Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä kotitöitä lapsenne tekevät? Ikä?

Vierailija

Mietin millaisia kotihommia voisi jo vaatia 8&10v lapsiltani? Toki vievät roskiksia ja hoitavat pikkusisaruksia mutta muuta? Ja paljonko he tekevät hommia?

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Tekee hommia minun kanssa, yhdessä tyhjennetään astianpaesukone, imuroidaan, kerätään leluja, tyhjentää pyykkikoneen. Lattiat pestään yhdessä, hänellä oma rätti ja minulla oma (vesiämpäriä en ole hänelle antanut). Mattoja tampataan yhdessä, roskat viedään yhdessä (osaa hyvin lajitella jätteet oikeisiin astioihin kotona ja pihalla). Puhtaita vaatteita viikkaa minun kanssa.

Vierailija

paljon ei vaadita mutta se että hänenkin pitää osallistua. Käytännössä tarkoittaa sitä, että kerää lelunsa pois lattialta, koska hän ne on siihen levittänytkin. Tämä ihan vain sen vuoksi, että tietää tämän sittenkin kun on 15v. - äiti ja isi eivät ole mitään hänen kotiorjiaan.

Tosin hän myös tykkää osallistua kotitöihin, vie useinkin likapyykkiä (sekä omansa että muiden) pyykkikoriin, laittaa koneeseen, auttaa kuivumaan laittamisessa. Äitiä auttaa usein ruuanlaitossa sekä jälkien siivoamisessa (isi ei anna auttaa kun ei jaksa sitä ylimääräistä sotkua ja sähellystä). Leipomisessa auttelee sitten sekä isiä että äitiä. Siivotessa hän pyyhkii pölyt sieltä mihin yltää, putsaa ikkunoista/peileistä sormenjäljet ja kissojen jättämät nenänjäljet, haluaisi myös imuroida mutta pelkää hiukan imurin pitämää hurinaa (mutta yhdessä isin/äidin kanssa kyllä imuroi), pesee lattioita ja siivouksen jälkeen laittaa aina kaikki matot paikoilleen ja osan muistakin tavaroista. Tämä mattojen laitto on sellainen homma, jonka hän ehdottomasti haluaa tehdä, eikä kukaan muu enää edes yritä sitä hoitaa koska siitä on niin monta raivaria jo nähty kun isi/äiti vahingossa laittoi yhden matoista takaisin lattialle.

Lisäksi hän vie roskat roskiin ja usein auttaa roskapussien ulos kantamisessa, ja kaupassa hän tahtoo omat ostoskärryt (ne pienet) ja kerätä sinne itse kaikki tavarat, jos vain yltää hyllystä ottamaan. jos ei, äidin/isin pitää ojentaa se hänelle että hän saa laittaa sen kärryyn.

Tosissaan toivotaan että into säilyy, etenkin nyt kun on pikkusisaruskin tulossa, eikä kumpaakaan meistä vanhemmista juuri innostaisi jatkuvasti kulkea keräämässä hänen sotkujaan (tosin tuskin meistä kumpikaan siihen alkaa, ennemmin kuljetaan perässä kehottamassa siivoamaan) samalla kun pitäisi vauvaa hoitaa.

Vierailija

Siivoavat omat huoneensa. Siihen kuuluu myös imurointi. Vievät likaiset vaatteensa likapyykkiin ja vanhin laittaa puhtaat vaattet korista kaappiin. Vievät likaiset astiansa pesuun. Pyyhkivät pöydän. Kaksi vanhinta vahtii pikkuveljiä joita nelivuotiaan lisäksi on vielä 1½v. Auttavat yleisessä siivouksessa järjestelemeällä ja välillä imuroimalla. Auttavat pihahommissa esim. meillä kun lämmitetään puilla niin auttavat puun teossa ja sisälle haussa.

Tekevät siis oikeastan kaikkea mihin jo kykenevät ja mitä pyydän heitä tekemään. Roskia eivät vie kun eivät saa roska-astian kantta nostettua ja tiskikonetta eivät tyhjää kun eivät yletä laittamaan astioita hyllyyn.

Yritän opettaa lapsia pienestä pitäen tekemään oman osuutensa kotitöistä. Kun kasvavat saavat enemmän hommia vastuulleen. Tosin meillä 8v. tyttö on todella lasika tekemään mitään ylimääräistä ja hänen kanssaan joutuukin välillä vääntämään että tekee oman osuutensa. 6v poika taas on todella ahkera ja tekee enemmän kuin hänen vielä tarvitsiskaan.

Vierailija

Esim. tällä viikolla

10v: Imuroi kerran koko talon, lajittelee kahtena iltana pyykit ja pe siivoaa oman huoneensa

6v: Vie joka päivä roskat, siivoaa pe oman huoneensa

4v: Siivoaa pe oman huoneensa

Joka ilta ennen iltapalaa keräämme koko perhe yhdessä tavarat paikalleen.

Vierailija

Et ole sitten KASVATTANUT heitä siihen mentalitettiin, että perheessä kaikki tekevät osansa, ja heilläkin on VELVOLLISUUKSIA. Ja että sinä (ja miehesi?) perheen aikuisina asetatte taloutenne säännöt, eivät lapset.

Saavatko lapset viikkorahaa? Karkkeja? Katsella tv:tä? Pelata pleikkaa? Käydä ulkona ystäviensä kanssa? Miksi saisivat, jos eivät hoida velvollisuuksiaan? Meillä ainakin jo eskarilainen hoiti mukisematta hänelle KUULUVAT kotityöt, sillä ennen kun velvollisuudet on hoidettu, ei tipu etujakaan. Nyt tokaluokkalainen ja tekee kyllä oman osuutensa ilman, että siitä joka päivä tarvitsee kälättää. Katsos kun kerran on ne säännöt asetettu ja joskus aikoinaan testailtu. Ihan turha haaveilla tv:n avaamisesta, jos roskapussi nököttää eteisessä jne...

Anteeksi, mutta mua ärsyttää nämä "teen itse, kun en jaksa tapella tekemisistä lasten kanssa"-tapaukset. Ei ne lapset saa itse päättää, mitä huvittaa ja mitä ei huvita tehdä! Koulussa käydään ja kotitöihin osallistutaan niin kauan kun alaikäisinä vanhempien taloudessa elellään...Sitä se on sitten se aikuiselämäkin. Velvollisuudet on hoidettava, vaikkei ihan aina huvitakaan. Sitten voi hyvällä omalla tunnolla nauttia ansaistuista eduista.

Ja ei meillä mitään natsilinjaa vedetä. Tokaluokkalaisen kotitöitä ovat:

- roskapussin ja bioroskien vieminen

- omien lelujen kerääminen iltaisin

- tiskikoneen tyhjennys ja pyykkien ripustus pari kertaa viikossa

- omat vaatteet suoraan likakoriin

- lehtiroskat lehtikorista paperipussiin ja roskiksille n. kerran kolmessa viikossa kun se lehtikori täyttyy

Viiikkoraha on porrastettu. Lisäeuron saa esim. vessan pesemisestä.

Vierailija

auttaa ruuanlaitossa, vie tiskinsä tiskipöydälle tai koneeseen, kattaa pöydän, auttaa lakanoiden vaihdossa ja pyykin lajittelussa ja joskus imuroi. Mitään pakkohommia hänellä ei ole, vaan auttaa noissa hommissa silloin, kun haluaa ja se tapahtuu ainakin vielä suurimman osan ajasta.

Vierailija

Isommat laittavat ruokaa ja leipovat (mutta omasta aloitteestaan), pienemmät kattavat pöytää ja auttavat ruuanlaitossa. Isommat käyvät kaupassa/vahtivat pienempiä kaupassakäynnin ajan.

Muuten lasten vahtiminen ei kuulu lapsille. Tarpeeksi, että kantavat vastuun koulusta, harrastuksista yms.

Vierailija

2vee tyhjentää tiskikoneen ja kiikuttaa kaikki mitkä ylettää laittamaan oikeille paikoilleen kunhan otan ensin terävät välineet pois:D Omalla äidillä oli aikanaan varsin hyvin teineihin pureva taktiikka,äiti käski kerran siivota huoneen, viedä lattialla lojuvat vaatteet pyykkiin jne. Puolen tunnin päästä saapui sitten itse paikalle JÄTESÄKIN kanssa ja viskoi sinne vaatteet ym rojut lattialta jos ei alkanut tapahtumaan..ja jätesäkin vei vintille,jestas että vitutti ne lempifarkut ja cdt siellä säkissä.sitten jatkossa siivottiinkin itse:)

Vierailija

nää "meidän 2-4v tekee sitä ja tätä" -jutut!

Kyllähän ne tuossa iässä mielellään tekeekin, mutta tulkaapa kertomaan, mikä on tilanne vaikka 10 vuoden kuluttua!

Vierailija

4v poika osaa korjata lelut lelukoppaansa ja on innokas imurin käyttäjä :) Poika on halukas auttamaan myös tallissa ja haluaa aina omiin pikkukottikärryihinsä heinää, turvetta, olkea, mitä olenkin viemässä ja kantaa pienellä kastelukannullaan eläimille vettä. Poika myös harjaa mielellään hevosia, mutta harvoin minulla on aikaa siihen, koska noin pientä en jätä hetkeksikään hevosen kanssa kahden.

Vierailija

15-v. laittaa joskus tiskit koneeseen/koneesta kun rahaa haluaa.

Hyvä jos 11-v saisi paskaiset vaatteensa edes pyykikoriin ilman sanomista.

Mielummin teen itse kun jankutan samoista asioista joka helvetin päivä.

Vierailija

lisäksi 3v haluis imuroida ja on saanut kokeilla : )

Tää ikä on kai se että haluu auttaa ja tehdä kaiken, toivon että se into jatkuu myös teini-iässsä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat