Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko vauvalla painoa keskiraskaudessa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Käytiin jouluviikolla keskiraskauden uä:ssä eli tuolloin viikkoja oli kasassa 20+1. Painoa pikkuisella oli arvion mukaan 333g. Lääkäri puhui heiveröisestä sikiöstä, mutta mitat muutet pitivät, joten laskettua aikaa ei siirretty. Nyt minua sitten kiinnostaisikin tietää, että paljonkos teidän muiden vauvoilla ollut painoa noin noilla viikoilla?

Kommentit (4)

Vierailija

...mutta kun netista katselee sikion mittataulukoita, ne painoarviot tuntuu olevan jarjestaan matalammasta paasta. Kun taas ultrassa laakarissa katson (ja kysyn) etta miten kasvu edistyy, nayttavat mulle koneelta etta me ollaan keskikayralla eli 50. persentiilissa (50% samanikaisista sikioista on pienempia ja 49% suurempia), kun taas netin lukujen mukaan meille olisi tulossa hyvin iso vauva (mika tuskin pitaa paikkansa koska molemmat aikaisemmat ovat olleet pienehkoja syntyessaan). Tietysti kayrat riippuu siita populaatiosta mista ne on otettu, eli esim. kaakkoisaasialaisten kayrien voisi olettaa olevan matalampia kuin hollantilaisten, eli pitaisi vahintaankin tietaa kayttaako esim. Tekay suomalaisia vai kansainvalisia kayria... Ihan vaan nain yleisena pohdintana.

Vierailija

...kuin kirjoitin, eli jos on 50. persentiilissa, pienempia on 49% ja suurempia 50% (taas kerran arsyttaa etta viestejaan ei voi muokata nailla sivuilla...).

Vierailija

Silloin arvio oli 290g, ja meille sanottiin että ihan hyvän kokoinen on. Neuvolasta saamani oppaan mukaan rv.20+ sikiö painaa n.325g.

Netistä A.Tekayn raskaussivuilta (http://www.tekay.fi/) keskiarvot rv.20+1 ikäisen sikiön mitoiksi:

-Pituus 240 mm

-Lakimitta 51 mm

-Vartalon ym. 160 mm

-Reisimitta 35 mm

-Paino 303 g

Vierailija

...etenkin kun paastaan ihan alkuviikkojen yli, eli hirveasti ei kannata vertailla. Mulla oli suurinpiirtein noilla viikoilla painoarvio tassa raskaudessa hiukan yli 400 grammaa, MUTTA tassa kannattaa muistaa ainakin pari asiaa, eli painoarviot ovat tosiaan _arvioita_ eli voivat heittaa mittaajasta riippuen, ja sikion pienempi koko voi riippua hyvin monesta eri asiasta esim. vanhempien koko (oletteko itse tai onko teilla suvussa pienia ihmisia?), lasketun ajan vaarin arvioiminen, ja sitten on tietysti myos mahdollista etta liittyy aidin sairauksiin tai laakitykseen (esim. tietyt verenpainelaakkeet seka korkea verenpaine sinansa vaikuttavat sikion kasvuun), istukan toimintaan, ja loppuviimetteeksi myos sikion sairauksiin. Laskettua aikaa ei tietaakseni yleensa rueta muuttamaan koon takia tuossa vaiheessa koska pieneen kokoon keskiraskaudessa voi olla monta syyta (kuulemma koko kertoo lasketusta ajasta paremmin ihan alkuraskaudessa, eli jos silloin koko on vastannut viikkoja, todennakoisesti la on oikein). Jos sikion koossa on jotain erikoista niin olettaisin etta tekevat uusintaultran jonkin ajan paasta ja katsovat miten kasvu edistyy.

Uusimmat

Suosituimmat