Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Surettaa ja pelottaa tuleva jo valmiiksi.

Vierailija

Mulla todettiin kohdun ulkopuolinen raskaus ja sen aiheuttama sisäinen verenvuoto. Menin huonoon kuntoon ja minut leikattiin. Leikkauksessa menetin toisen munajohtimeni.

Lääkäri sanoi, ettei mitään syytä tälle epänormaalille raskaudelle löytynyt elimistöstäni. Toinen munajohdin on kaunis ja sileä, eikä mitään estettä ole raskautua uudelleen. Minulla on entuudestaan kaksi lasta. En ole sairastanut tauteja/tulehduksia, jotka kasvattaisivat riskiä saada kohdun ulkopuolinen raskaus.

Pelkään kovasti raskautua uudelleen. Kokemus oli niin järkyttävä, etten ole varma olenko valmis käymään sen läpi uudelleen.

Onko kenelläkään tietoa riskeistä? Kasvaako riski saada kohdun ulkopuolinen raskaus yhden sellaisen läpi koettua, vai onko minulla ollut se riski koko ajan tietämättäni?

Tähystysleikkauksessa toinen munajohdin tarkastettiin ja se oli sileä ja hyväkuntoinen. Lääkäri sanoi moneen otteeseen, että varmasti raskaudun uudelleen. Mietin silti, että mitä jos.

Onko täällä ketään, jolla kokemusta asiasta?

Kommentit (8)

Vierailija

Ensimmäisen lapsen jälkeen kohdunulkoinen raskaus, jossa munatorvi repesi, ambulanssilla sairaalaan ja avoleikkaus, tähystys ei onnistunut suuren verimäärän vuoksi. Täpärällä oli hänen selviäminen. Tuli puolivahingossa raskaaksi muistaakseni jo toisesta kierrosta sen jälkeen. Normaali raskaus. ja Vuosia myöhemmin kerrasta raskaaksi, myös normaali raskaus. Yhdelläkin munatorvella voi raskautua helposti.

Vierailija

Toiveissa on vielä yksi lapsi, mutta en lähde leikkiin enää uudestaan, jos riski tämän uusiutumiselle on suuri. Yritän riskiä kartoittaa lukemalla kaiken maailman tutkimuksia (joita en tietenkään osaa tulkita lääketiedettä sen enempää tuntevana oikein). Lääkäri sanoi vain, että "varmasti tlet uudestaan raskaaksi, älä siitä huoli".

En siitä huolikaan. Voi olla, että tulenkin. En vain ikinä enää halua siihen samaan tilanteeseen. Ainakaan suurella riskillä en uskalla raskautta enää edes yrittää.

T: Ap

Vierailija

Kummassakin munanjohtimessa siis ollut yksi. Kummallakin kerralla oli sisäistä verenvuotoa, ekalla kerralla enemmän. Olin siinä mielessä onnekas, että molemmat torvet saatiin pelastettua, vaikka nää kohdunulkoset leikattiin tähystyksessä. Ekalla kerralla olin huonossa kunnossa, toisella osasin heti raskauduttuani hakeutua hoitoon.

Näiden jälkeen olen saanut yhden lapsen, ja toinen raskaus on loppusuoralla. Uskon, että sulla on hyvät mahdollisuudet raskautua "normaalisti", kuten lääkäri sanoi.

Vierailija

Lupasivat tehdä ultran seuraavalla kerralla rv 6, joten ei välttämättä auta mitään, kun nytkin ehdin mennä niin huonoon kuntoon. Munajohdin oli siis jo revennyt.

Vierailija

Minulla kävi samoin, mutta siis ennen kuin olin synnyttänyt ensimmäistä lastanikaan. Lisäksi olin jo raskausviikolla 8 kun munanjohtimeni repesi. Olinkin ihan hermona seuraavan kerran raskauduttuani ja mennessäni varhaisultraan. Onneksi kaikki meni hyvin ja nyt minulla on reilun vuoden vanha poika.

Mitä itse ymmärsin kohdunulkopuolisesta raskaudesta on se että riski on suurempi jos se on ollut aikaisemmin, mutta jos viallinen munajohdin on poistettu, niin toisessa ei välttämättä ole mitään vikaa. Sinun tilanteessasi plussaa on että tiedät tällaisen voivan tapahtua ja osaat hakeutua lääkäriin heti kun jotain tuntuu olevan vialla. Lisäksi tilanteesi on ollut sikäli harvinainen että ellet ole erehtynyt raskausviikoissasi (valemenkat tms.) yleensä kohdunulkoinen raskaus etenee munajohtimen repeämiseen vasta viikolla 10 ja useimmat kohdunulkoiset menevät kesken itsekseen.

Uusimmat

Suosituimmat