Haluaako joku kysyä kätilöltä

Vierailija

synnytyssalissa olen töissä. Jos jotain kysyttävää, kerkeän muutamalla vastaamaan.

t. Kätilö

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

että perätilasynnytyksen (peppu alhaalla oikealla ja pää ylhäällä vasemmalla) käynnistyessä kotona lapsiveden menolla, pitääkö lähteä ambulanssilla sairaalaan makuuasennossa vaiko ei..mulla kävi näin ja soitin sairaalaan ja sanottiin "kerää tavarat ja voit lähteä sitte pikku hiljaa tulemaan" kaverit kauhistelleet, että olisi saattanut luiskahtaa napanuora esiin pahimmassa tapauksessa..onneks en tienny tätä...

Vierailija

Onko synnytyksistä kuinka kauan?

Asutko kuinka lähellä synnytyssairaalaa? Jos lyhyt aika edellisestä synnytyksestä:

Sinuna lähtisin heti, kun kipeät supistukset alkavat. Sellaisen menkkajomotuksen kanssa voit vielä katsella kotona, mutta kun ensimmäiset kovat ja kipeät supistukset tulevat, lähde rauhassa matkaan.

Hyvää synnytystä.

Kätilö

Vierailija

Yleensä suurin vaara on kun kalvot puhkaistaan, esim käynnistystä varten. Tällöinhän sen tekeekin lääkäri.

Yleensä kun vedet menee raskauden lopussa, on vauvan pää jo laskutunut niin matalalle, että pää ikäänkuin junttaa reitin.

Mitään prosentteja en nyt osaa sanoa nananuoran esiinluiskaudukselle, mutta itse olen sen viiden vuoden aikana nähnyt kerran. Se oli juuri tällainen käynnistys tilanne, missä vauvan pää oli hyvin korkealla.

Kätilö

Vierailija

Vauva kuoli kohtuun 13+6. Np-ultrassa turvotus yli 7 mm ja sikiö pahoin turvonnut. Sairaala mokasi ja unohti ottaa sikiöstä kaikki kokeet, joten arvoitukseksi jäi, mikä pientä vaivasi. Seulassa tulos 1/5 ja viallisia kromosomeja epäillään. Ikää minulla on jo 39 v.

Vieläkö tämän kaiken jälkeen uskaltaa yrittää uutta raskautta? Onko minulla mitään mahdollisuutta saada tervettä elävää vauvaa? Oletko työssäsi nähnyt tällaisen tilanteen uusitutuvan?

Vierailija

nuo repeämä asiat ovat sellaisa, että niihin ei täysin osata sanoa, miksi toisille tulee iso repeämä, toisille ei .

Epiduraalipuudukset ovat jonkinverran lisänneet III asteen repeämiä. Iso lapsi, kudostyyppi ym. vaikuttavat repemiin.

Sinua lohduttaisin sillä, että repeämäsi otetaan huomioon kolmatta synnyttäessäsi. se lukee papereissasi. Ja jos toinen on syntynyt ilman tikkejä, niin kuulostaa hyvältä!

Jos kolmannen saat, voit ennen synnytystä käydä juttelemassa lääkärin kanssa ns. synnytystapa arviossa.

Kätilö

Vierailija

Millaisena sen koet? Hyvät ja huonot puolet? Onko työssä jotakin jota joudut tekemään vasten omaa tahtoasi tai etiikkaasi? Onko työ sellaista, että se on mahdollista tehdä hyvin (ei aikataulupaineita yms.), nautitko siitä?

Vierailija

Itselleni tuli III-asteen repeämät ekassa synnytyksessä, tokassa ei onneksi mitään. Nyt haaveillaan kolmannesta mutten taida uskaltaa alakautta synnyttää koska lääkäri aikoinaan "pelotteli" että uusi repeämä voi viedä pidätyskyvyn.

Oletko nähnyt / kuullut repeämien uusiutumisesta?

Vierailija

Tilanne meni pahaksi ja jouduin sisaisen verenvuodon takia leikkaukseen.

Mitään "syytä" ei löytynyt. Munajohdin oli hyvässä kunnossa. Se poistettiin leikkauksessa. Toinen on kuulemma sileä ja hyvässä kunnossa. Mitään estettä ei raskautumiselle ole. Minulla on ennestään kaksi lasta. Aikaisempia kohdun ulkoisia/keskenmenoja ei ole ollut.

Minulla ei ole perussairauksia, eikä sairastettuna tauteja/tulehduksia, jotka lisäisivät riskiä kohdun ulkopuoliseen. Olen nuori, enkä tupakoi.

Kuinka suuri riski minulla on saada kohdun ulkoinen raskaus uudelleen? Pelkään kovasti, sillä tämä raskaus oli vasta rv 6 ja vahingot olivat näin massiiviset. Pelottaa ryhtyä "leikkiin" uudelleen.

Vierailija

Sairaalassa, missä minä olen käydään varsinkin vaikean synnytyksen kokeneen äidin kanssa synnytyskeskustelu. Mikäli keskustelu ei järjesty sairaalassa ollessa, järjestetään se toiselle päivälle. Jälkeenpäin saa aina ottaa yhteyttä synnytystä hoitaneeseen kätilöön.

Ota itsekin yhteyttä sairaalaan, missä synnytit. Uskon että keskustelu järjestyy.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat