Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Help! Sibicort vai Hydrocortison? 3v:llä atooppinen iho ärtynyt ykskaksi kamalaksi!

Vierailija

Tänään ei mennä päivystykseen vaan ajattelin omatoimisesti pistää cortisonia kun niitä on aiemmin määrätty. Mutta kumpi: Sibicort vai Hydrocortison? Molempia on määrätty tälle lapselle.

Iho on nyt todella kuiva, punaröpelöinen, osin verestää ja osin märkäviiruja! Kutisee kovin! Ja ollaan rasvattu perusvoiteilla 3 krt päivässä ja silti näin! Eilisillan pitkä ulkoilu taisi pahentaa. Erityisesti raajat ja taipeet nyt huonoina, posketkin.

Kommentit (12)

Vierailija

Rikkeymiin sibicort. Jos kovin kauhea kutina, niin ataraxia tai muuta allergialääkettä. Keittosuolakompressit hillitsemään kutinaa. Koko iholle tietysti perusvoiddetta

Vierailija

Haittavaikutukset ovat paljon pahempia kuin itse ihottuma, itse olen nähnyt todella hirveitä, loppuiäksi pilattuja nahkoja. Jos viikon hydrokortisonikuuri (tai Sibicort / kortisoni-antibioottiyhdistelmä) ei auta, kannattaa ottaa käyttöön Elidel tai muut limuusivoiteet.

Vierailija

allergiaperäinen ärsytys? Kuulostaa sen verran pahalta, että esim. meidän atoopikkopojalla ei tule tuollaista muuta kuin allergiareaktiona. Ja nuo kortisonivoiteet ovat myös minun mielestäni ihan yhtä tyhjän kanssa. Hetken helpotuksen tuovat, mutta meilä ainakin joka kerta tulee sellainen lehahdus kuurin loputtua että olen jättänyt kortisonit ihan hätätapauksiin. Elidel on talvella tosi hyvä, mutta kesällähän sitä ei suositella auringonvalon takia.

Vierailija

homeopatiasta. Uskokaa tai älkää.

Kaikkea ihan kaikkea oli kokeiltu lääkärien ohjeilla. Homeopatia oli ainoa mikä auttoi, eikä ole palannut atooppinen iho.

Suosittelen erityisesti sulle ap, kysele lähialueiden homeopaateilta apua.

elämä helpottuu niin kovin, jos tuo vaiva häipyy.

Vierailija

suolavesikääreet parina päivänä. Oletko saanut lääkäriltä ohjeet niiden tekemiseen ja käyttöön? Kun iho vähän "umpeutuu" niin sitten Sibicort-kuuri päälle.

Hydrokortison ei ainakaan meillä auta enää tuossa vaiheessa millään tavoin ja lisäksi Hydrokortison kirvelee sietämättömästi verestävällä iholla. Sibicortkin hivenen kirveltää rikkonaisella iholla. Suolavesikääreet on mielestäni paras alkuhoito.

Vierailija

Kyselee ekaa lastaan odottava atoopikko (jonka ihoa ei lapsena hoidettu lainkaan ja se oli siksi hirveä).

Nykyisin en kärsi ihostani lainkaan, mutta haluan varautua siihen, että myös itse saan atoopikkolapsen. Uskon, ettei hänen elämän tarvitse olla niin hankalaa lapsena kuin minulla oli, jos saa vain heti asianmukaisen hoidon.

Vierailija

Niin vielä ett lääkäriin jos ei ala paranemaan. Keittiskääreet on yleensä hyvä apu, vaikka hankala tietysti toteuttaa 3-veen kanssa. Laita hanskat yöksi, jos raapii kovasti nukkuessaan

Vierailija

toisen asteen kortisonivoidetta. Yleensä päivässä-parissa paranee iho lähes normaaliksi. Tätä siis laitetaan ehkä parin viikon välein parina päivänä, muulloin rasvataan silloin tällöin perusvoiteella. Kasvoihin käytetään Sibicortia.

Siis tarkoitan sanoa, että ehkä teilläkin pitäisi ottaa voimakkaampi kortisoni käyttöön, ainakin ihottuma kuulostaa paljon pahemmalta kuin meidän samanikäisen ihottuma.

Vierailija

Meidän pieni sai hieman yli puolivuotiaana ihotautilääkärin määräyksestä ko. voiteita käyttöönsä. Lääkäri sanoi että kortisonivoiteita pelätään liikaa. Tärkeää on saada ihottuma laantumaan ja iho paranemaan ettei ihon tulehdus kroonistu. Atarax, tuhdit kortisonivoiteet ja suolavesihauteet muuten auttoivat. Nykyään ihottumaa on enää pieniä läiskiä silloin tällöin ja me käydään niiden kimppuun lääkearsenaalillamme heti kun ihottumaa ilmaantuu. Näin lääkkeitä vaativat hoitojaksot pysyvät lyhyinä. Ja varmaan mahdolliset haittavaikutuksetkin vähäisinä.

Jos ihottuman kanssa kärvistelee pitkään ja käyttää liian mietoja lääkkeitä (kuten mekin aluksi tehtiin, terveyskeskuslääkärin määräyksestä) voi käydä kuten muutamalle ihotautilääkärin odotusaulassa olleelle pikkuiselle että iho on melkein kaikilta näkyviltä osiltaan ihottumainen ja rikkiraavittu :(

Eli ap, lääkäriin heti huomenna. Ja ihan oikealle ihotautilääkärille, vaikka sitten yksityiselle puolelle..

Uusimmat

Suosituimmat