Onko kenelläkään ollut listeria-baketeeria raskaus-aikana??

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Todella kiinnostaisi kuulla jostakusta, joka olisi kärsinyt listeria-bakteerista raskausaikanaan; mitä vaikutuksia sillä oli sikiöön?raskauteen ylipäätään? miten se todettiin?mitkä olivat ensi-oireet? miten siitä toivuit?

Listeria-bakteerista puhutaan nyt aivan mielettömän paljon. Kuusi vuotta sitten odottaessani ensimmäistä lastani, ei varoittelu ollut läheskään tämänkaltaista. Onko bakteeri jotenkin lisääntynyt?

Odotan kolmatta lastani rv20+3 ja olen syönyt pieniämääriä graavilohta, mätiä ja tuorejuustoja. Näin olen tehnyt myös kahta edellistä lasta odottaessani ja ei ole bakteeri osunut kohdalleni. Olen varmaankin ollut tyhmänrohkea mutta hei ihan oikeasti: miten suuri mahdollisuus on saada listeria-bakteeri? Valaiskaapa minua :)

Kommentit (11)

Vierailija

...raa'asta lihasta ei yleensa saa listeriaa vaan enemminkin toksoplasmoosin. Toksoplasmoosi puolestaan todetaan viela paljon useammalla kuin listeria vuosittain. KTL:n verkkosivulla sanotaan etta pelkastaan _raskaanaolevilla_ todetaan n. 130 toksotapausta vuosittain Suomessa - kuten listeriassakin on toksossa oireet lievat tai olemattomat terveella aikuisella eli varmasti moni tapaus jaa toteamatta. Toksossa seurauksena voi olla sikion vaikeakin vammautuminen (aistivauriot seka neurologiset vammat) jotka voivat ilmeta vasta jopa vuosia syntyman jalkeen. Jostain syysta Suomessa ei toksoa rutiinisti seulota raskaanaolevilta (toisin kuin melkein kaikissa Keski-Euroopan maissa) ja sita pidetaan lahinna kissanomistajien tautina; muualla maailmassa kuitenkin suurin osa tartunnoista tulee raa'asta lihasta tai multaisista vihanneksista.

Vierailija

Hei!

Lapseni syntyi kuolleena muutama vuosi sitten. Rutiinitutkimuksissa, jotka kohtukuoleman jälkeen tehdään, selvisi, että minulla on listerian vasta-aineita veressä eli olin siis sairastanut listerian. Siitä alkoi elämäni pisimmät kaksi viikkoa kun testi tehtiin uudelleen ja saatiin selvyys siihen, oliko tartunta peräisin raskauden ajalta. Sen kahden viikon aikana kerkesi miettiä moneen kertaan, mitä oli tullut syötyä ja missä. Koko ajan syyllisti itseään siitä, että oli aiheuttanut vauvan kuoleman. Onneksemme (jos nyt mitään onnea vauvan kuolleena syntymisessä on), listeriatartunta oli vanha eli peräisin ajalta ennen raskautta. Ei siis tarvinnut syyttää itseään vauvan tappamisesta. Suru ja tuska vauvan menettämisestä olivat ja ovat jo tarpeeksi.

Se, milloin olin listerian sairastanut, jäi mysteeriksi. Sehän oirehtii tavallisen flunssan tavoin. Ja kuka meistä menee flunssan yhteydessä tutkituttamaan, onko tämä tavallista flunssaa vai listeriaa. En ainakaan minä. Tuskin sinäkään?

Hoitanut lääkärini sanoi, että listeria varmasti aiheuttaa useita keskenmenoja, mutta ei tavallisen keskenmenon vuoksi tutkita listerian vasta-aineita (vasta kun kyseessä on kohtukuolema eli vauvan kuolleena syntyminen rv 22 eteenpäin, listeria tutkitaan). Ja hänen mukaansa noita tartuntoja tapahtuu tuota noin 40 tartuntaa monin-moninkertaisesti enemmän, koska eivät ihmiset listeriaaa flunssasta tunnista. Eihän minunkaan tartuntani noissa tilastoissa näy.

Ja valitettavasti tunnen useita täysiaikaisen vauvansa listerian vuoksi kuolleena synnyttäneitä äitejä. Ja voin vain kuvitella sen kahden viikon tuskani perusteella, mitä on miettiä loppuelämänsä, oliko se graavilohi vauvan hengen arvoista... Mutta jokainen tekee omat päätöksensä. Itse en sitä riskiä olisi valmis ottamaan.

Enkelivauvan äiti

Vierailija

Kyllä se on aivan totta, että parempi se on ottaa varman päälle ettei sitten tarvitse syyllistellä itseään jos jotain tapahtuu. Tosi surullista oli kuulla mm. Emma sinun tapauksestasi, otan osaa.

Turvallista odotuksen jatkoa edelleen kaikille.

Vierailija

mutta googlaamalla loytyi Kansanterveyslaitoksen oheinen linkki:

http://www.ktl.fi/attachments/suomi/julkaisut/julkaisusarja_c/2005c4.pdf

jonka mukaan Suomessa on vuosittain 20-50 listerioositapausta (eli siis ihmista joka sairastuu listerioosiin). Ei kovin montaa, mutta koska seuraukset sikiolle/vauvalle voivat olla hyvin ikavat (lue linkista niin saat tietoa, en jaksa tassa rueta toistamaan), olisi aika rankkaa jos osuisi omalle kohdalle ja muuten terve sikio menehtyisi, ja minusta isomman kokoluokan ongelma verrattuna esim. 40 viikon graavilohitaukoon... Tietysti tilastollinen riski vahenee jos syot mahdollisesti listeriasta saastuneita ruokia vain harvoin, mutta valitettavasti listeriaa ei voi sairastaa vain "vahan" vaan joko sairastut tai et, eli riski on olemassa vaikkakin varmasti melko pieni. Kannattaa myos ottaa huomioon etta raskaanaolevan naisen immuunijarjestelma ei ole samanlainen kuin ei-raskaanaolevan (ettei aiti hylkisi sikiota), joten kaikki taudit (myos listeria) tarttuvat helpommin. Loppukaneetiksi viela etta on toki selvio etta meilla on kaikilla erilainen riskinsietokyky ja kaikki saavat tehda omat valintansa.

Vierailija

mutta kerron tähän perään valoisamman tarinan lyhyesti.

Tuttavallani oli listeria odotusaikana ja hän sai sen naapurimaan (siis tod.näk.) maitotuotteista. Tartunta havaittiin ja hän sai antibiootit. Vauva syntyi terveenä ja täysaikaisena. Raskausviikkoja en muista milloin listeria todettiin. Tässä eteläisessä naapurimaassahan ei maitotuotteita välttämättä pastoröidä.

Vierailija

Minulla on hyvin samanlainen kokemus kuin sinulla, Emma_04. Meidän kuudes lapsemme kuoli kohtuun rv 40+1. Tämä tapahtui huhtikuussa -07. Kymmeniä verikokeita otettiin, niin myös tuo listeria. Ja minulta tuo listeria löytyi. Vauvan kuolinsyystä ei saatu 100% varmuutta.

Haluaisin muistuttaa, että listeriatilastoihin päätyy vain ne tapaukset, jotka diagnosoidaan. Suuri osa ihmisistä sairastaa sen tietämättään, oireet kun ovat niin kovin flunssan kaltaiset.

Minä olen kala-allerginen, en käytä home- tai tuorejuustoja, joten useamman hetken olen viettänyt miettien, mistä olen sen mahtanut saada.

Seitsemännessä raskaudessa en sitten ottanut pienintäkään riskiä, Tartuntaan riittää se yksikin suupala.

Vierailija

Ihan hyvä kun tulee muutama todellinen esimerkki. Minusta asiaa niin moni vähättelee ja epätietoisuudessa vielä kuvitellaan että jos vähän maistaa niin eihän sitten...

Tosiaan tapauksia tulee ESIIN suomessa 40-50 kpl vuosittain, mutta mikä on se todellinen määrä...flunssan kaltaiset merkit kun oireena ja kuulemma yleinen vahva oire on äkillinen hartiakipu.

Jotenkin ihmiset luulee ettei ylipäänsä ruokamyrkytyksiä ole kuin aniharvoin suomessa, että salmonellakin on tosi harvinaista saada se edes ulkomailta. Vaikka todellisuus on toinen ja salmonellankin on sairastanut elämässään varmaan aika moni joka matkustelee. Ihan tietämättään, oireena on usein aika nopea tai vähäinen vatsan löysyys.

Vierailija

Minulla on hyvin samanlainen kokemus kuin sinulla, Emma_04. Meidän kuudes lapsemme kuoli kohtuun rv 40+1. Tämä tapahtui huhtikuussa -07. Kymmeniä verikokeita otettiin, niin myös tuo listeria. Ja minulta tuo listeria löytyi. Vauvan kuolinsyystä ei saatu 100% varmuutta.

Haluaisin muistuttaa, että listeriatilastoihin päätyy vain ne tapaukset, jotka diagnosoidaan. Suuri osa ihmisistä sairastaa sen tietämättään, niin kuin minä oireet kun ovat niin kovin flunssan kaltaiset.

Minä olen kala-allerginen, en käytä home- tai tuorejuustoja, joten useamman hetken olen viettänyt miettien, mistä olen sen mahtanut saada.

Seitsemännessä raskaudessa en sitten ottanut pienintäkään riskiä, Tartuntaan riittää se yksikin suupala.

Vierailija

Ihmiset on ollut tosi kevytkenkäsiä ton listeriajutun takia. Oon lukenut, että ei oo syytä huoleen jos vaikka syö vähän raakaa lihaa ravintolassa Suomessa.

Pitää varmaan itsekin sitten käydä listeriakokeissa, kun söin puoliraakaa lihaa viikko sitten, ettei tuu mitään kämmejä.. :/

-Meevi ja pikkuinen 19+6-

Vierailija

Apua,

luin äsken näitä juttuja. Oltiin tänään juhlissa ja siellä tarjottiin voileipäkakkua jossa oli tuorejuustoa. Aloin heti epäilemään kun olin syönyt sen palan ja (noin korttipakan kokoinen pala) että mahtaiko olla ja olihan siinä!!!!

Omaa tyhmyyttäni söin ensin ja sitten kysyin.

Voiko siitä tulla listeriaa ja mitä nyt teen?????

Olen viikolla 36+6

Vierailija

olisin halunnut nimenomaan kuulla omakohtaisia kokemuksia, joita ei kuitenkaan(onneksi) tunnu löytyvän, joten eiköhän tässä suomen maassa odottajat ole aika hyvin listerialta turvassa:) (ja kun käyttää vielä omaa järkeään asian suhteen.)

Turvallista ja stressitöntä odotusta kaikille:)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat