Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko korkeaa leposykettä mahdollista alentaa?

Vierailija

Ja millä keinoilla?

Kommentit (7)

Vierailija

Mulla on "taipumus" korkeaan leposykkeeseen Mm. raskauksisa syke onu ollut aina hurja.. päälle 100.

Mulla on sellainen tunne että leposyke laskee jos kunto kohoaa? Mulla myös kahvi, alkoholi ja se huono kunto nostaa sykettä.

Vierailija

Kun ihminen liikkuu ja tekee askareita niin pulssi kohoaa totta kai. Vaikka istuisi 10 min ennen pulssin mittausta, niin se ei riitä.

Pulssi laskee kun kunto kohoaa. Eli aerobista liikuntaa harrastamalla leposyke laskee. Se vie luonnollisesti aikaa ja palautuu korkeaksi kun liikunta loppuu.

Jos pulssi on keskellä päivää 115, niin se on aivan normaalia.

Vierailija

On selkeää että kysyjällä on liian korkea pulssi.

Leposyke on normaalisti 60-85 välissä, mutta se on yksilöllinen luku. Säännöllinen ja pitkään jatkunut liikunta alentaa leposykettä, kun sydänlihas toimii tehokkaammin.

Löysin kaksi eri tapaa mitata leposyke. Toisessa neuvottiin mittaamaan se heti heräämisen jälkeen ja toisessa laskemaan 10 min. levon jälkeen minuutin ajalta keskiarvo.

Vierailija

voidaan pitää yhtenä kunnon kohoamisen mittarina. eli hyvin loogisesti, kun sydänlihas vahvistuu harjoittelun myötä, leposyke laskee,koska sydämen pumppausteho on parantunut. sykkeeseen voi vaikuttaa myös hormonit (raskaus, stressi) ja esim kofeiini. no tuo että mittaat kahvinjuonnin jälkeen sykkeeksi 115 ei kerro vielä mitään, saatoit varmaan käydä seisomassa ja kävellä hieman eli syke nousee jo siitäkin. mittaa leposyke n 5 min täyslevon jälkeen ja sitten esim kävelylenkin jälkeen. seuraat kuinka nopeasti palautuu ennalleen leposykkeeseen.

Vierailija

Minullakin on korkea leposyke. Meillä on jotenkin suvussa naisilla taipumusta tähän, alhainen verenpaine ja korkea syke. Mutta tätä voi parantaa lisäämällä säännöllistä liikuntaa. Toki ruoalla on vaikutusta siis kahvilla jne. joissa kofeiini lisää sykettä tmv. mutta liikunta on a ja o. Mittaus tapahtuu juurikin noin kuten sanoit.

Uusimmat

Suosituimmat