Maistuuko teidän mummille tai ukille viina liian hyvin?

Vierailija

Joka kymmenennellä yli 65-vuotiaalla alkoholiongelmia

05.01.2009 14:19

Arvioiden mukaan ainakin joka kymmenennellä yli 65-vuotiaalla on ongelmia alkoholin käytössä. Runsas juominen altistaa sekavuustiloille ja myöhemmin muistihäiriöille.

Lääkäripäivillä puhuneen asiantuntijan mukaan liika alkoholi aiheuttaa ikäihmisille myös masennusta ja itsetuhoisuutta.

Lähes kolmannes iäkkäistä on aloittanut runsaan alkoholin käytön vasta ikääntyneenä. Elämäntilanteen kuormittuminen on usein syynä käytön aloittamiseen.

STT

Viitaten yllä olevaan uutiseen emme ainakaan ole yksin.

Meillä mummo on juhlinut railakkaasti ja iloisesti ennenkin. Mutta eläkkeelle jäämisen jälkeen tilanne on pahentunut jo paljon. Hän on vähintään pienessä pöhnässä päivittäin ja kaatokännissä useamman kerran viikossa. Hänet on ryöstetty ja hakattu ravintolakierroksen jälkeen. Kännykkä on varastettu useamman kerran.

Mua ahdistaa että se juo itsensä dementikoksi ja hengiltä aika nopeasti. Kaikki meidän keskustelut päätyvät viinaan ja riitaan. Harmittaa että lapsille ei koskaan muodostu suhdetta isovanhempiin. Ei voi tavata lapsia ilman valvontaa.

Kommentit (14)

Vierailija

Ei ole kaatokännissä, toleranssi 20 vuoden aikana sen verran kasvanut.

Käy neljästi viikossa laulamassa karaokea, mutta ei ole sielläkään humalassa. Näyttäisi, että on tavallaan pienessäsievässä koko ajan.

Ei ole koskaan mitään pahaa hänelle juomisen takia sattunut.

Mutta en siellä kylläkään kovin usein käy.

Kun käyn, menemme yhdessä laulamaan ja otamma muutamat paukut.

Meillä on aina ollut kivaa.

Vierailija

Eli sekä minun isäni että mieheni isä.

Mieheni isä on todella harvoin selvin päin, sinne ei voi mennä käymäänkään lasten kanssa, sillä saattaa olla ihan taju pois, vaikka kuinka yrittäisi sopia etukäteen, ettei näin ole.

Oma isäni juo myös liikaa, mutta on myös ihan hyvä lapsenvahti, jos vaan sopii asiasta etukäteen, niin pitää itsensä kunnossa enkä pelkää että kesken lapsen hoidon alkaisi juomaan. Soitan aina ennen käyntiä ja puhelimessa kyllä kuulee voiko mennä vai ei.

Vierailija

Ja kaikki sukulaiset ketkä ovat täyttäneet sen 60, ovat kuolleet järjestään ennen kuin täyttävät 65, jos on viinamiehiä tai -naisia olleet, siis ovat käyneet töissä yms, mutta kun eläkeputki on koittanut, 55 tms. niin on samalla alkanut viinaputki.

Vierailija

Anoppi menettäny jo usemman kerran korttinsa kännissä ajaessaan, tössinyt elämänsä ja menettänyt työnsä... silti ei ymmärrä tehneensä mitään väärin tai että hänellä on mitään ongelmaa... VITUTTAA!

Vierailija

Välillä on riidelty kovasti. Välillä ei taas vaan jaksa. Asiaan ei kyllä ole tullut puututtuakaan riittävästi. Joskus surettaa pappa, kauanko jaksaa katsella mummon touhuja ja sinnitellä itse raittiina.

Toivoa lienee ainakin vähän, jo jonkun aikaa mummo ollut selvinpäin jos olemme siellä viikonlopun. Muusta ajasta en välitä tietää, emme asu samalla paikkakunnalla.

Vierailija

ikäpolvea joille bisnes/edustusdinnerit tarkoittivat perskännejä ja lasi ruokaviiniä yhtä pullollista per nuppi. Harmittaa vieläkin kun tuotiin heille litra hienoa konjakkia kesällä ja 5 pv myöhemmin pullo oli tyhjä! Tyhmä vielä kysyin ovatko jo raaskineet maistaa pullosta....., no tuosta viisastuneena tuomme heille tästälähin halpaa ja vahvaa - määrä korvaa laadun. Oma konjakkipullo on vajunnut vasta kolmasosan.....

Vierailija

äitini eli lasten mummo (tosin himpun alle 60 v.) on selvä alkoholisti; ei voi olla viinaa ja helposti karkaa mopo käsistä. Jos tarjolla on jotakin alkoholia, niin ei koskaan kykene kieltäytymään. On ilkeä ja ällöttävä kun ottaa vähänkin viinaa, persoonallisuus muuttuu, joten en halua juurikaan olla sen kanssa tekemisissä. Tykkää kyllä mun lapsista, mutta...

Pappa, eli oma isäni, on nyt 65-vuotiaana lievästi alkoholistoitunut muttei yhtä lailla kuin äitini. Kykenee olemaan ilman viinaa, mutta toisaalta vetää helposti kunnon kännit jos sille päälle sattuu - vaikka useamman kerran viikossa. On kuitenkin luotettavampi lastenvahti ja miellyttävämpi myös viinaa ottaessaan.

Molemmilla vanhuksilla terveys reistaa jo ja olen koettanut puhua tupakoinnin ja viinan juonnin lopettamisenpuolesta.

Mutta eihän toisen elämäntapaa pysty muuttamaan jos ihminen ei itse halua. Mun lapsilla tulee tuskin olemaan pitkäikäisiä isovanhempia, mikä on kauhean surullista. Edes siihen vetoaminen ei kuitenkaan auta.

Myös isänsä puolelta lasten isovanhemmilla on jonkinlaista alkoholinongelmaa. Eli vaikka mun lasten isovanhemmista vain yksi menee tähän tutkimuksen ikähaarukkaan, kaikilla kuitenkin on samat ongelmat.

Viinan myyntiä pitäisi kyllä todella oikeasti rajoittaa tai yhteiskunnalla pitäisi olla keinoja ihmisten hoitoon ohjaamiseen / pakottamiseen.

terveisin alkoholin aiheuttamista perheongelmista koko ikänsä kärsinyt 2 lapsen äiti (humalassa max 4-5 krt/vuosi)

Vierailija

Soitteleekin lapsille kännissä ja puhuu aivan sairaita. Toisia lapsia haukkuu ja toisia kehuu. Yritetty estää ja vaihtaa numeroita, mutta lapset antavat itse numeron jossain vaiheessa mummin "hyvinä" hetkinä.

Vierailija

Mummi on ihan ok selvänä, mutta harvemmin on selvä. Itse hän kamppaili saman ongelman kanssa, kun me olimme lapsia ja oma anoppinsa kännäsi.

Harmittaa tosi paljon, kun lapset kuitenkin haluavat käydä mummilassa, mutta koskaan ei voi varmaksi luvata.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat