.päivä aloittivat hoidot jotka kestivät joulukuun 15. päivään (3*syto ja sädehoitoa 2vk). Koko hoitojen ajan en edes "tiennyt" olevani sairas, ainoa oire oli että tukka lähti.

Henkisesti olin niin valmistautunut diagnosin kuulemiseen ettei se silleen vaikuttanut. Ja miehen hyvä kaveri oli nuorena sairastanut saman syövän joka antoi taas mulle tsemiä kun tää kaveri on nykyään ihan täysin terveiden kirjoissa. Mitään kuolemanpelkoa ei ehtinyt tulla kun koko sairaalan henkilökunta oli niin mukavaa ja kannustavaa kun kuulivat ettei syöpä ollut levinnyt, oli vain toispuoleinen.

Nykyään käyn vielä n. 2 kertaa vuodessa kontrollissa ja jännittäähän ne aina mutta positiivisin mielin kuitenkin.

Vierailija

Oireina oli kipua, jonka syytä ei löytynyt. Sitten imusolmukkeet turposivat ja kamala kipu kaulalla. Lääkäri epäili imusolmukkseiden vuoksi flunssaa. Sanoi kuitenkin ohimennen, että jos ei mene ohi on tultava uudestaan näytille, koska voi olla myös imusolmukesyöpä.

Oli pyhäpäivä kun kipu yltyi niin etten meinannut kestää sitä ja mieheni pakotti minut lähtemään sairaalaan.

Ottivat sisään ja tekivät kokeita.

Sain hoitoja. Ei siis tarvinnut kuin käydä sairaalassa. Hoidot tehosivat ylttävän hyvin.

Kun kuulin sairastavani syöpää. Pelkäsin kuolevani, koska hyvä ystäväni oli vasta kuollut syöpään. Pelko katosi kun hoidot tehosivat niin hyvin. En halunnut enää ajatella kuolemaa. Mieheni pelkäsi enemmän kuin minä.

Lapset ovat katsoneet olipa kerran elämää ja siinä on kohta jossa jollain oli syöpä ja tämän avulla kerroimme heille. Piirretyssä ihminen selviää syövästä ja emme alkaneet puhumaan, että kuolisin. Lapset eivät siis asiasta mielestäni kärsineet. Ymmärsivät kyllä, että äiti on kipeä sairaala käyntien jälkeen ja antoivat minun olla rauhassa.

Sain terveen paperit pari vuotta sitten ja kyllähän sitä vähän edelleen pelkää, että jos se uusii, koska on ollut pari hyvänlaatuista kasvainta sen jälkeen.

Miten tuo vaikutti henkisesti minuun tai perheeseeni? Kai sitä vahvistui henkisesti. Mies ei enää valita turhista. Pyysi oikein anteeksi tapaansa nipottaa pienistä (miehelläni ei ole tapana pyydellä mitään anteeksi).

Koko ajan me uskottiin, että tästä selvitään. Ainoastaan hoitoihin olisin voinut kuolla, niin hyvin ne hoidot tehosi. Tosin elimistöni kesti hoidotkin kuulemma keskivertoa paremmin. Ei tullut mitään seuraamuksia niistä. Mitä nyt kortisoni lihotti, mutta ei haittaa.

Jos vertaan ystävääni, jonka syöpä todettiin aikaisessa vaiheessa ja hänen piti selvitä siitä, niin tosi onnekas olen ja vähällä pääsin. (täytyy koputtaa puuta).

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat