Eka luokkalainen yksin kotona

Vierailija

Missä vaiheessa lapsesi on tullut koulusta suoraan kotiin? Onko käynyt iltapäiväkerhossa koko eka luokan? Entä aamut? Missä vaiheessa eka luokkaa lapsi on jäänyt yksin kotiin ja kuinka pitkäksi aikaa? Meillä tyttö, 20päivää vajaa 8v. haluisi jo tulla koulusta iltapäiviksi kotiin..., joutuisi olemaan 3-4 tuntia itekseen. Aamu yksin olot on tytölle vielä hankalia, ei tykkää jäädä yksin enkä ole viitsinyt jättääkään. onneksi työajat joustaa! En tiedä miksi aamut on hänelle vaikeita...oisko kun ei tunne kelloa kunnolla eikä ole varma myöhästyykö jne. Muuten tyttö on ollut yksin n.tunnin kauppareissujemme aikoja tms. Miten teillä muilla? Minkälaisia aikoja lapsenne ovat tämän ikäisinä yksin/kaverin kanssa kotona?

Kommentit (9)

Vierailija

leikkipuistossa. Kokeiltiin syksyllä sitä että olisi tullut suoraan kotiin, mutta se meni aika mahdottomaksi, kun kaveri oli meidän kotiin tullessa häipynyt ties minne omille teilleen ilmoittamatta mitään. eli tarvii vielä aikusten valvontaa.

Vierailija

Hän on myös loppuvuonna syntynyt ja pelkoja löytyy jos jonkinmoisia varsinkin iltaisin. Emme jätä lasta yksin ennenkuin on siihen valmis, mutta kyllähän sitä pitää ruveta harjoittelemaan pikkupätkissä varmaankin ensi vuonna...

Vierailija

Meilläkin on ollut ihan lyhyitä (n.15min) pätkiä yksin kotona, tai silloinkin oikeestaan vuotta nuoremman sisaruksen kanssa. Ei ole vielä halukas muuten jäämään ja on vähän arkakin niin jää sitten vasta yksin kun itse tuntee olevansa siihen valmis. Muistan itse kuinka kovasti pelkäsin ekaluokkalaisena olla yksin kotona.

Vierailija

Ei ole yhtään yksin kotona, eikä haittaa ollenkaan. Sumplitaan asiat niin, että toimii. Kulkee kotiinpäin pitkähköä koulumatkaa kävellen joinakin päivinä, toisina joutuu menemään iltapäiväkerhoon. Kaverin kanssa en antaisi olla kahdestaan kotona. Kaikenlaista voi pälkähtää päähän... Toivoisin, että reipastuisi keväällä vähän harjoittelemaan yksinoloakin edes hieman, esim. kun haen pienempää tarhasta.

3-4 tuntia on todella pitkä aika. Jos iltapäiväkerhonne on hyvä, aikuisen valvonta on mielestäni vielä paikallaan.

Vierailija

tokaluokkalainen poika lopetti ip- kerhon nyt joulukuun alussa omasta tahdostaan. Koko syksynä ei millään olis halunnut käydä vaan tuntui tarvitsevan omaa rauhaa ja että kotona voi omaan tahtiin syödä välipalan ja rentoutua ja sit lähteä kaverin kanssa tai olla isoveljen kanssa. Päivittäin on yksin tai veljen kanssa 3-4 h, välillä kaveri välilä ei. vain muutaman kerran on soittanut mulle töihin ettei ole tekemistä tai koska mä tulen töistä. Eli jos lapsi itse haluaa ja on suht luotettava niin on varmasti ok. Itse olen ollut yksin ekasta luokasta asti. Aamuisin ei jää koskaan yksin vaan lähtee aina mun kanssa yhtä matkaa ja tarvittaessa menee aamukerhoon ennen koulua, missä on viihtynyt kun rauhallista vähemmän lapsia.

Ei meilläkään poika vielä kunnolla osaa kelloa ja piku juttuja on sattunut, kuten känny ja avaimet jääny kotiin pari kertaa tai välipala unohtunu syödä. Läksyt tekee vasta ku olen tullut kostiin eikä olla muuta vaadittukaan.

Vierailija

Työajat eivät kummallakaan joustaneet tarpeeksi. Aamut olivat joskus yksinäisiä :( Onneksi oltiin puhelimen päässä.

Iltapäiväkerhossa on vieläkin tokaluokalla periaatteessa, mutta jo ekan lopulla piti "vapaapäiviä" ja oli siis yksin kotona. Halusi siis itse ja hyvin pärjäsi.

Vierailija

Meillä loppuvuodesta 7-v täyttänyt poika tullut muutaman kerran kotiin ettei kukaan ole ollut kotona ja jäänyt muutamaksi tunniksi yksin. Ehkä 3-4 tuntia on kuintenkin ainakin meidän tapauksessa liian pitkä aika. Meillä ei ole iltapäiväkerhoja lähimaillakaan ja päivähoitoon ei enää saatu paikkaa kun on niin täyttä.

Pikkuhiljaa ollaan lisätty yksinoloaikaa ja puhelimella on hyvä pitää yhteyttä.

Ihan mielellään kyllä jää uksin kotiin.

Vierailija

Ja kun ip-kerhossa on niin paljon tokaluokkalaisia, ei taida kovin moni muukaan olla vielä mielellään yksin.

Jos lapsi kuitenkin itse haluaa, minä antaisin kokeilla muutaman kerran: alkuun sovittaisiin yksi päivä viikossa, kun saa lähteä aikaisemmin yksin kotiin. Tällä lailla lapsikin pääsisi kokeilemaa, millaista on olla pitkään yksin kotona.

Herää myös kysymys, eikö viihdy jostain syystä ip-kerhossaan?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat