Kertokaa n. 15-vuotiaiden vanhemmat!

Vierailija

Monelta on kotiintulo aika arkisin/viikonloppuisin?

Tiedätkö missä nuoresi liikkuu ja kenen kanssa?

Meneekö itsenäisesti kouluun, syökö aamupalan, peseytyykö omatoimisesti?

Kuinka paljon nuori viettää aikaa koneella/pleikalla?

kertokaa pliis niin saan vähän perspektiiviä siskoni perheen tilanteeseen!

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

9-luokkalainen, jolla ei ole kotiintuloaikoja, mutta on lähes aina kotona ja jos johonkin lähtee, niin tulee aina ennen 22 kotiin.

Tiedän tarkalleen missä liikkuu ja kenen kanssa.

Lähtee aamulla itsenäisesti kouluun, joskus myöhästyy bussista, koska lähtee aina viimetipassa, ei yleensä syö aamupalaa, vaan syö koululla ensimmäisen tunnin jälkeen maksullisen aamupalan. Peseytyy liiankin kanssa, kaksi kertaa päivässä suihkussa ei ole tavatonta.

Tietokoneella viettää luvattoman paljon aikaa,tunteja ja tunteja/vrk pelaa, katselee mangafilmejä ja lukee mangakirjoja - tästä on käyty kiistaa erityisesti viime keväästä asti, jolloin sai oman koneen.

Vierailija

Lainaus:

Kotiin arkena klo 20 (edellyttäen, että ovat lähimaisemissa), nukkumaan klo.21.

Viikonloppuisin/lomilla saavat olla PIHALLA korkeintaan 21.30 asti, yleensä tulevat klo. 21 mennessä.

Koneella saa olla 45min/pvä.

Hygieniasta huolehtivat itsenäisesti (14,5-v tyttö ja pian 16-v poika).

Aamupalan syöntiä tulee valvoa/muistuttaa, että onnistuu! Se on päivän tärkein ateria, pidän huolen, että toteutuu!

Koulussa ovat ajoissa silloinkin, kun olemme ehtineet lähteä töihin ennen nuorten kouluunmenoa.

Kaverit tunnen, pyrimme vanhempien kanssa varmistamaan nuorten kanssa tehdyt sopimukset, mutta valheitakin olen joutunut kuulemaan:(

!

15 ja 16 vuotiaat nukkumassa kello 21 ja tietokoneella 45 min päivissä. Säälin suuresti tämän tyypin lapsia. Ei kait ketään 16 vuotaista nukuta kello 21..... kun tällaiset tiukasti rajoiteut lapset alkavat kapinoimaan niin kapina on sitten SUURI ja VAIKEA.

Säälittävä äiti tai provo

Vierailija

Lainaus:

Monelta on kotiintulo aika arkisin/viikonloppuisin? Klo 22, poikkeukset sovittiin erikseen.

Tiedätkö missä nuoresi liikkuu ja kenen kanssa? Kaveripiiri tuttu, mutta en perään soitellut, kun oli menossa.

Meneekö itsenäisesti kouluun, syökö aamupalan, peseytyykö omatoimisesti? Aamuisin piti herättää (ja pitää edelleen), ei syö aamuisin mitään, kten en pysty itsekään aamuisin syömään, tuolloin alkoi ja jatkuu edelleen jatkuva suihkussa lotraaminen.

Kuinka paljon nuori viettää aikaa koneella/pleikalla? Tuntikausia, tosin ei pelkästään pelaten. Pitää iltaisin paljon yhteyttä kavereihin netin kautta.

kertokaa pliis niin saan vähän perspektiiviä siskoni perheen tilanteeseen!

Vierailija

Kotiintuloaika on arkisin (siis kun seuraavana päivä on koulua) klo 20

Viikonloppuisin (pe, la) toisena iltana klo 22 ja toisena 23-01, riippuu missä poika on.

Tiedän missä liikkuu, poika ilmoittaa aina kotoa lähtiessään mihin on menossa. Hänellä on 5 kaveria, joiden kans liikkuu, joten tiedän hänen olevan jonkun noiden kanssa.

Menee itsenäisesti kouluun, syö aamupalan muun perheen kanssa joka aamu (laitan sen aina valmiiksi koko perheelle). Peseytymisen kanssa meinaa joskus olla niin ja näin, ts. pitää muistuttaa suihkussa käynnistä.

Poika on koneella 2-3 tuntia päivässä, tuosta ajasta puolisen tuntia aamulla ennen koulu ja lopun illalla ennen nukkumaanmenoa. Meseä, keskustelupalstoja, minun tietämiä pelejä. Joskus saattaa olla pari päivää kokonaan ilman tietokonetta, joskus lomalla pitää pelipäiviä kavereiden kans ja silloin voi olla useita tunteja putkeen koneella. Pelaamisesta käytiin vääntöä 10-14 vuotiaana, joskus enempiki, mutta viimeinen 1-2v mennyt kivasti tämän asian kanssa. Muutenkin poika on suht helppo nuori, ei mikään enkeli, mutta avoin ja rehellinen minua kohtaan.

Vierailija

Ei juurikaan tarvitse kotiintuloaikoja, tulee omasta tahdostaan n. klo 20 kotiin, viikonloppuisin viimeistään klo 22. Asutaan maalla, joten ei tosiaan hillu missään ostareilla yms. Kaikki kaverit tunnen. Joskus on kotibileitä, silloin saa olla klo 23:een. Enimmäkseen aika kuluu bänditreeneissä, treenikämppä on omalla pihalla, joten eipä huolta. Lisäksi käy pelaamassa futista ja jäkistä, sählyä ja biljardia, tykkää myös hiihtää. Kotona nävertää aina jotain, esim. tekee perhoja ja tykkää myös lukea, joten ei tietsikalle ja muille pelikoineille paljon jää aikaa, ehkä tunti päivässä. Tosin joskus saattaa kavereitten kans pelata koko illan, mutta ei usein.

Aamupala maistuu hyvin, niinkuin muukin ruoka! Suihkussa käy joka ilta, ei tarvitse enää käskeä, vielä viime talvena kyllä piti.

Vierailija

(joka ostarilla kymmeniä..) , polttaa tupakkaa, kiroilee, räyhää ja mekastaa. Viikonloppuisin ollaan otettu tupakkaa vahvempaa päihdettä...

Täällä muka kaikki tietää missä ja kenen kanssa nuori on...vai suvaitsetteko tuollaisen käytöksen?

Vai ettekö välitä?

Tai tiedä?

Vai missä näiden nuorten vanhemmat on?

Vierailija

Kotiin arkena klo 20 (edellyttäen, että ovat lähimaisemissa), nukkumaan klo.21.

Viikonloppuisin/lomilla saavat olla PIHALLA korkeintaan 21.30 asti, yleensä tulevat klo. 21 mennessä.

Koneella saa olla 45min/pvä.

Hygieniasta huolehtivat itsenäisesti (14,5-v tyttö ja pian 16-v poika).

Aamupalan syöntiä tulee valvoa/muistuttaa, että onnistuu! Se on päivän tärkein ateria, pidän huolen, että toteutuu!

Koulussa ovat ajoissa silloinkin, kun olemme ehtineet lähteä töihin ennen nuorten kouluunmenoa.

Kaverit tunnen, pyrimme vanhempien kanssa varmistamaan nuorten kanssa tehdyt sopimukset, mutta valheitakin olen joutunut kuulemaan:(

Olenko tiukkis?

Uskomattomalta kuulostaa tuo edellisten rajattomuus!

Vierailija

Meillä kahdella teinillä, 14 ja 17v, on arkisin kotiintuloaika viimeistään 21.00, mutta käytännössä tullaan lähes aina jo viimeistään kahdeksalta. Nuoremmalla viikonloppuisin sama kotiintuloaika kuin arkena, 17v saa olla pe-la 23-24, kun ilmoittaa missä on ja kenen kanssa. Seurustelee, joten ei ole vaikea arvatakaan, kenen kanssa on:). Kouluun heräävät itse, syövät aamiaisen välillä, välillä eivät, ja huolehtivat hygieniastaan pääosin oma-aloitteisesti, joskus saa vihjaista suihkuun menosta nuoremmalle. Joskus on saanut vihjailla enemmänkin, mutta oppi sitten, että tietyssä iässä on parempi käydä päivittäin.

Omaa konetta ei ole kellään, yksi kaikkien käytössä, joten käyttöaikaa tulee päivässä 0-3 tuntia per nenä.

Vierailija

Meidän nuori on nyt 17 ja tosi moni asia on muuttunut tässä välissä, mutta koetan muistella:

- kotiintuloaikaa ei ollut, koska perusasetus oli, että nuori on kotona. Kun ei ollut, kotiintulosta sovittiin erikseen. 17-vuotiaalla kotiintulo arkisin klo 22, vkl yökyläoikeus vakituisen poikaystävän kanssa.

- tiesin missä liikkuu ja kenen kanssa, nyt en enää ihan aina tiedä, koska ystäväpiiri on laajentunut.

- hoitaa koulun täysin itsenäisesti, samoin ruokailun, hygienian ja työnteon, 15-v. piti vielä muistuttaa suihkussa käynnistä mutta vakkari poikaystävä on tuonut muutoksen tähän.

- on käytännössä lähes kaiken vapaa-aikansa joko koneella tai kavereiden kanssa, tätä ei rajoiteta. Ei pelaa lainkaan vaan pikaviestittelee, ylläpitää omia nettisvuja, tekee kuvankäsittelyä, käyttää taitto-ohjelmaa yms. tulevaan ammattiinkin liittyvää.

Vierailija

13v JA 14v lapset menevät nukkumaan klo 20.00. joka päivä koska muu perhe menee myös. Tiedän keiden kanssa liikuvat. Menevät kouluun taksilla ja syövät aamulla joskus paremmin ja joskus huonommin. Koneella ovat ehkä tunnin viikossa ja pleikkaa pelaavat saman verran. Maalla kun on muuta työtä ja herätykset aamulla klo 4.00-5.00 niin eivät ehdi liikkua kylillä ja istua koneella.

Vierailija

Arkisin viimeistään 21.00. Viikonloppuisin 22.00 ellei ole yötä jollain kaverilla.

Luulen tietäväni ja tietääkseni tunnen hänen kaikki ystävät joiden kanssa liikkuu, saattaahan porukassa olla muitakin.

Menee ihan itse pyörällä tai kävellen kouluun n. 2km matkan. Syö aamupalan meidän muiden kanssa (lähden itse vasta 8.00 töihin). En käske ikinä suihkuun, käy omatoimisesti jokailta ja pesee hampaatkin omatoimisesti.

Pleikkaa ei ole. Koneella pelaa ynm. päivittäin pari tuntia. Viikonlopuisin enemmänkin. Aihe josta tapellaan eniten. Hänellä on oma kannettava.

Kyseessä on poika, joka on luonteeltaan aika luotettava ollut aina. Ajattelee ensin ja toimii vasta sitten.

Vierailija

kotiintulo arkisin vimppa 21 ja vkloppuisin 22-23.30.

tietokoneella oleskelua rajoitetaan, koska muuten istuisivat aina.. eli ehkä 1-2 tuntia päivässä.

Heräävät itse, peseytyvät itse, eivät syö aamupalaa.

Vierailija

kotiintulo arkisin vimppa 21 ja vkloppuisin 22-23.30.

tietokoneella oleskelua rajoitetaan, koska muuten istuisivat aina.. eli ehkä 1-2 tuntia päivässä.

Heräävät itse, peseytyvät itse, eivät syö aamupalaa.

Vierailija

Meidänkin nuori meni aikaisin nukkumaan, kunnes ei enää pystynyt. Liittyy normaaliin hormonaaliseen kehitykseen, ettei uni tule enää silmään kuin lapsella. Meillä nuori siirtyi tähän vaiheeseen vasta 17-vuotiaana ja tämä tapahtui kuin veitsellä leikaten. Siihen asti oli aina ollut unessa jo kymmeneltä eikä pystynyt valvomaan edes kavereiden kanssa yökylässä (tästä on paljon raportteja ja esim. valokuvia jossa muut pelailevat ja meidän nuori nukkuu vieressä).

Sen jälkeen ei uni tullut silmään ennen klo 24 eikä valvominen klo 03 asti ole ollut yhtään vaikeaa. Se on kuulkaa ihan sama, minkä nuorelle antaa nukkumaanmenoajaksi. Hän valvoo takuulla pidempään kun vanhempansa, ja kun olette itse sikeässä unessa, hän tekee selkänne takana mitä lystää!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat