vauva tulossa jakohta 3-vuotias lapsi päivähoidossa. Ottaisitteko lapsen kotihoitoon?

Vierailija

Olin päätänyt jo ottaa ja ilmoittaa hänet sitten läheiseen puolipäiväkerhoon 2xvko. Mutta kaikki ystävät ja läheiset ympärillä paasaavat, että pitäisi säilyttää pk paikka koska lapsi tarvitsee virikkeitä ja itse pääsisin helpommalla.

Mielipiteitä?

Kommentit (11)

Vierailija

Meillä ainakin lapset ovt nauttinet siitä kun saavat olla minun kanssa kotona vaikka ei edes mitään ihmeitä olla tehty. Ja nyt kun aloitin työt ovat lapset edelleen kotihoidossa kun en näe mitään tarvetta työntää lapsia päiväkotiin jossa elämä kuitenkin on todella ohjelmoitua eikä ota kovin hyvin huomioon lapsia yksilöinä. Kotona lapset saavat olla rauhassa lapsia ja stten kun menevät eskariin voivat ruveta elämään ohjelmoitua ja aikataulutettua elämää. Siihen on kovin lyhyt aika. Meillä vanhin tokalla ja on hiukkasen kateellinen nuoremmille jotka saavat jäädä kotiin nukkumaan ja leikkimään kun hän joutuu joka aamu nousemaan ja lähtemään koulun.

Vierailija

Aluksi oli muutaman päivän viikossa, mutta lopulta minimipäivät, mitä sopimuksen sai. Ajattelin aluksi niin, että voin sitten vauvan kanssa nukkua päikkäreitä, kun isompi ei enää niitä nukkunut, jos vauva kovasti valvottaa.

Toinen syy oli se, että jos olisin ottanut esikoisen kokonaan pois läheisestä päiväkodista, niin en sitä paikkaa enää myöhemmin olisi takaisin saanut. Valitettavaa, mutta totta monissa kaupungeissa. En halua kuskata lasta/lapsia hoitoon toiselle puolen kaupunkia.

Vierailija

Meillä 3vuotias jatkoi päiväkodissa 10pv/kk. Hyvä päätös oli, koska kaikpaa kavereita tarhasta, sekä sitä toimintaa. Olisin kyllä mielellään kummankin lapsen kanssa kotona, mutta ajattelin myös lasta ja kaverisuhteita. hyvä päätös on ollut :)

Vierailija

Haluaisin ilman muuta, että oma kolmevuotiaani saisi jäädä kotiin, koska hän on vielä kovin pieni ja nauttii ajasta äidin kanssa silloin, kun sitä on mahdollista tarjota!

Vierailija

Ja ovat siis edelleen. =) Käyvät kerhossa 2 x vko, 2,5tuntia kerrallaan. Ja sitten vielä kerta viikkoon liikuntakerhossa. Ja hyvin on virikkeeksi riittänyt.

Vierailija

Meillä tosin esikoinen lähentelee jo 4 vuotta kun vauva kesällä syntyy. Poika on ollut perhepäivähoidossa.

Olen kuullut myös kommentteja että kannattaa pitää edes muutama päivä hoidossa, niin saa itse levätä välillä. Jos vauva valvottaa ja esikoisen kanssa pitää jaksaa päivät, niin aika nopeasti loppuu voimat.

Itse ainakin aion kysyä että onko mahdollista jatkaa esim. 3 päivää viikossa ja jos on, niin sitten saa olla vielä syksyn.

Voi kuitenkin olla että muutan mieleni vielä...

Vierailija

Vauva syntyi loppukeväästä joten koko kesä oltiin kaikki kotona. Syksyllä aloittivat 2krt viikossa seurakunnan kerhossa 3h kerrallaan ja oli ihan riittävä. Meillä tosin pihassa paljon kavereita ja lisäksi kävin kerta viikossa perhekerhossa ja kerran viikossa mll:n perhekahvilassa.

Paljon on omasta aktiivisuudesta kiinni kuinka menee.

Jos tuntuu siltä että haluat istua vaan kotona niin ehkä on parempi pitää poika ainakin osa-päivä hoidossa.

Vierailija

Ajattele asiaa lapsen kannalta. 3-vuotias on vielä pieni. Miltä hänestä mahtaa tuntua, jos hänet viedään vieraiden hoidettavaksi ja äiti jää kotiin hoitamaan vauvaa? Eikö se jos mikä vain lisää esikoisen mahdollista mustasukkaisuutta?

Itse pitäisin ilman muuta tuon ikäisen kotona - ja olen pitänytkin. 5-vuotias on eri asia ja kaipaa varasti jo virikkeitä, ehkä 4-vuotiaskin, mutta 3-vuotiaan virikkeiksi riittää aivan varmasti tuo puolipäiväkerho.

Vierailija

Ihan varmasti pääset helpommalla, jos viet vanhemman hoitoon, mutta se helppous ei minulle ainakaan olisi pääasia. Pääasia olisi se, että lapseni (jotka ihan tarkoituksella olen halunnut) saisivat olla kotona kanssani ja elää yhteistä arkea yhdessä kun se nyt olisi mahdollista. Minusta se on tärkeämpää kuin äidin helpolla pääseminen. Jos äiti haluaa päästä helpolla, hänen ei kannattaisi ryhtyä äidiksi lainkaan.

Vierailija

3vuotiaalle on muutenkin rankkaa saada pikkusisarus, ja aattelit sitten laittaa sen päiviksi hoitoon, kun sulla on uusi vauva (siis näinhän se 3v sen ajattelee, hänen paikkansa on viety).

sulla tulis olemaan rankkaa ihan varmasti, mutta lyhyemmän aikaa, koska mustasukkaisuus laantuisi kun isosisarus olisi kotona, ja sinulla "apuna", lasten suhde tulisi läheisemmäksi, mikä olisi iso plussa parin vuoden päästä. siis näin jos 3v jää kotiin. ja virikkeitä voisi saada todellakin jossain puolipäivä/osa-aikahoidossa, kerhoissa tms.

olisitko itse ylpeä äiti, jos tekisit karhunpalveluksen sekä lapsillesi että itsellesi? mulla on työkaveri jolla on 2 ja 4v lapset, kummaltakin on ollut heti töissä lasten ollessa 9kk ja esikoinen hoidossa pienemmän ollessa kotona. hän sanoo aina, että ainoa asia mitä hän on elämässään katunut, on se ettei hän ole hoitanut lapsiaan kotona pidempää/yhtäaikaa. hän on jopa sanonut, ettei tiedä äitinä olosta edelleenkään mitään!

Vierailija

vauva syntyy hetkellä millä hyvänsä, rv38 menossa.

esikoinen 2v 5kk ja jatkaa ainakin aluksi hoidossa, tosin vain 3pv viikossa.

päätös oli vaikea enkä vieläkään tiedä oliko oikea:(.

Tyttö ollut kuitenkin 1vuotiaasta asti samalla perhepäivähoitajalla ja erittäin mielellään hoitoon menee ja rakastaa touhuta muiden lasten kanssa, erittäin sosiaalinen tapaus, jotenkin vaan silti tuntuu pahalta.

Ja tiedän senkin että varmasti oma jaksaminen on kortilla kun vauva ihan pieni, mutta silti mietityttää edelleen teinkö väärän ratkaisun. Neuvolan ja phn mielestä juuri näin pitikin tehdä, mutta silti olen jotenkin surumielinen.

vaan voihan tuota sitten muuttaa jos tuntuu että tää ei oo hyvä.*huoh*.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat