Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaipaisin mielipidettä synnytyssairaalan käytännöistä

Vierailija

Sain esikoiseni viime elokuussa. Synnytys kesti yli 30 tuntia ja sitä ennen pitkään jatkuneiden supistusten takia en ollut nukkunut pariin yöhön juuri yhtään. Joten kun vauva syntyi en ollut nukkunut silmäystäkään melkein neljään vuorokauteen. Olo oli aivan hirveä! Illalla kysyin kätilöltä vosinko antaa vauvan ihan vaan 2-3 tunniksi hoitoon, että saisin edes hetken nukuttua, ja kerroin pitkästä valvomisesta, niin tyly oli vastaus kätilöltä, " ei kun pitäisi saada se imetys sujumaan" . Seurauksena siitä minulla jatkui pitkä uneton kierre, etten saanut unenpäästä kiinni vaikka kuinka väsytti, enkä enää uskaltanut uudelleen kysyä, kun en halunnut että luullaan ettei minua kiinnosta vauvani tarpeet. Ymmärrän kyllä vierihoidon tärkeyden, mutta eikö joissain tilanteissa voi vähän joustaa, jotta äitikin saisi rankan synnytyksen jälkeen hetken levähtää. Ehkä myös unettomuuskierteestä ja väsymyksestä johtuen maitokin nousi vasta viikon jälkeen. Asia jäi pitkään vaivaamaan, koska siitä tuli pitkät seuraamukset jo kotiuduttuakin.

Haluaisin vain kuulla muiden mielipiteen asiasta!

Kommentit (11)

Vierailija

Enkä usko että oltaisiin vietykään vauvalaan jos olisin tahtonut. TYKSissä siis olin ja siellä vierihoito ja imetys ovat niiiiiin tärkeitä että tuntu ioikein painostukselta vaikka muuten tykkäsinkin hoitajista.

Missä AP synnytti?

Vierailija

on mennyt ihan yli. Hampaat irvessä pitäisi vauvaa hoitaa, vaikka on itse huonossa kunnossa. Ja maidon nousuhan edellyttää kunnollista lepoa! Minullekin iskettiin vauva vierihoitoon, vaikka olin lopen uupunut ja kipeä viiden päivän supistuksista ja kiireellisestä sektiosta. Tuloksena synnytyksen jälkeinen masennus.

Vierailija

Mä synnytin Taysissa, normaali synnytys, kesto 9h ja tapahtui vieläpä päivällä, eli ei ollu yhtään univelkaa ja silti kätilö ehdotti yöllä, kun vauva ei rauhoittunut, että voi viedä vauvan kansliaan, että saan nukuttua. No emmä antanu, kun ei ollu mun mielestä tarvetta.

Kuulostaa siis omituiselta, että noin pitkän unettoman jakson jälkeen sä et saanut nukkua edes paria tuntia! Täällä ainakin ne syömisvälit heti alkujaan on sen 3-4 tuntia.

Vierailija

Eli synnytykset oli nopeita ja helppoja ja molemmilla kerroilla olin ehtinyt nukkua hyvät yöunet ennen kun synnytys käynnistyi. Vauvaa en kuitenkaan saanut ekaksi yöksi kun piti kuulema äidin saada levätä. Ardrenaliinia kuitenkin oli sen erran että en saanut paljon nukuttua kun ympäristökin oli vieras joten istuskelin sitten vauvalassa vauvaa katsellen kun ei sitä anettu yöksi huoneeseen.

Kahden suraavan kanssa oli käytäntö uuttunut joten vauvan sai heti vierihoitoon josta olin tyytyväinen. Tosin noilla kerroilla oli edellisen yön nukkumiset ollet vähissä ja kun väsytti kovasti niin vein vain vauvan vauvalaan ja ilmoitin etä nukun muutaman tunnin ja tuovat vauvan kun sillä alkaa olemaan nälkä. Ja näin tapahtui.

Vierailija

sairaalan käytännöstä, ainoastaan sen kyseisen hoitajan typeryydestä! Oma kokemukseni on, että hoitajat ymmärtävät kyllä tuollaiset tilanteet hyvin, yleensä!

Pitäisi meinaan kiivaimmankin imetysfanaatikon käsittää, että tuossa tilanteessa on lepo se ensisijainen juttu. Sitä paitsi usein vauva ei heti edes kamalasti imuttele, lähinnä oksentelee lapsivesiä ja nukkuu ekan vuorokauden aikana - eikä se imetys nyt todellakaan ole muutamasta tunnista kiinni.

Itselläni on likipitäen samanlaisia kokemuksia ekassa synnytyksessä. Synnytys kesti karmaisevat 40 h lapsiveden menosta lapsen syntymään ja oli muutenkin tosi rankka. Naistenklinikalla oli juuri muuttettu osastojen organisaatiota niin, että vauvala-toimintaa ei ollut päivällä lainkaan, vaan vauvoja oli hoidettava vierellä, vaikka olisi ollut kuinka kipeä. Öisin sentään sai vauvan hetkeksi hoitoon. Ryhmähuoneessa nukkuminen oli yliväsyneenä kuitenkin todella vaikeaa ja laskin, että viikossa sain yhteensä noin 18 h unta, pieninä paloina.

Hurjinta on, että vierihoitoon pakotetaan naiset neljän, pahimmillaan jopa kuuden naisen ryhmähuoneissa. Missä ihmeen välissä sitä nukutaan, kun aina jonkun vaavi itkee, joku kuorsaa, joku käy vessassa jne.

Vierihoito ON loistava juttu, JOS tilat ovat siihen suunnitellut ja äidin vointi on kohtuullinen. Perhehuoneessa se sujuu hyvin, mutta isossa ryhmähuoneessa on jo paljon vaikeampaa.

Taustalla lienee ideologinen muutos, mutta ennen kaikkea SÄÄSTÖT. Henkilökuntaa tarvitaan yöhukissa vähemmän, jos vauvalaan ei päästetä juurikaan vauvoja, joita pitäisi syötellä ja kuskailla imetettäväksi...

Vierailija

Ensi-imetys riittää periaatteessa monta tuntia ja vauva yleensä myös nukkuu rankan kokemuksen jälkeen.

Minulla meni ihan päinvastoin eli olin pirteä ja hyvävointinen, mutta vauva vietiin (molemmilla kerroilla) vauvalaan. Toisella kerralla jopa osasin pyytää lasta heti vierihoitoon, mutta eivät antaneet...

Vierailija

ja koko yö meni nukkumatta. Lapsi syntyi lopulta lauantai iltana klo 21.

Itse olisin halunnut vauvan viereen heti ekaksi yöksi, mutta kätilöt eivät antaneet. Kun olin valvonut jo edellisen yön, niin minun piti kuulemma saada nukkua. Toivat vauvan sitten imetettäväksi n klo 04 ja sen jälkeen vauva sai jäädä minun huoneeseen.

Vierailija

-kätilöt suoraan ehdottivat vauvan 2 yöksi nukkumaan vauvalaan...antoivat vielä uniääkkeenkin jotta sain unenpäästä kiinni..... :D

Vierailija

Minulta on aina kysytty, haluanko, levätä synnytyksen jälkeisen yön ja antaa vauvan vauvalaan, josta hänet tuodaan syömään vai haluanko pitää vauvan vierihoidossa. Jälkimmäisen olen aina halunnut tehdä, mutta olisin siis voinut valita toisinkin. Tämä KOKS:ssa.

Uusimmat

Suosituimmat