Mitä tämä oikein on? Minun 2v puhuu ihan höpöjä...

Vierailija

Tyttö täytti viime kuussa 2v ja kysyin mitä haluaa synttärilahjaksi. Tyttö vastasi "Minä en synny ikinä, minä kuolen" (Ei olla puhuttu lapselle tai lapsen läsnäollessa syntymästä ja kuolemasta)

Tänä aamuna lapsi höpötteli itsekseen aamupalapöydässä "Sisko meni päiväkotiin, minä synnyin kotona ja jäin heti nukkumaan. Minä en herää ikinä."

Siis mitä tämä on? Kuulostaa ihan kammottavalle, kun oma lapsi juttelee tuollaisia. Eihän sen pitäisi vielä edes olla kuullut sanaa kuolema eikä varmasti edes ymmärtää siitä mitään.

Kommentit (13)

Vierailija

ainakin meidän 2 v, nappaa sanoja ja asioita ihan kaikesta kuulemastaan ja näkemästään, TV:stä, aikuisten puheista, tietokoneelta. Nyt pelkää mörköjä ja kummituksia kun sellaisia oli ihan pienille tarkoitetuissa lastenohjelmassa.... näkee kummituksia jokapaikassa ja koska ohjelmassa niitä pelättiin, pelkää myös meidän pikkainen "ei ne tänne tule" jne. juttelee. Samoin on ahdistunut välillä siitä jos lastenohjelmassa on kiusattu jotakuta..... olenkin alkanut enemmän kiinnittää huomiota mitä ohjelmissa tapahtuu että osaan selittää kun alkaa höpöttää niistä (helpompi selittää kun tietää mihin höpötykset liittyvät), Aiemmin luotin että lastenohjelmissa ei esitetä mitään "vaarallista", no eihän esim. kiusaamisesta puhuminen sinänsä ole vaarallista, mutta meidän pikkainen selvästi ahdistuu niistä ohjelmista ja tarvitsee vanhemman selittämään asiaa.

Siitä tuli mieleeni, että olisiko mahdollista että isommat sisarukset ovat teillä jotain pelotelleet, tai sitten olisiko nähnyt TV:ssä jotain? Uutiset tms? Itse olen koettanut jutella asioista lapsen tasolla ja selittää esim. ettei kummituksia ole olemassa, ei niitä tarvitse pelätä (tämän selityksen saa kertoa joka päivä monta kertaa....) Eli käsittelisin kyllä asiaa jollakintasolla lapsesi kanssa, jos näyttää siltä että se häntä vaivaa (eli että hän on yhdistänyt sanan kuolema ja ahdistavan olon)

Vierailija

ja mitä hänelle tapahtuu lohikäärmeenä, ja välillä että hänestä tulee joku villipeto tiettynä ajankohtana - ja kas kummaa, mitään sellaista ei ole oikeasti tapahtunut tähän päivään mennessä! Pitäisiköhän olla huolestunut, että kesällä hän muuttuu dinosaurukseksi, kun kerran niin väittää?

En jaksa uskoa, että pienten jutut olisivat jotain enteitä tai muistikuvia jo eletystä elämästä. Lapset vain elävät välillä fantasiassa.

Vierailija

Tosi kummallisia vastauksia olet ap saanut!! Sielunvaellusta ja kuolemaennusteita....oho.

2-vuotiaalla on kielessä ja mielikuvituksessa iso kehitysvaihe menossa, jolloin lapsi saattaa puhua yhtä sun toista ymmärtämättä sisältöä oikein itsekään. Meidän kohta 3-vuotias kertoo vaikka mitä "satuja" mitä itselle on käynyt "koulussa", "esikoulussa" tai muualla. (On siis kotihoidossa ollut aina.) Lapsen ei tarvitse kuin kerran kuulla joku sana (ihan mistä vaan, telkkarista, aikuisten jutuista jne.) ja se saattaa jäädä mieleen, vaikkei asiayhteyttä ymmärtäisi ollenkaan.

Leikki-ikäiset jäsentävät omaa maailmankuvaansa höpöttelemällä "tajunnanvirtaa".

2-vuotias ei millään pysty ymmärtämään kuolemakäsitettä, ja vaikka asiasta lapsi puhelisikin, niin ei siitä minun mielestäni kannata edes alkaa juttelemaan sen kummemmin hänen kanssaan, kun ei lapsi sitä käsitettä vielä kuitenkaan ymmärrä. Eri asia sitten jos tulee aihetta, esim. lemmikki tai joku läheinen kuolee.

Vierailija

rupesi kerran autossa puhumaan, että haluaa kuolla, koska sitten hänestä tulee enkeli ja hän saa siivet.

Kyllä se pikkuisen äitiä pelotti, mutta kuolemapuheet meni äkkiä ohi.

Mistä lie oli tuollaista kuullut, ehkä isosiskolta tai päiväkotikavereilta.

Ihan oikeasti lapsille tulee näitä vaiheita, kun kuolema kiehtoo. Se kuuluu asiaan.

Vierailija

Tuon ikäinen puhuu ihan mitä vaan ja ei ymmärrä itsekään, mitä sanoo. Meilläkin lapsi on jossain vaiheessa ollut kiinnostunut juuri kuolemasta. Sitten kun ei selityksistä huolimatta täysin ymmärrä asiaa, on tokaissut joskus ihan iloisesti nauraen, että "mä kuolen" tai "haluan kuolla". Kuulostaahan se vanhemmista kauhealta, mutta on ymmärrettävä, että lapsi ei vielä ymmärrä, mitä kuolema tarkoittaa eikä hän ymmärrä, miten lopullista se on.

Meidän 4-vuotias kertoilee kaikenlaisia juttuja, jotka eivät ole mitään muuta kuin mieleikuvituksen tuotetta. Esim. sellaista, mitä hän on tehnyt ennen kuin isi ja äiti syntyi hänen masustaan...

Vierailija

Oon joskus lukenut juttuja sielunvaelluksesta/uudelleensyntymisestä. Niitten mukaan osa ihmisistä muistaa etenkin juuri lapsena pätkiä edellisestä elämästään. Älä nyt säikähdä, tuli vain tällainen mieleen. Onko lapsellasi isosiskoa?

Vierailija

isosisko pelotellut kuolemalla ja tod.näk. seuraavaksi alkaa pikkuneiti kyselemään siitä kuinka hänet löydettiin ojasta sairaalan läheltä.. näin minun rakkaat isoveljet kertoivat minulle ja minä itku silmässä äidiltä ja isältä kysymään. Isoveljet saivat selkäsaunat ja minulle piti viikko/kuukausi tolkulla vannotella että ei minua ole sairaalan ojasta löydetty..

Ja kas, ihan terve nuorinainen minusta kasvoi ja olen erittäin hyvissä väleissä molempiin veljiini, ei siis mitään vakavaa :)

Vierailija

parin viikon ajan. Kertoi etten lähde mukaan sinne reissuun kun kuolen. Puhui enkeleistä yms. vaikkei koskaan ollut niistä hälle puhuttu. Reissuun lähtö aamunna lapsi kuoli tapaturmaisesti omalla pihalla. Tästä aikaa yli 10v.

Enkä nyt halua pelotella tuskin teillä kye mistään tällaisesta tulipahan vain tuosta mieleen.

Vierailija

2v:llä on vajaa 4v isosisko ja 7v isoveli.

Olenkin ajatellut, että he ovat tähän syyllisiä, mutta toisaalta ei isommat lapsetkaan ole ikinä puhunut kuolemasta ainakaan minun kuullen.

Hui, tuo oli kyllä aika pelottavan kuuloista, että lapsi puhuu kuolemastaan ja sitten kuoleekin. :(

ap

Vierailija

välillä kans ihan levottomia.

Minä menen taivaaseen, minä menen pois, äidillä on siivet yms.

Eilen tein positiivisen raskaustestin aamulla ja lounasaikaan poika osoitti mun mahaa ja sanoi "äitin massussa on poika". Puhuttiin kyllä miehen kanssa raskaudesta siinä aamun aikana joten oli siinä jotenkin sitten varmaan kuullut mutta kyllä meni vähän leipä vähän väärään kurkkuun...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat