raskaus & sairausloma

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tuossa palkkatoimistoon soittelin muissa asioissa ja kyselin siinä samalla miten palkkatodistukseen vaikuttaa mahdolliset tulevat sairauslomat (supistelee aika ankarasti koko ajan, en sitä tosin puhelimessa kertonut).

Palkkis vastasi, että raskaudesta saa olla sairaslomalla, mutta siitä ei makseta sairausajan palkkaa. Siis häh? Jos siis lääkäri katsoo, etten ole työkuntoinen supistelujen vuoksi vaan määrää lepoon niin joudun olemaan töistä pois palkatta? Voiko pitää paikkaansa vai ymmärsinköhän jotain nyt väärin?

Kommentit (4)

Vierailija

Veikkaan että palkkatoimistossa on tarkoitettu sitä että raskauden takia voit olla sairaslomalla, mutta se on silloin palkatonta jos syynä on vain se raskaus??

Yleensähän sairasloman syy raskausaikana on joku muu, siis pahoinvointi, väsymys, supistelut tms ja kyllä noista ihan normaali liksa pitäisi maksaa! Mä en ole kyllä koskaan kuullut tuollaista että työnantaja saisi itse päättää maksaako vai eikö maksa sairaspoissaoloista.. Mielestäni lain mukaan työnantajan on maksettava aina kun hänelle esitetään lääkärintodistus. Se, hyväksyykö työnantaja esim vain työntekijän ilmoituksen tai terveydenhoitajan todistuksen on sitten taas kaiketi työnantajan päätettävissä.

Täysin varma en kyllä voi olla, mutta väitän että esim meillä ei taatusti maksettaisi ellei olisi aivan pakko!!

Vierailija

Keskustelin asiasta juuri esimieheni kanssa tai siis yleensäkin sairauspoissaoloista ja hän kertoi että heille on HR ilmoittanut, ettei lääkärin kirjoittamaan sairauslomatodistusta ole välttämätöntä hyväksyä, vaan se on työnantajan päätettävissä.

Me emme keskustelleet erikseen raskaudesta, mutta luulisin tämän kuuluvan juuri näihin rajatapauksiin. Toisaalta, lääkäri varmasti kirjoittaa syyksi muun kuin raskauden, luulisi että diagnoosiksi ilmoitetaan varsinainen oire eikä raskautta mainita, jolloin on mahdollista että poissaolo hyväksytään palkalliseksi.

Minulle ei vielä ole tullut vastaan, että palkka olisi evätty, mutta käymäni keskustelun mukaan se siis on mahdollista. Kannattaa perehtyä omaan työehtosopimukseen poissaolojen suhteen, lisäksi asiasta voi keskustella luottamusmiehen kanssa.

Hyviä vointeja raskaudelle, toivottavasti supistelut helpottavat.

marvik rv 22+5

Vierailija

Itse olin kuukauden saikulla ennen kuin äitiysloma alko ja Kyllä mä sain palkan ja sairaspäivärähän siihen vielä päälle, et luultavasti siellä se ei tiennyt mistään mitään tai sä ymmärsit väärin..

Vierailija

...mutta nimenomaan esimieheni puhui lääkärintodistuksesta, ei työntekijän omasta ilmoituksesta. Uskon että tähän vaikuttaa TES sekä sairauden syy. Joskus voi olla joitain rajatapauksia, joissa työnantaja voi epäillä ettei työntekijä ole työkyvytön, vaikka vaiva saattaa olla ihan todellinen.

Tässä en luonnollisesti viittaa alkuperäiseen viestiin, raskaudesta johtuvat oireet ovat ihan todellisia ja voivat olla este työnteolle. Mutta, kuten itse ja muut jo mainitsivat, itse raskaus saattaa olla syy palkattomuudelle, mutta kun lääkäri kirjoittaa diagnoosin, joka viittaa syyhyn (supistelut, kohdunsuun avautuminen, raju pahoinvointi tmv.), uskon että sairausloman saa palkallisena.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat