Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä voi olla rintakivun syynä?

Vierailija

Minulla on pistänyt rintaan jo useamman viikon ajan, ei ole hirveän kova kipu, siis ei sellainen että tulisi tunne että pakko mennä lääkäriin. Kuitenkin todella ikävän ja hankalan tuntuista. Onko jollakulla ollut tälläistä?

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Mulla vähän vastaavia oireita ja kun mainitsin lääkärille, niin hän heitti, että mulla olisi Tiezen syndrooma. Jäin vain miettimään, että olikohan oikea diagnoosi. Edelleenkin pistää rintaan ajoittain.

Vierailija

tuollainen pistäväkipu voi olla tulppa keuhkoissa

eli menisisn sinuna kyllä lääkärille tutkitutavaksi

ja mulla kans oli sydämenvajaatoiminta ja jos jonkinlaisia oireita oli ollut jo kauan

Vierailija

että pistävä rintakipu on useimmiten täysin vaaratonta ja lihasperäistä. Mielenkiintoista kyllä lukea, kuinka erilaisia syitä kiputuntemuksillae eri lääkärit kertovat.

Vierailija

Itse sain kuopuksemme pari vuotta takaperin, vaikkakin oireita oli silloin jo reippaasi, raskaus meni hyvin. Ongelmat alkoivat paheta reilu vuosi takaperin, jolloin imetin, ja tästä syystä join vettä todella runsaasti. Pahimmillaan oireet saivat aikaan sen, että olin vauva kanssa olohuoneessa, enkä käynyt yläkerrassa kuin pakon edessä...

Olisi kiva kuulla omista kokemuksistasi enemmän, kun olet meistä "kokeneempi"... Jos sinulla on aikaa, innostuisitko mailailemaan? Osoitteeni on piatsak@hotmail.com

Vierailija

mutta ei voida useinkaan parantaa, vaan vajaatominta pahenee pikkuholjaa, mutta siis lääkkeet hidastaa etenemistä

riippuu mistä syystä sydän toimii vajaasti

ja miten vajaasti sydän toimii, jos kovin heikosti on tulppa vaara ja sitten määrätään verenohennusläälkettä estämään tulppia

nesteiden saantia myös rajoitetaan ja suolan käyttö minimoidaan

painoa tarkkaillaan joka aamu, jotta nähdään mahdollinen nesteenkertyminen elimistöön heti

Vierailija

Yskä voi tietysti aiheuttaa pistävän tunteen, mutta yskä on myös yksi vajaatoiminnan oire. Siis vajaatoiminta kerryttää nestettä mm. keuhkoihin, josta tietysti seuraa yskä.

Itselläni oireet pahenivat vuosien myötä, ramppasin lääkäreillä tutkittavana, ja vuosia diagnoosi oli astmaoireet... Nyt lopulta röntgenissä (jälleen) todettiin suurentunut sydän, jota ennen useita kertoja EKG:ssä oli todettu vasenhaarakatkos. Näistä kaikista oireista huolimatta minua ei tutkittu sydämen vuoksi, ennen kuin tuli vastaan virolainen lääkäri, joka oli saada itse halvauksen nähtyään röntgenkuvani sekä sydänkäyrän.

Mahdollisia syitä nyt sitten suljetaan pois, josko olisi joku parannettavissa oleva (sepelvaltimot kuvataan lähiaikoina), mutta omalta osaltani todennäköisin on perinnöllinen vaiva. Eli olenko hengissä 10vuoden kuluttua...

Vierailija

keuhkoveritulppa vaarantakia

ei ole kuin kuukausi kun hesarissakin oli 20v nuori nainen jolla oli pistänyt hengityksen aikana ja veritulppa lopulta löytyi

toki voi olla täysin vaaratontakin, mutta aina miuluiten kannattaa ottaa vakavasti kun on rintaoireilua

mieluiten vaan tutkimuksiin heti ja asia selviää, ei tartte sitten miettiä

monia pistää ajoittain rintaan, voi siis olla ihan vaan lihaskipua

oletko aloittanut aktiivisen jumpan tms

Vierailija

kohtalotoverilta maattuani sairaalassa vuosien varrella

ja niinpä myös itsellänikin

eli astmaa hoidettiin, joopa joo

synnytyksen jälkeen alkoi rytmihäiriöt ja tutkimukset siitä sitten

Vierailija

Eli samat oireet kuin tällä toisellakin.

Minulla ejektiofraktio (sydämen supistuminen) n. 30%, kipuilua kävellessä, välillä todella vähäisessäkin rasituksessa. Itse en kipua koe hengenahdistuksena, lähinnä kuristamisen tunteena (voi joku sen sekoittaa närästykseenkin). Lisäksi itselläni rasituksessa keuhkoihin kertyy nestettä, joka jo aikojen alussa oireili verenmakuna suussa (yskökset värjääntyvät "kauniin" vaaleanpunaisiksi).

Pahimmilaan oireet yleensä ovat (pitkälle edistyneessä taudissa) nukkumaan mennessä, aamulla yksäoireet alkavat hellittää ylosnousun jälkeen.

Lääkitys on olemassa, jolla tehostetaan sydämen supistumista, samalla se ehkäiseen muita mahdollisia komplikaatioita, ja usein siihen liitetään myös nesteenpoistolääkitys.

Sydämen vajaatoiminnalle (omani on dilatoiva kardiomyopatia) pitää tehdä jotain, vaikka parannuskeinoa ei ole (Suomessa tehdään todella vähän sydämensiirtoja). Yleensä "meitä" kohtaa äkkikuolema... Joka siis on tarkoitus estää lääkityksellä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat