Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3,5 v ja päiväunet??!!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Miten 3,5v nukkuu teillä päiväunia?? Meillä lapsi päiväkodissa temppuilee ja häiritsee muiden unta ja nukahtamista. Lopulta kuitenkin nukahtaa ja sitten herätetään kesken unien ja on kiukkuinen ja väsynyt..

Kotona emme yritä edes päiväkodin päiväuni aikaan vielä nukkumaan, sillä lapsella liikaa virtaa. Kotonakin nukahtaminen välillä kestää, mutta aina nukahtaa ja nukkuu välillä jopa kahden tunnin unet.

Lapsi siis mielestämme tarvii vielä unet, mutta välillä venyy herääminen iltapäivän puolelle, jolloin taas yöunille meno venyy.. Mitä pitäis tehdä?

Joskus on päiväunet jäänyt väliin ja ilta silloin yhtä kiukkuamista!!

Joskus ajoitettu esim automatka uniaikaan, jolloin nukkunut esim tunnin autossa, mikä on ollut ihan hyvä aika.

Odotan nyt kevätvauvaa, joten itselle päiväunet lapsen kanssa vapaapäivinä luksusta, joista en haluaisi mistään hinnasta tinkiä!!

Kommentit (3)

Vierailija

Hän ei enää nuku päiväunia. Jos nukkuu päikkärit venyy ilta helposti klo22-23 (normaalisti menee nukkumaan klo20-21) joka on minulle liian myöhään. Päiväunista riippumatta herää itse klo7 viimeistään klo8. Kauppamatkasi voi nukahtaa ja nukkua 15-30min ja se on riittävä uni joka ei sekoita iltapuuhia mutta se onnistuu vain noilla kauppamatkoilla. Kotona neiti nostaa metelin jos herättää kesken unien. Päiväkodin rytmit tietenkin luo oman hankaluutensa asiaan mutta kotona rajoitaisin unet niin että lapsi nukkuu vaikka 1-1,5h päiväunet ja unien jälkeen olisi jotain kivaa puuhaa tiedossa jos se helpotaisi heräämistä vaikka lähdette pihalle kelkkamäkeen tai juotte iltapäivä kaakaot ja keksiä.

Vierailija

Mutta lopetti päikkärit vuosi sitten, kun pikkuveli oli parikuinen. Aluksi yritin laittaa sänkyynsä, mutta lapsi juoksi sieltä pois ja rupesi puuhailemaan omiaan mm. kynien kanssa. Kun tuloksena oli se, että väkisin yritetyistä päikkäreistä oli enemmän työtä(ja siivoamista) mulle kuin siitä, että puuhailin tytön kanssa, niin lopetin "väkisinnukuttamisen" . Lapselle äidin kanssa kaksistaan vietetty aika on kuitenkin luksusta, kun muuten pikkusisarus vie niin paljon huomiota. Lisäksi päikkäreiden nukkuminen venyttää meillä nukahtamisen illalla sinne yhdentoista kieppeille. Nyt, kun lapsi on jo kohta nelivuotias, niin puuhailee yhä enemmän rauhallisesti itsekseen, mm. rakentaa legoilla, hoitaa nalleja, pukee erilaisia vaatteita päälleen. Siinä voisin vaikka ottaa tarvitaessa pienet tirsat.

Silloin, kun pikkusisarus oli aivan pieni, niin mua harmitti se, että otin isomman kokonaan pois tarhasta. Pari tarhapäivää viikossa olisi antanut mulle aikaa nukahtaa päivällä edes pari kertaa viikossa. Lapsi myös kaipasi ikäistään seuraa ja moni päivä kuluikin, kun etsittiin leikkipuistoista kavereita.

Vierailija

Ei muuta kun vähän aikasemmin iltaunille ja pikkuhiljaa yöunet piteni jolloin unta sai tarpeeksi.

Nyt menee nukkumaan klo 20 ja herää klo 8 aamulla. Kyllä se iltakin on kivaa aikaa kun molemmat lapset kahdeksalta nukkumassa.

Uusimmat

Suosituimmat