Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä nähtävää pääkaupunkiseudulla ulkomaalaiselle?

Vierailija

Lapsuudenystäväni on asunut parikymmentä vuotta jenkeissä, New Yorkissa. Hänen lapsensa eivät ole koskaan käyneet Suomessa, koska heillä ei ole täällä sukulaisia. Ystävättäreni 17-vuotias tytär on nyt valtavasti innostunut ja kiinnostunut Suomalaisista juuristaan ja haluaa tulla Suomeen vierailulle. Koska sukulaisia täällä ei ole ja äiti ei pääse mukaan, olen lupautunut majoittamaan tytön meille.

Tuleeko mieleesi jotain kivoja kohteita, jotka voisivat tämänikäistä jenkkityttöä kiinnostaa, mitä meillä on näytettävää? Asumme pääkaupunkiseudulla ja matka on helmikuussa.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Suomalaiset haluaa jotenkin aina esitellä kansakuntamme ulkomaalaisille jonain friikkeinä extremeihmisinä, jotka kaikki kylpee joka päivä jäiden keskellä ja metsästää lounastunnilla parit hirvet iltapalaksi.

Voittehan te viedä tytön katsomaan avantouintia, eukonkantokisoja ja saappaanheittoa. Mitä se sittn kertoo tavallisesta suomalaisesta arjesta on jo eri juttu. Mutta ehkä hän kuitenkin yllättyy siitä, miten samantyyppistä elämä on Suomessa kuin jossain amerikkalaisessa lähiössäkin. Samat tv-ohjelmat, samat hampurilaiset.

Vierailu jossain koulussa olisi hyvä idea. Soittakaa lähilukioon ja kysykää rehtorilta, eiköhän järjesty.

Kannatan myös noita perusnähtävyyksiä. Ja sitä Turun linnaa. Niistä tosiaan saa enemmän irti opastetulla kierroksella, suomalainenkin. Muuten sitä vaan töllistelee, että mikäs kippo tuo on tuolla vitriinissä ja onpas komiat kiviseinät. Opas saa esineet ja paikat usein elämään tarinoilla.

Jo ihan ajomatka suomalaisella maantiellä - vaikka sinne Turkuun - voi olla yllätys. Liikenne kuitenkin hiljaisempaa kuin jenkeissä ja joka puolella metsää. Samoin kävely Helsingissä keskikaupungilla hiljaisena sunnuntai-iltapäivänä, kun ketään ei näy missään, on ulkomaalaisella jopa pelottavaa.

Vierailija

Lainaus:

Miksi tyttö pitäisi viedä Tallinnnaan, jos hän on kiinnostunut Suomesta? Haloo.

Hei, haloo vaan itsellesi. Tallinnan reissuthan ovat suosittuja ja niitä nimenomaan tekevät suomalaiset = osa suomalaisuutta. Toisekseen vanha hansa-kaupunki voi kiinnostaa yllättävän paljon amerikkalaista.

Vierailija

tuo tutustuminen suomalaiseen kouluun olisi loistoidea, mutta valitettavasti tytön täällä lomaillessa on juuri talvilomaviikko. Tyttö on kuulemma jo nyt hämmästellyt sitä, että suomalaisissa kouluissa syödään päivällä koulun tarjoama kouluruoka, joka ei ole hampurilaisia ja ranskalaisia :-)

Vierailija

Lainaus:

ei kyllä mieleen tule, ja aina täällä olen asunut...

ja mä olen nähnyt lähiöitä Pietarissa, Moskovassa, Tallinnassa ja Riiassa. Tosin DDR:n lähiöt ovat jääneet näkemättä, ehkä niitä sitten on täällä enemmänkin ;)

Vierailija

Olen ollut mukana projektissa, jossa suomalaiset neuvovat ex-ddärräläisiä korjaamaan 70-luvun kerrostalojaan.

Oletko ikinä ollut entisen DDR:n puolella lähiössä? Suomalaiset ovat aikoinaan 70-luvulla kommunismia ihaillessaan ottaneet rakennuksiin ja lähiöihin yleensäkin mallin DDRstä, tämä on ihan tosiasia. Silloin meiltä tehtiin sinne retki tutustumaan "edistykselliseen" neuvostoarkkitehtuuriin. :)

Nyt me Suomessa ollaan hiki hatussa korjattu näiden rakennusten ongelmakohtia. DDRn aikana ei Itä-Saksassa juuri mitään viitsitty korjata. Siksi siellä rakennukset vasta kaameassa kunnossa ovatkin.

Mutta ihan ovat meikäläiset lähiöt kopioita sieltä DDRstä. Se arkkitehtuuri oikein huokuu kommunismi-ideologiaa: kaikille samasta muotista tehdyt samanlaiset kämpät.

Vierailija

Lainaus:

Suomalaiset haluaa jotenkin aina esitellä kansakuntamme ulkomaalaisille jonain friikkeinä extremeihmisinä, jotka kaikki kylpee joka päivä jäiden keskellä ja metsästää lounastunnilla parit hirvet iltapalaksi.

Kai tämäkin riippuu siitä miten asiaa ajattelee. Mulle avantouinti on xtremeä, mutta ilmeisesti se kuitenkin on joillekin suomalaisille ihan normaalia arkipäivää tai ainakin mulle on tälläinen käsitys tullut kun katselee meidän lähellä olevaa avantouintipaikkaa+saunaa. Jos joku yhdistää eukonkannon, saappanheiton ja vielä metsästyksenkin avantouintiin, niin sille mä en voi mitään, itse kun en osaa noita samaan nippuun niputtaa :p

Vierailija

hyvää ideaa, mm. metsäretki makkaranpaistoineen kiinnostaa itseäkin ja varmasti myös omia lapsia. Ja kiitos matkaoppaalle vinkeistä, eiköhän näistä jo yhden jenkin pää saada suomettumaan :-) Toivottavasti helmikuussa on lunta, niin että kaunis suomen talvinen luonto pääsee oikein oikeuksiinsa.

Vierailija

Miksi tyttö pitäisi viedä Tallinnnaan, jos hän on kiinnostunut Suomesta? Haloo.

Ennemmin sitten Tukholmaan, kun selvittää Suomen ja Ruotsin monisatavuotisen yhteisen taustan hänelle. Ruotsinlaivamatka saariston halki on elämys, ainakin, jos menee päiväsaikaan talvella.

Ehdotan, että pistäydytte tytön kanssa Turussa, kuten tuossa ehdotettiin ylempänä ja sitten sieltä laivalla Tukholmaan. Vaikka lentokoneella takaisin Helsinkiin.

Vierailija

Lainaus:

Säävarauksella Suomenlinna ja Korkeasaari. Kiasma, leffateatterit, eläinmuseo, Sanomatalon näyttelyt, Itiksen uimahalli, Temppeliaukion kirkko, Senaatintori, päiväristeily Tallinnaan, lähiömatkailua :D , joku konsertti, lätkämatsi...

Avantouinti tai sellaisen näkeminen :D Kokemus voisi myös olla puusaunareissu, jos teillä tai jollain tutullanne sellainen on.

Vierailija

Senaatintori, temppeliaukion kirkko, kauppatori ympäristöineen, kansallismuseo, seurasaari ym sekö tehdä kolmosen ratikkakierros (koko kahdeksikko). Lisäksi voisitte käydä Mäkelänrinteessä uimassa ja saunassa, jos musiikki kiinnostaa niin Finlandiatalossa RSO:n konsertissa (yllättävän halpaa) ja sitten ehkä hiihtoretki lumitilanteen salliessa joko Paloheinässä tai tarvittaessa vähän kauempana.

Vierailija

Minä voin tulla oppaaksi! Jos vaan ajankohta sopii. Voi olla, että talvella ei muuten kovin usein ole englanninkielisiä opastuksia Turussa, ellei niitä erikseen tilaa.

Ihan hauska olisi 17-vuotias amerikkalainen tutustuttaa Suomen ja Turun historiaan.

Koska olette tulossa?

Vierailija

Kysele hiukan, mikä tyttöä kiinnostaa. Varmasti ainakin kannattaa tehdä sellaisia tyypillisiä asioita, mitä suomalainen tavallinen perhe tekee. Leipoa pullaa, etenkin marjapiirakkaa. Keittää mustikkakeittoa. Käydä mökillä. Mennä hiihtämään ja laskemaan pulkkamäkeä.

Vaikka et itse olisikaan kiinnostunut museoista, suosittelen silti tutustumaan tytön kanssa ainakin Kansallismuseoon ja Ateneumiin. Designmuseoon. Ne on tehty niin kansallisromanttiseen henkeen, että varmasti kiinnostavat suomalaisuudesta innostunutta nuorta. Katso museoiden kotisivuilta, koska siellä on opastettuja kierroksia. Niitä järjestetään myös englanniksi, jos tyttö ei osaa suomea tai ruotsia. Arabian

Vie hänet metsään. Esim. Nuuksion kansallispuistoon. Kaupunkikohteet eivät Helsingissä ulkomaalaisista yleensä ole niin kovin ihmeellisiä, mutta luonto on. Tehkää edes lyhyt parin tunnin kävelyretki metsässä, paistakaa makkaraa nuotiolla. Toivottavasti on lunta!

Suomen saaristo on ainutlaatuinen. Jos ette pääse saaristoon laajemmin tutustumaan, menkää edes Suomenlinnaan. Kävelyretki talvisessa Seurasaaressa voi myös olla elämys.

Yhdysvaltojen valtakulttuuri on nuorta, sen juuret ulottuvat 1700-luvulle. Siksi amerikkalaisia jaksaa usein ällistyttää, miten vanhaa kulttuuria Suomen kaltaisessa pienessä maassa on. Viekää tyttö keskiaikaiseen kivikirkkoon. Jos vain aikaa riittää, hypätkää junaan ja viettäkää päivä Turussa. Menkää Turun linnaan ja Aboa Vetus-museoon, jossa voi kulkea 7 metriä maan alle ja samalla matkata 700 vuotta ajassa taaksepäin, kulkea aidon keskiaikaisen kaupungin katuja raunioiden keskellä. Turun linnaan hankkikaa joko englanninkielinen opaskirja etukäteen tai yrittäkä saada englanninkielinen opas. Suosittelen tätä lämpimästi, matka Turkuun on vain pari tuntia.

Onko tyttö kiinnostunut suomalaisesta arkkitehtuurista? Temppeliaukion kirkko on klassinen vierailukohde.

Viekää hänet jonkin suomalaisen yhtyeen konserttiin, katsoaa mitä silloin on tarjolla. Tai sitten kuuntelemaan Sibeliusta, jos hän on sellaisesta kiinnostunut.

Porvoon vanha puutalokaupunkialue on ehdottomasti myös jotain sellaista, mitä Yhdysvalloissa ei ainakaan ole. Ja samalla pääsee pikku putiikkeihin ihmettelemään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat