Huolestunut äiti:(

Vierailija

Mitä tehdä kun 6 vuotias poika yrittää niin määräillä kotona kuin päiväkodissakin? On puhuttu jopa perheneuvolan kanssa asiasta mutta mitään järkevää vastausta ei olla saatu. Heidän mielestä se kuuluu ikään. Olen tossa eri mieltä asiasta. Tämä on todella raskasta kun melkein joka päivä melkein tulee jotain päiväkodista että on houldattu lasta kun ei ole mennyt puhe perille ja on yrittänyt oman mielensä mukaan määräillä asioita. Tää on todella uuvuttavaa ja raskasta. Mikä avuksi kun puhe ei näytä auttavan eikä keskustelu??

Kommentit (1)

Vierailija

itsekin koin vähän samaa vanhemman lapsen kohdalla hänen ollessa tuon ikäinen. Näin vuosia myöhemmin näen, että vanhempana olen muuttunut. Osaan olla jämäkämpi, ja jos kiellän jotain pidän sen, enkä anna periksi heti kun ns. riita on sovittu. Esim. jos sanon että nyt pitää ensin kerätä lelut, sitten luetaan, niin odotan että se tapahtuu, ja valvon sen. Toisaalta vanhin lapsi on edelleen jääräpäisin kaikista ja kova vastus, mutta se että älysin aikanaan jämäköityä, on nyt varmaan helpompaa kuin olisi ollut jos olisin lapsen pompoteltavana. Oli se raskasta ja vaikeaa, varsinkin kun tuolloin olin yksin. Itkin monta itkua. Kannattaa jutella, ja kun kieltää jotain, kannattaa niissäkin varmaan miettiä mitä kannattaa kieltää, ettei koko ajan komeltele. Itse huomaan, että jos liikaa koko ajan komentelen, se saa vaan uhmaa aikaan (esim. petaa petisi, siivoa jälkesi, tee tuota, älä tee tätä). Eli valitse valtataistelusi, ja älä anna sitten periksi. Mutta koeta olla huutamatta ja menettämättä hermojasi, se ei auta, vaan pysy pikku pompottelijalle vahvana:) Keskustelua voit jatkaa, siitä kuka kotona määrää. Mutta yl. nätillä puheella, mutta jämäkällä, saa aikaan paljon.(siis jos huutaa vaan ja räyhäää). Sano myös selkeästi Ei tai kyllä/joo jos lapsi kysyy jotain, älä keksi verukkeita tai sano ehkä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat