Määräaikainen ja työsopimus

Vierailija

Olen määräaikaisena sairaalassa.

Nyt olen ehkäpä pääsemässä vakituiseksi, tosin eri osastolle kuin missä työskentelen.

Olen laittanut nimen alle sopimukseen, jossa on työn kesto 31.3 asti.

Voinko lähteäpois työstä aikaisemmin aloittaakseni tuolla vakiosastolla?

Olenko sidottu tuohon määräaikaisuuteen,

Kommentit (5)

Vierailija

ellei työsopimuksessa erikseen ole sanottu, että voit lähteä kesken pois. Kukaan ei tietenkään voi pakottaa jäämään, mutta työnantajalla on oikeus periä korvauksia.

Vierailija

...että lain mukaan määräaikaisesta sopimuksesta ei voi irtautua ilman työnantajan suostumusta. Käytännössä kuitenkin todella usein työnantaja mahdollistaa työn vaihtamisen "saman talon sisällä" määräaikaisuudesta huolimatta.

Vierailija

Ei siinä varmaan ole mitään ongelmaa. Sijaisethan usein palkataan vakivirkoihin kun niitä tulee auki ja taas otetaan uusi työntekijä sijaisuuksia tekemään.

Vierailija

Tässä lainaus toimihenkilöliiton sivuilta:

Jos toinen osapuoli päättää määräaikaisen työsopimuksen ilman toisen suostumusta, hän on velvollinen korvaamaan siitä aiheutuneen vahingon. Työntekijälle korvattava vahinko on yleensä hänelle aiheutunut ansionmenetys. Työnantajalle korvattava vahinko on yleensä kulut uuden työntekijän palkkaamisesta. Työnantajan on tällöin näytettävä yritykselle aiheutuneiden kulujen määrä. Työntekijä saa vähentää maksamansa vahingonkorvauksen verotuksessa. Maksusta on oltava kuitti.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat