VUOROTYÖLÄISET JA LAPSEN SAIRAUDESTA JOHTUVA POISSAOLO...

Vierailija

Eli jos saat sairauslomaa sairaan lapsen hoidon takia esim 2 päivää, ja puolisosi tekee ns. normaalia päivävuoroa, niin menetkö kuitenkin töihin kun toinen tullut kotiin töistä?

Eli jos itselläni olisi työvuoro klo 14-22 ja mies tulee töistä klo 16.30, niin meidän työpaikalla pitää mennä lopuksi työvuoroa töihin (vaikka siis sairauslomatodistus). Mitenkä muilla? Kiitos vastauksistanne! Otan meinaan asian esille töissä...

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

yksi aikuinen riittää kotona olijaksi, eli et ole oikeutettu lomaan sairaan lapsen kanssa jos isä on kotona riippumatta hänen työvauoroistaan. Eli yövuorosta kotiin tultaessa on siis kyettävä yksin hoitamaan tai järjestämään lapsen hoito. SIIS työehtosopimusten mukaan. Ja tosiaan monissa paikoiss atarvitaan todistus toisen vanhemman työvuoroista ko. ajalla. Minustakin tämä on suuri epäkohta mutta tosiaan näin asiat on eli eipä sun auta töissä urputtaa...

Vierailija

Tulin yövuorosta kotiin, jossa kaksi lasta kipeinä. Miehellä välttämätön työmeno, joten en juuri voinut torkkua lapsia hoitaessani. Soitin töihin ja ilmoitin etten kykene tekemään seuraavaa yövuoroa. Esimies antoi kaksi vaihtoehtoa; joko teen yövuoron tunnit toiste tai otan palkatonta vapaata. Valitsin jälkimmäisen.

Peruste oli se, että yöllä lapsia on hoitamassa heidän isänsä, joten sen puolesta en voi saada tekemättömästä yövuorosta palkkaa. Minun olisi pitänyt kyetä työhön toista vuorokautta valvottuani. Uskomattomia porsaanreikiä löytyy työehtosopimuksista vuonna 2008!

Vierailija

Itselleni ei siis tosiaankaan ongelma mennä töihin, näin olenkin tehnyt, mutta kun ystävilläni omissa työpaikoissaan eri käytännöt, joten siksi asiaa tiedustelin. Sairauspoissaoloja minulla ei juuri ole ollut, ja aina toki koittanut ne hyvin järjestää työnantajaa ajatellen.

Vierailija

En tiedä miten virallisesti, mutta jos mies on jo yön tehnyt töitä, niin ei millään pysty lasta vahtimaan päivää. Sama, jos on menossa yöksi töihin, niin pitää saada nukkua, että jaksaa. Tällöin olen kotona. Meillä töissä tiedetään tämä ja on ok (kunta työnantajana)

Vierailija

Lainaus:

on mentävä eikä siitä saa kumpikaan saikkua, virallisesti katsotaan että yötyöläinen voi ilmeisesti nukkua sairaan lapsen kanssa.

koska vastaa tästä päiväsaikaan. Tosi huono homma. Kuulin yhdestä pariskunnasta jotka sitten päätyivät tuossa tilanteessa tekemään niin että päivävuorossa oleva vanhempi piti lasta väkisin hereillä yöllä. Ei koko yötä mutta niin että vasta pikkutunneilla päästi lapsen nukkumaan, silloin väsynyt lapsi nukkui sitten päivällä pidempään ja yötyöläinen sai nukuttua pari tuntia kotiin tultuaan.

Ikävältä sekin kuulostaa mutta minkäs teet. Parempi noin kuin niin että yökkö joutuisi valvotuin silmin hoitamaan hereillä olevaa lasta iltaan asti.

Vierailija

Olen ymmärtänyt, että töistä ei saa olla pois ja lapsi on hoidettava itse, jos et saa ketään muuta hoitamaan. Itse en ole ollut töissä lapsen syntymän jälkeen, joten olisi kiva tietää miten asia oikeasti menee.

Vierailija

Lääkäri kirjoittaa todistuksen lapsen sairaudesta ja sillä saa luvan olla poissa töistä _järjestämässä_ lapsen hoitoa. Käytännössä useimmiten hoitamassa lasta.

Ja yötyötä tekeville ihmettelen. Eikö illalla voi nukkua? Itse aikanaan kun tein yötyötä usein nukuin töistä tultuani vain tunnin pari ja loput illalla ennen töihin menoa. Työvuoro 23-07. Mikäli nyt teksin yövuoroa olisi se samaan aikaan ja lapsen hoito sairastapauksessa ei olisi ongelma. Mies lähtee töihin vasta klo 9, joten voisin sen muutaman tunnin nukkua aamulla. Toisekseen sairas lapsi useimmiten on myös väsynyt ja nukkuu päiväunet...

Vierailija

Meillä iltavuoro loppuu 20.15 ja täällä pääkaupungissa tunnetusti työmatkoihin saattaa mennä aikaa. Jos siis mies on kotona klo 17, joudun lähtemään vielä töihin vaikka en ehdikään olemaan siellä kuin reilut kaksi tuntia. Turhauttavaa mutta minkäs teet.

Yövuorot (klo 20-8) on todella hankalia, jos lapsi on sairaana. Minä en ainakaan jaksa tehdä töitä jos en saa nukkua. Olen töistä kotona noin yhdeksältä ja illalla pitää taas olla jo seitsemältä lähdössä takaisin. Useinkaan näitä tilanteita ei onneksi tule mutta minä olen ratkaissut tämän niin että ilmoittaudun itse sairaaksi. Hienoa jos joku voi olla pirteä nukkumalla pari tuntia mutta minä siihen pysty. Sekin on hienoa jos jonkun lapsi nukkuu kipeänä mutta meillä lapset ovat usein itkuisia eivätkä nuku öisinkään hyvin.

Vierailija

Kyllä se välillä älyttömältä tuntuu mennä töihin viiden jälkeen ja vuoro loppuu jo puoli kymmenen, mutta jos ei mene, täytyy olla todistus siitä, että mies on töissä. Onnistuisiko teillä tuo, että mies lähtee töistä vähän aikaisemmin?

Vierailija

17.30 tekemääv vuoroni loppuun. Ja meillä on kyllä annettava selvitys myös miehen työajoista tuona päivänä. Ja yövuoroista ei tosiaan voi luistaa lapsen ollessa sairas. Palkatonta vapaata voi ottaa. Ja työnantajana sairaanhoitopiiri.

Vierailija

Jos siis esim mies tekee normaalia päivävuoroa ja minä yötä. Onko meillä jommalla kummalla oikeus olla pois töistä lapsen sairastuessa vai joutuuko yökkö sitten valvottujen öiden päälle hoitamaan päivät lasta?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat