Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KARSASTUKSESTA tietäviä???

Vierailija

Olen joskus aiemminkin kysellyt karsastuksesta...

9kk vauva siis nyt ja 8kk neuvolassa lääkäri ei huomannut mitään erikoista. Tosin silloin en asialla itse stressannut niin en huomannut mitään kysyäkään. Kukaan sivullinen ei ole myöskään maininnut.

Mutta itse edelleen joskus alan stressata ja nyt mietin, että pitäisikö varata aika neuvolalääkärille.

Vauvalta ei siis silmä karkaa mitenkään mutta joskus näyttää siltä kuin silmät olisi normaalia etäämmällä toisistaan ehkä, mutta ei missään ulkonurkassa asti. Mitään sisäänpäin karsastamista en siis ole nähnyt.

Enkä ole edes varma, että olenko nähnyt mitään niin että vauva katsoisi täysin kohti minua vaan sellaisia tilanteita että katsoo jonnekin ylitseni tai pää vähän sivuttain ja katsoo niin että katsekontakti ei ole edes suoraan minuun päin.

Ja nyt taas googletin ja sain itseni huolestumaan kaikilla aivovaurioilla ja kasvaimilla ja sellainenkin lause, että "uloskarsastukseen tarvitaan aina leikkaus" jne.

Olen tuota peittokoetta kokeillut yrittää itse, mutta en ainakaan onnistu siinä saamaan mitään karsastusta näkyviin... en tiedä teenkö oikein.

Ja mielestäni lapsella hyvä näkö, näkee mielestäni hyvin kauas ja samoin näkee pienimmätkin roskat ja poimii ne empimättä tarkasti.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

tyttö on reippaan vuoden, karsastusta on ollut ihan ensimmäisistä kuukausista lähtien. Nyt ollaan kohta kolme kuukautta jonotettu silmäpolille.

Minkäänlaista stressiä asiasta en aio ottaa. Eihän sille juuri nyt mitään voi edes. Meillä karsastus näkyy hyvin selvästi, toinen silmä ikään kuin kiertyy ulospäin. Tätä tapahtuu varsinkin kun tyttö on väsynyt. Karsastus ei kuitenkaan näytä vaikuttavan elämänlaatuun millään tavalla. Eiköhän sen joskus saa hoidettua.

Vierailija

koska anoppini tässä joulun jälkeen täräytti, että 7 kk:llani on karsastusta ja hänet pitää viedä silmälääkäriin. Itse en huomaa yhtään karsastusta ja olen tehnyt peittotestin ja katsonut valokuvia ja tuijottanut vauvaa ja liikuttanut esineitä vauvan näkökentässä ja mielestäni ei karsasta lainkaan! Googlettamalla löysin jostain tiedon, että yhtään karsastusta ei saisi olle enää 6 kk jälkeen ja että pieneenkin karsastukseen pitää suhtautua vakavasti, silmät tutkia jne.

Anoppi on siinä mielessä puolueellinen, että mieheni sisko on lapsena leikattu karsastuksen takia ja uskon hänen olevan herkkä huomaamaan karsastusta kaikilla vauvoilla. Itse ajattelin 8 kk lääkärineuvolassa kysyä mitä mieltä siellä ollaan. Koska itse en tosiaan huomaan minkäänlaista kierosilmäisyyttä vaikka kuinka yrittäisin!

Vierailija

joka ei ole vaarallista.

Meillä nyt 5v tyttö, jonka vasen silmä karkaa varsinkin väsyneenä ja kirkkaassa auringossa. Muuten ei ongelmia. Silmälääkäri sanoo vaan, että "seurataan tilannetta, jos pahenee, niin sit pitää aloittaa peittohoito".

Vierailija

tyttö on nyt 2.5v eikä karsastuksesta ole tietoakaan.

Ota ap yhteys neuvolaan, jos neuvola ei ota tosissaan teidän huolta, niin jos teillä on mahdollisuus menkää suoraan silmälääkärille yksityiselle. Todennäköisesti ei ole mitään vakavaa, mutta saatte kuitenkin mielenrauhan. Toisaalta taas jos aihetta huoleen on, niin saa lapsi ajoissa hoitoa.

Minäkin luin netistä kaiken mahdollisen ja tietysti huoli ja pelko oli suuri.

Vierailija

Etenkin valokuvissa näkyy hyvin, joissain kuvissa ei tavoita kumpaakaan silmää vaikka poika olevinaan katsookin kameraan. Jotkut ulkopuoliset huomasivat karsastuksen, toiset vasta sitten, kun asia tuli ilmi. Karsastusta ei ollut ulkonurkkiin asti.

Vierailija

Ulospäin oli meidän pojan karsastus, välillä meni toinen silmä ja välillä molemmat. Kyselin aikoinaan neuvolasta, mitä asialle pitäisi tehdä, mutta vasta 3-vuotiaana saatiin neuvolalääkäriltä lähete eteenpäin. Kerran vuodessa käytiin silmälääkärillä, ei sen useammin. Missään vaiheessa kukaan ei kyllä antanu ymmärtää, että asiaan pitäsi suhtautua jollain erityisvarovaisuudella. Pitääkin googlettaa aihetta vähän itsekin..

Vierailija

Lainaus:

Ulospäin oli meidän pojan karsastus, välillä meni toinen silmä ja välillä molemmat. Kyselin aikoinaan neuvolasta, mitä asialle pitäisi tehdä, mutta vasta 3-vuotiaana saatiin neuvolalääkäriltä lähete eteenpäin. Kerran vuodessa käytiin silmälääkärillä, ei sen useammin. Missään vaiheessa kukaan ei kyllä antanu ymmärtää, että asiaan pitäsi suhtautua jollain erityisvarovaisuudella. Pitääkin googlettaa aihetta vähän itsekin..

Kiitos sulle tosi paljon!

Saanko vielä kysyä, että koska huomasit omallasi karsastuksen ja huomasiko sen selvästi ja millaisissa tilanteissa? Entä huomasiko ulkopuoliset sitä? Jos molemmat karsasti niin menikö selvästi ulkonurkkiin?

Vierailija

Lainaus:

tyttö on reippaan vuoden, karsastusta on ollut ihan ensimmäisistä kuukausista lähtien. Nyt ollaan kohta kolme kuukautta jonotettu silmäpolille.

Minkäänlaista stressiä asiasta en aio ottaa. Eihän sille juuri nyt mitään voi edes. Meillä karsastus näkyy hyvin selvästi, toinen silmä ikään kuin kiertyy ulospäin. Tätä tapahtuu varsinkin kun tyttö on väsynyt. Karsastus ei kuitenkaan näytä vaikuttavan elämänlaatuun millään tavalla. Eiköhän sen joskus saa hoidettua.

Kiitos sulle vastauksesta. Meillä ei edes mies ole maininnut mitään eikä kukaan ulkopuolinen. Tämä on minun omaa hermoiluani. Neuvolassa ei ole huomattu mitään, mutta taidan mielenrauhani vuoksi käydä siellä vielä.

Vierailija

Neuvolassa huomattiin kun siitä mainitsin ja jotkut muutkin huomasivat, eli karsastus oli todellinen. Silmälääkäri tutki silmät eikä huomannut mitään poikkeavaa, siis esim. kasvainta mikä olisi aiheuttanut karsastuksen. Sanoi että todennäköisesti menee ajan kanssa ohi, seurataan tilannetta. Vuoden päästä oli kontrolli ja saimme sanoa ettei olla huomattu enää karsastusta, meni siis itsestään ohi.

Niin ja silmä karsasti silloin kun tyttö oli ajatuksissaan ja katsoi kauas, eli ei kohdentanut katsettaa mihinkään tarkasti.

Lainaus:

Huomasit karsastuksen? Siis aloit epäillä, mutta ei sitten karsastanutkaan vai? Sisään vai ulospäin ja millaisissa tilanteissa epäilit asiaa? Näkikö muut ihmiset samaa?

Vierailija

Neuvolasta kyselin neuvoja heti kun huomasin lapsen karsastuksen ja heti otettiin huoli tosissaan ja asia meni eteenpäin. Silmässä ei sitten onneksi ollut mitään, mutta onneksi päästiin tutkimaan asia ja saatin mielenrauha.

Vierailija

Todella monella pikkulapsella ilmenee karsastusta. Joillakin sitä kestää liki kouluikään saakka (kuten omalla pojallani). Noin pienen lapsen näköä ei varmaan neuvolalääkäri edes yritä tutkia, riittää että iänmukaiset näkötestit tulee neuvolakäynnillä suoritettua.

Meillä aloitettiin muistaakseni 3-vuotiaana silmälääkärikontrollit. Peittokokeella näkyi selvästi karsastusta, mutta näkö oli koko ajan hyvä. Nyt 6-vuotiaana kontrollit on lopetettu, koska tilanne on korjaantunut.

Vierailija

tytöllä karsastivat silmät selkeästi heti syntymästä lähtien.

Nevolasta lähete silmälääkäriin kun tyttö oli 4 kk (meille ainakin sanottiin, että ei kannata odotella). Menimme yksityiselle, koska en halunnut odottaa vuotta jonossa. Peittohoito aloitettiin saman tien. Kontrollikäyntejä ollut koko ajan 4-8 kk välein, peittohoitoa jatkettu koko tämän ajan erilaisilla variaatioilla.

Tyttö on nyt 5-vuotias, karsastusleikkaus on edessä varmaankin syksyllä.

Meille ovat lääkärit sanoneet, että noin yksivuotiaaksi asti silmät saattavat suoristua itsestään jos karsastus ei ole kokoaikaista tai kovin voimakasta.

Sen jälkeen suoristuminen on harvinaisempaa. Joskus (lievää) karsastusta voi korjata silmälaseilla, mutta silloin on yleensä näössä muutakin vikaa.

Käsittääkseni ulospäin karsastaminen korjaantuu harvemmin kuin sisäänpäin (tästä en ole ihan satavarma, meidän tytöllä vain sisäänpäin karsastusta).

Tyttö on hoidossa Helsingin yksityisessä Silmäsairaalassa. Halusimme yksityiselle, koska näin voimme itse vaikuttaa enemmän mm. leikkauksen ja lääkärikäyntien ajankohtiin. Mielestäni kunnallisella puolella tarjottu 1 krt/vuosi

kontrollikäynnit ovat liian harvoin, koska meillä on tapahtunut muutoksia paljon lyhyemmässäkin ajassa, ja esim. pienillä peittohoidon muutoksilla on saatu hyviä tuloksia.

Kannattaa käydä silmälääkärillä. Ainakin voivat siellä tutkia silmänpohjat ja näköhermot ja varmistaa ettei niissä ole mitään vikaa. Sieltä saa myös hyvät ohjeet jatkoa ajatellen.

En tiedä missäpäin asut, mutta tuolla Hgin Yksityisessä Silmäsairaalassa on ihana karsastukseen erikoistunut silmälääkäri Aurora Heickell, jota voin omien kokemusteni perusteella suositella. Myös leikkaava lääkäri Laura Lindberg on todella hyvä, mutta teillä ei varmaankaan ole tarvetta vielä miettiä sellaisia asoita.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat