Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko laittaneet aivan vastasyntyneen nukkuneen omaan huoneeseensa? Miksi?

Vierailija

Tunnetteko ketään äitiä/isää, joka nukuttaisi vastasyntynyttä vauvaa eri huoneessa kuin itse nukkuu? Eräs tuttavaperheeni tekee näin, mutta en ymmärrä miksi. Jos vastasyntynyt nukkuu levottomasti ja sillä "häiritsee" äidin/isän unta, niin eikö ole monin verroin häiritsevämpää aina vauvan itkiessä nousta ylös ja mennä kokonaan toiseen huoneeseen rauhoittamaan vauvaa. Ja pieni vauva tarvitsee imetystä niin usein, että itsestäni ainakin on aina tuntunut yksinkertaisimmalta laittaa vauva nukkumaan mahdollisimman lähelle. Puhumattakaan vanhempien läheisyydestä, jota vastasyntynyt tietysti tarvitsee. Kommentteja?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

nukkuminen vähentäisi kätkytkuolemia? Eikö se yleensä mene niin että kun hengitys lapselta loppuu, mitään ei ole enää tehtävissä vaikka vanhemmat sen huomaisivatkin? Oletteko ikinä kuulleet kenestäkään joka olisi herännyt siihen että lapsi ei hengitä? Itse ainakin nukun niin sikeästi vaikka lapsi on samassa huoneessa etten tosiaan huomaisi jos lapsi lakkaisi hengittämästä.

Ainut kätkytkuolematapaus jonka itse tiedän sattui perhepedissä, joten ei ollut sillä kertaa apua vanhempien lähellä nukkumisesta.

Vierailija

Tosin makkarit olivat aivan vastatusten joten, ei hirveästi eroa oliko vauva meidän huoneessa vai omassaan, siis siksi että sänky oli sen käytävän matkan (n.90cm) kauempana kuin että olisi ollut meidän huoneessa. Toki kyllä monena yönä nukkkui meidän välissä. Mutta jos makkarit olisivat olleet kauempana toisistaan olisi sänky ollut meidän huoneessa. Mutta oli kyllä sitten helppo kun kun ei tarvinut erikseen opettaa nukkumaan omassa huoneessaan ja vanhemmillakin oli oma "makuuhuonerauha" . Ja ihmettelen kanssa että valvotteko sitten vaunujen vieressä kun vauva nukkuu ulkona ja ylipäätään kun vauva nukkuu päikkäreitään, istutteko vieressä?

Vierailija

Ettekö nukuta lasta vaunuissa pihalla, kun pitää olla vahtimassa hengittääkö vauva? Ettekö itse nuku öisin, vaan vahditte hengittääkö vauva? Minä olen ymmärtänyt, ettei kätkytkuolemaa voi estää! Onko vauvan kuolema helpompi kohdata, jos näet sen vierestä kuin että löydät vauvan kuolleena??? Tuskin... Vaikka vauva nukkuisikin omassa huoneessa, niin sillä ei ole mitään tekemistä kätkytkuoleman kanssa. Tai kertokaapa viisaammat, että miten riski kuolla omassa huoneessa on isompi!?

Lainauksia Käpy ry:n sivuilta kätkytkuolemasta:

"Kätkytkuolema tapahtuu useimmiten vauvan nukkuessa. Kuolinkamppailusta ei löydy jälkiä. Kuolema on äänetön ja mitä ilmeisimmin kivuton."

"Vanhemmilla ei kuitenkaan ole mitään syytä itsesyytöksiin, olivatpa he esimerkiksi nukuttaneet vauvaa missä asennossa tahansa tai jättäneet tämän tavalliseen tapaan unilleen. Koska kätkytkuolemaa ei voida ennustaa, sitä ei voida myöskään estää."

Vierailija

nukkui omassa huoneessaan hiukan alle kahden kuukauden ikäisestä alkaen, kun huomasin, että "palvelujani" ei tarvita kuin kerran yössä. Itse olen aika herkkäuninen ja aina kun käänsin kylkeä pelkäsin, että vauva herää (nukkui vaunuissa vieressä). Tietysti jos olisi tisua tarvinnut useammin kuin kerran yössä, niin sitten olisi ollut helpompi pitää lähempänä. Joskus nukkui heti makkarin oven takana vaunuissa. Ja tosiaan tosta kätkytkuolemasta... Tiedän tapauksen, jossa lapsi "kuoli" tissillä ollessaan, heti huomattiin, niin pelastui. Että miten se äidin läheisyys sitä kuolemaa estäisi, ellei tosiaan sitten valvo koko yötä itse ja välillä töki vauvaa, että hengittääkö. Eli minusta se tapa on hyvä, miss äiti saa parhaiten levättyä, toisillä se on se, että vauva on koko ajan perhepedissä. Kyllä se vauva sitten aina herättää, jos jotain tarvisee...

Vierailija

Ja tässä syitä:

meidän oma makkarimme on niin pieni, ettei pinnasänky olisi siihen mahtunut. Huonetta vastapäätä on toinen pieni huone, joka oli ja on edelleen kakkosen oma huone. Matkaa ehkä kolme metriä eli pystyin reagoimaan lapsen ääniin hyvin helposti. Toinen syy tälle ratkaisulle oli se, että tuohon aikaan esikoinen useinkin näki pahoja unia ja kömpi meidän huoneeseemme nukkumaan. Emme halunneet, että lapset olisivat häirinnet toinen toistaan yöllä.

Kolmantena syynä hyvin herkkäuninen mies, joka kerran yöllä herätessään ei saa enää sen jälkeen unta. Tämä ratkaisu toimi meillä hyvin.

Olihan se välillä raskasta nousta omasta sängystä pois imettämään vauvaa toiseen huoneeseen. Hankimme sitä varten tosi mukavan nojatuolin vauvan huoneeseen, jossa imetin. Lisäksi minulla oli välillä varapatja vauvan huoneessa. Kolme kuukautta tuo kesti ja sen jälkeen vauva nukkui koko yön heräämättä välillä syömään.

Esikoinen aikoinaan nukkui pinniksessä meidän huoneessamme (asuimme eri asunnossa silloin) ja olihan se silloin ihan hyvä ratkaisu. Mutta niin oli tämä jälkimmäinenkin tapa. Ja ihan tasapainoisia lapsia noista molemmista on kasvanut :).

Vierailija

(on muuten maailman paras keksintö),

esikoinen laitettiin omaan huoneeseensa 3 vk ikäisenä ja kakkonen 4 vk ikäisenä. Ei mua koskaan häirinnyt mennä imettämään sinne lapsen huoneeseen, päinvastoin tuntuu että kaikki nukkuu paremmin kun saavat nukkua rauhassa.

En kyllä ymmärrä miten samassa huoneessa nukkuminen vähentäisi kätkytkuolemia, en mä ainakaan olisi herännyt lapsen hiljaa olemiseen. Nukuin kyllä tosi huonosti silloin kun lapset olivat samassa huoneessa koska molemmat lapset on ollu tosi metelöiviä nukkuessaan jo pienestä asti.

Vierailija

Minä taas ihmettelen ketä nukuttaa vauvaansa vieressä. Kuinka siinä ketään pystyy nukkumaaan kunnolla, kun saa pelätä ettei pieni vaan jää alle. Minä ainakin mieheni kanssa ei osattaisi nukkua perhepedissä.... Meillä vauva nukkunut meidän huoneessa, nyt ajateltiin siirtää omaan huoneeseen ikää puolivuotta.

Vierailija

jos saa lapsen havahtumaan ajoissa. Joillakin lapsilla on kohtauksia, jolloin hengitys loppuu, ja nämä ovat jo sinisiä, mutta lapsi on saatu havahtumaan. Perhepedissä kätkytkuoleman riski on tilastollisesti pienempi. Nimenomaan sikeä uni lisää kätkytkuoleman riskiä, koska sikeästä unesta vauva ei niin helposti havahdu siihen, ettei hengitä.

Mutta tietysti riskit ja erot tapojen välillä ovat todella pieniä, ei niillä ole niin suurta merkitystä. Mutta itse en nukuttaisi mahallaan pientä vauvaa, siinä uni on taas raskaampaa.

Vierailija

että hän vaistoaa ja haistaa esim äidin tuoksun ja on turvallisemmalla mielellä kun saa olla lähellä "emoaan". Näin se vain on. Tämä estää osittain ne kätkytkuolemat.

Vierailija

Mulle ne tuhinat tietää vaan turvallista oloa.. Tosin en raaski meidän 3v:kään laittaa omaan huoneeseen. Omat sängyt tosin on muksuilla.

Yhden tutun tiedän joka nukutti alkukuukaudet vauvaa sellasessa "sairaalan vauvasängyssä" makarin oven ulkopuolella. Sanoi ettei kertakaikkiaan voi tuhinan takia nukkua.

Vierailija

.. eka lapsi perheessä ja mies on ollut sitä mieltä, että vauvan on hyvä nukkua omassa huoneessa alussa asti. Lähes joka tapauksessa joko vauva on hyvin pian muuttanut vanhempien huoneeseen tai äiti vauvan huoneeseen juuri sen takia, että jokusen viikon jälkeen äiti on tajunnut, ettei omista öistä tule mitään vauvan nukkuessa toisaalla kuin äiti.

Meillä kuopus nukkui läpi yön ekat 3kk vaikka olikin täysimetyksellä. Silti nukkui meidän vanhempien huoneessa, yleensä meidän sängyssä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat