Loukkaannutko, jos joku vieraasi kysyy, onko tarjottavissa mukana lihaa tai kalaa?

Vierailija

Olen ollut nyt parikin kertaa kylässä tuttavaperheessä, jossa on tarjolla piirakka, pizzaa, pasteijoita tms., josta ei ihan heti päälle päin näe, onko niissä lihaa tai kalaa. Kun vaivihkaa tiedustelen asiaa, niin en saakaan ollenkaan vastausta. Hetken päästä kaverini ilmestyy keittokirjan kanssa luettelemaan mitä kaikkia ainesosia tarjottava sisältää, ja loukkaantuneen oloisena tivaa, käykö tai sopiiko minulle niistä mahdollisesti jokin.

Sivut

Kommentit (55)

Vierailija

ja tätä. Nimittäin en syö itse punaista lihaa, ja muitakin

ruokarajoitteita löytyy.

Hassua, jos joku vetää herneen nenään kyselyistä...

Eipä ole onneksi omalle kohdalle sattunut tällaisia tuttavia!

Vierailija

ei osaa tehdä sellaisia tarjottavia, jotka sopivat kaikille.

Esim. salaatin voi tehdä niin, että jokainen voi koota oman

salaattinsa omalle lautaselleen. Näin esim. juustoa välttelevä

voi jättää juston väliin.

Muita hyviä vaihtoehtoja ovat tacot, burritot, dipattavat jne.

Voi tehdä erilaisia minipizzoja tai minipiirakoita tms.

Muffineita ja muita makeita leivonnaisia voi myös tarjota

paria, kolmea eri laatua.

Yleensähän sitä kuitenkin tietää jo etukäteen, että minkälaisia

ruokarajoitteita kylään tulevilla vierailla on! Ja jos ei tiedä,

niin aina voi kysyä. _Jos_ joku ei vaivaudu kertomaan

rajoitteistaan, niin häntä ei tietenkään sitten voi, eikä tarvitsekaan,

huomioida tarjoiluissa.

Onneksi minun ystäväni ovat suvaitsevampia - ja kohteliaita

emäntiä. Koskaan ei ole tullut minkäänlaisia ongelmia

tarjoilujen suhteen - vaikka ruokarajoitteita ystäväpiirissäni

löytyykin lähes joka lähtöön.

Lainaus:

Jos pitää ottaa kaikki MAKUasiat huomioon: yks ei tykkää kalasta, yks kurkusta, yks juustosta (juu näitäkin on) jne jne. Aikamoista vääntöä saa olla. Mä otan tasan tarkkaan huomioon ruoka-aineallergiat tms. lääketieteelliset faktat. Tykkäämisistä en kysele, se on muiden ongelma.

Vierailija

ellei sitä ruoan ulkonäöstä pysty päättelemään.

Mun mielestä tämä on kohteliasta vieraita kohtaan. Onhan se hirmu noloa ruveta kyselemään!

Vierailija

tuttavapiirissä on sen verran ruoka-aineallergikkoja, että tuo on ihan normaali juttu.

Mieluummin kerron onko kalaa tms, kuin alan ambulanssia tilaamaan.

Vierailija

Tietenkään. Eihän kaikki voi edes kaikkea syödä.

Itse joudun usein kysymään mitä esim jotkus pasteijat tai vastaavat sisältää, tai onko käytetty mitä jauhelihaa, koska emme voi syödä sianlihaa, verituotteita eikä alkoa sisältäviä ruokia.

Vierailija

Kun menemme ruoka-/kahvi-/mihintahansapöytään jossa olen emäntänä niin aina kerron pikaisesti mitä mikäkin ruokalaji on ettei vieraiden tarvitse arpoa ja ottaa lautaselleen juuri sitä mistä eivät pidäkään.

Toivon kyllä että jos joku vieraistani noudattaa tiettyä todella rajoittavaa ruokavaliota niin hän on kertonut siitä etukäteen. Muistan aina kun 5v sitten meille tuli illallisvieras joka ilmoitti ruokapöytään mentäessä että "mä en sitten voi syödä vehnää". Kiva kiva...ruokana oli lasagnea ja salaatteja. Noh, hän söi sitten salaatteja. Sääli vaan että olisin voinut ihan hyvin tehdä lasagnen gluteenittomastakin pastasta jos olisin asian tiennyt.

Nykyisin kyllä teenkin kaikki makeat kakut jne. gluteenittomana joka tapauksessa. Kakusta tulee huomattavan kuohkeaa kun käyttää gluteenitonta jauhoseosta. Katson myös että kahvipöydässä on aina suolaisina vaihtoehtoina lihalaatua, kalalaatua ja kasvislaatua.

Vierailija

Eihän se ole sinulta pois, jos joku haluaa "parantaa maailmaa"

esim. syömällä vain kasvisruokaa? En oikein ymmärrä tuollaista

suvaitsemattomuutta.

P.s. Ja en muuten itse ole kasvissyöjä, vaikka tuttavissani

moni onkin...

Lainaus:

Eli en siis loukkaantuisi, vaan ärsyyntyisin, jos kyseessä on joku maailmanparantajatyyppi.

Vierailija

sikapaljon on harmittanut, että on mennyt kalliit erikoisruuat osin hukkaan, kun ei itsekään ole kaikkia pystytty millään syömään. Ja viikon kuluttua tullaan sitten uudelleen, kun ei ehdittykään silloin viime viikolla.

Ja tosiaan kyllä pidän epäkohteliaana myös sen, että mitkään ruuat ei kelpaa, vaikka ei mitään allergia tai vakaumus -juttuja olekaan pohjalla

Vierailija

Vaan muffineita ja sitten jotain muuta leivonnaista - tai

vaikka kaupasta ostettuja pikkuleipiä tai keksejä tai jäätelöä.

Vai tarjoatko aina kahvipöydässä vain yhtä laatua?

Vierailija

niin kyllä lyhyellä aikavälillä jonkin ruokalajin lihapitoisuus kiinnostaa ihan siksikin, että ihminen joka ei vuosikausiin ole syönyt lihaa (esim. minä) voi saada hirveät vatsanväänteet / ripulin siitä ja siinä menee sitten se vierailukin pilalle.

Enkä kyllä muutenkaan ymmärrä miksi joku ei haluaisi huomioida esim. uskonnollisia syitä vaan väenvängällä valmistaa vaikkapa porsasta muslimivieraille. Toki tajuan että "en tykkää" -vieraat saattavat olla hieman ärsyttäviä jos mikään ei kelpaa, mutta eiköhän hyvä emäntä/isäntä kuitenkin ennen kaikkea halua tarjoa sellaista syötävää josta vieraat pitävät ja pystyvät syömään, ja jos tietää että joku esim. inhoaa juustoa siinä määrin että ei sitä kerta kaikkiaan pysty syömään, niin sitten kehittää jonkin muunkin ruokalajin siihen juustogratiinin seuraksi. Samaten kun huomioi sitten nämä eettiset ja vastaavat syyt tiettyyn ruokavalioon.

Ei kukaan kasvissyöjä oleta, että kaikki on laitettu juuri hänen ruokavaliotaan silmälläpitäen, mutta ei varmasti myöskään tunne oloaan kovin tervetulleeksi jos hänen elämäntapaansa kyläpaikassa vähätellään ja se tuodaan ilmi vaikkapa juuri sillä tavalla, että mitään pientäkään tarjottavaa ei ole viitsitty järjestää.

Vierailija

oli syy mikä tahansa, enkä loukkkaantuisi vaan yrittäisin yhdessä keksiä sellaista syötävää mikä kelpaa.

Joskus kyllä ihmetyttää, jos ei voida etukäteen kertoa ruokarajoitteisuudesta, vaan annetaan ensin ostaa raaka-aineita ja sitten nähdä aikaa ja vaivaa valmisteluihin ja sitten kuin ohimennen hihkaistaan; en syö mitään, ei kelpaa.

Vierailija

jos joku ei jaksa ottaa huomioon kaikkia erilaisia makuja ja tapoja ja eettisiä ruokatottumuksia, tehköön sitten omanlaista ruokaa. Mutta tartteeko siitä ärsyyntyä, jos joku toinen sitten kysyy mitä ruoassa on, ja valitsee olla syömättä?

Itse en ole varsin kasvissyöjä, vaikken itse lihaa laitakaan, saatan kyllä syödä sitä jossain jos tarjotaan. Esim anoppilassa on aina lihaa, enkä ole heitä vaatinut laittamaan minun takiani kasvisruokaa. Muuten valitsen aina kasvista. Kuitenkin tuttavissani on paljon kasvissyöjiä ja vegaaneja, enkä todellakaan loukkaannu jos joku heistä ei tahdo syödä jotain laittamaani ruokaa. Esimerkiksi häihimme ruoka tehtiin kaikki maut silmällä pitäen, tarjolla oli lihaa, mutta myös kasvista.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat