Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miks särkylääkkeisiin kuollaan? Ja mistä tietää otanko buranaa,panadolia vai aspirinia?

Vierailija

.

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

[quote]

Se on NSAID-lääke, joka voi aiheuttaa Reyen syndrooman.

Itse asiassa se on Aspirin ja Disperin, joka aiheuttaa Reyen syndroomaa. Buranasuppojakin on lapsille, joskin mieluummin Panadolia annetaan ensisijaisesti.

Panadol on kyllä järkyttävä myrkky yliannostuksissa. Ei tarvi edes moninkertaisesti ylittää pakkauksen ohjeen annosta, kun tosiaan maksa voi vaurioitua pahasti. Oikein annettuna turvallinen, mutta tiedän vanhempia jotka melko huoletta ylittää annoksia ja silloin hirvittää!

Vierailija

johtava maksavaurio. Siksi niitä (esim. ibuprofeeni, muut -profeenit, aspiriini ja jossain määrin naprokseeni) ei saa antaa lapsille kuin aivan erityisestä lääkärin harkinnasta.

Lapsille kannattaa antaa ainoastaan parasetamolia (Panadol, Pamol F jne.).

Vierailija

Aspirin, Disperin... Lastenlääkärit suosittavat itsehoidossa ensisjaiseksi kipu- ja kuumelääkkeeksi ibuprofeenia. Parasetamolia allergisille.

Vierailija

allergikoille suositellaan panadol tyyppisiä särkylääkkeitä. Kyllä särkylääkkeisiin voi kuolla, toleranssi on hyvin yksilöllinen. Mieluummin ottaa 1 panadolin ja yhden buranan yhdistelmän kuin esim. 3 panadolia. Luulisi jokaisen aikuisen tietävän mikä auttaa. Vatsaperäisiin kipuihin ko. lääkkeistä ei apua.

tiedetään että jos napsii 10 kpl buranaa 400mg 24h voi saada pysyvän maksavaurion

Vierailija

Tai tähän mennessä ei ole kestänyt. Nyt olen käynyt jo 2 vuoden ajan kahden viikon välein verikokeissa, kun sopivaa rohtoa etsitään.

Burana on juuri sopivaa, helpottaa sen verran, vie kivulta terän, että pystyy kävelemään kauppaan ja hoitaan joitain kotihommia - kunhan ei ota liian usein, kestää maksakin.

Vierailija

Olen ottanut tripla-annoksen tavallista panadolia + alkoholia ja sen lisäksi

vielä joskus sektion jälkeisiin kipuihin tai kamaliin jalkakipuihin tarkoitettua särkylääkettä, + alkoholia ämpärillisen, enkä ole huomannut mitään.

Ja oon vielä lääkkeille herkkä ihminen. Saa ottaa aika määrän.

Eihän apteekit edes myy kuin paketin kerralla. Ja sillä ei vielä itseään hengiltä ota.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat