Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka hyvin lapsenne on tottunut vieraaseen hoitajaa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meillä olisi maanantaina edessä se että 1v9kk vanha tyttö menisi perhepäivähoitajalle?Huomenna ja perjantaina olisi tutustumis käynnit kyseisessä paikassa.Eli vielä ei ole lainkaan mitään tietoa edes millainen hoitaja on ym.Mummulaan on hyvin jäänyt hoitoon,mutta nyt on vieras ihminen tiedossa niin se vähän jännittää.Tulen varmaan itte ainakin olemaan se joka maanantaina itkee kun jättää lapsukaisen hoitoon. ?:|

Kommentit (3)

Vierailija

Äidin suhtautuminen vaikuttaa lapsen suhtautumiseen. yritä suhtautua reippaasti ja luottavaisesti niin se sama tarttuu lapseenkin. Yritä puhu hoitoon menemisestä positiiviseen sävyyn; saa uusia kavereita, kivaa tekemistä siksi ajaksi kun äiti on töissä. Samalla opetat tärkeää taitoa: suhtautumista rohkeasti ja luottavaisesti muutoksiin elämässä.

Jos itse panikoit, itket yms, tartutat tunteesi lapseen. Tutustukaa yhdessä hyvin, juttele hoidosta paljon kotona myönteiseen sävyyn, opettele leikkikavereiden nimet. Älä puhu hoidosta negatiiviseen sävyyn lapsen kuullen.

Kun jätät lapsen maanantaina, jätä syliin, vilkuta reippaasti ja lähde pois. Varmuudella luot varmuutta lapseen.

Itse näillä keinoilla meillä on kaksi reipasta tarhailijaa ollut alusta alkaen. Toki kielteisiä tunteita ei kielletä. Sanon päivän jälkeen; äidillä oli ikävä ja hekin sanovat. Saa ollakin, mutta hoidossa silti hyvä ja turvallinen olla.

Vierailija

Meillä neiti aloitti perhepäivähoidossa 1v 4kk iässä, vaikka itse ajattelin alkuun että olisin halunnut hänet tarhaan.

Mutta jo ekalla kerralla kun käytiin koko perhe tutustumassa, neiti oli kuin kotonaan! Leikki innoissaan hoitajan 5v pojan kanssa ja tutustui paikkoihin.

Seuraavana päivänä jäi leikkimään muutamaksi tunniksi hoitajan luokse ja hyvin meni sekin, ei edes huomannut kun lähdin. :)

Ekana hoitoaamuna jäi kiltisti hoitajan syliin, söi hyvin ja nukahtikin melkein heti. Tätä on siis jatkunut viime toukokuusta lähtien, yhdet itkut tullut kun hoitaja meni vessaan eikä neiti nähnyt häntä heti. :) Varahoitaja ei ole ihan yhtä paljon neidin mieleen..

Ja ennen hoitoon menoa neiti oli ollut vain muutamia tunteja hoidossa minun veljellä ja isovanhemmilla.

Nyt olen ikionnellinen että meillä on noin ihana hoitaja!

Bejpi ja reipas Eveliina 2v

Vierailija

Meillä poika aloitti päiväkodissa jo 10kk iässä ja hyvin meni. Oli iloinen kun oli heti ottanut yhden hoitajista omakseen ja hänen syliinsä hakeutui aina läheisyyttä tankkaamaan. Eli nopeasti lapsi sopeutui uuteen rytmiin ja ammattilaiset päiväkodissa/ perhepäivähoidossa osaavat varmasti käsitellä lasta niin, ettei hän tunne oloaan surkeaksi. Isompi voi kyllä osata jo kaivatakin enemmän, mutta eiköhän se hyvin mene!

Meillä ainoa ongelma oli syöminen. Eka kuukausi hoidossa meni dieetillä, kun poika ei suostunut ottamaan ruokaa. Päiväkodin johtaja sanoi, että harvoin lapsi ei reagoi millään lailla ja meillä se syöminen oli ainoa reagointi. Pikkuhiljaa alkoi ruokakin maistumaan ja nyt syö siellä jo kunnon satseja.

Iloisena tänäänkin jäi pitkän loman jälkeen hoitoon, joten kyllä lapset myös tykkäävät mennä muiden lasten kanssa leikkimään!

Tsemppia alkuun. On kyllä kova paikka äidille jättää lapsi vieraille, mutta kyllä siihen sitten turtuu kun huomaa kaiken olevan hyvin!

Uusimmat

Suosituimmat