Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Syvä huokaus" Mies tarkasti lapsen hampaat pesun jälkeen

Vierailija

En tiedä miten teillä on tapana, mutta meillä 8v pesee itse hampaansa, mutta minä tarkistan pesun jälkeen. Tarkistus tarkoittaa siiis sitä, että käyn itse harjalla hampaat läpi ja näin varmistan ,että ovat puhtaat.

Tänään mieheni hoiti tarkistuksen: makasi sohvalla, pyysi lasta avaamaan suun ja totesi ,että hyvin on pesty? "Huokaus"

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Meillä toimitaan näin 4v:n kanssa:

Aamulla hän pesee hampaat itse JOSKUS ja ottaa fluoritabletin, yleisimmin äiti pesee.

Illalla hän saa ensin pestä itse, jonka jälkeen jompikumpi vanhemmista pesee vielä huolellisesti.

Tämän ikäinen ei osaa vielä huolehtia täysin hammaspesusta.

Tuo kaunokirjoitussääntö kuulostaa hyvältä! ;)

Vierailija

pesemään hampaansa itsenäisesti. Siihen asti vanhempien on autettava pesussa, aamuin illoin. Ainakin kerran päivässä! Toki lapsen täytyy antaa itse harjoitella pesemistä, eihän hän muuten sitä opi. Ja vanhempien esimerkki on tärkeää koska tavat siirtyy vanhemmilta lapsille. Jos lapsi huomaa että vanhemmat eivät omia hampaitaan hoida huolellisesti niin vaikea saada viesti perille...

t. Suuhygienisti

Vierailija

Ja tosiaan tuo kaunokirjoitussääntö on ollut ainakin 10 vuotta hammaslääkärien nyrkkisääntö. Nykyisin kai sitten voi puhua, että kun lapsi kykenee siistiin yhteinäiseen tekstaukseen on hienmomotoriikka ja huolellisuus sitä luokkaa, että ne hampaansakin saa kaikilta pinnoiltaan puhtaaksi.

Lainaus:

Et osaa harjata kumminkaan niin pitää tarkistaa. Mahtaa rakentaa kummasti lapsen itsetuntoa.

Vierailija

Minun vajaa 5v lapseni harjaa ihan itse hampaat. Joka toinen päivä autetaan takahampaiden kanssa varmuuden vuoksi, mutta hän onkin 4v. Kyllä oletan että parin vuoden päästä ei enää tarvitse varmistella. Samalla lailla tuo suunsa näytille. Haistan hengityksestä onko tahnaa käytetty ja hampaista näkee onko blakkia jäänyt.

Vierailija

Mistä tää on reväisty:

Yleispätevä sääntö on, että kun lapsi osaa kirjoittaa kaunokirjoitusta

niin silloin hän on kykenevä pesemään itse omat hampaansa

t. ope

Vierailija

Lainaus:

niin silloin hän on kykenevä pesemään itse omat hampaansa.

Meillä 7-vuotiaalta vielä aikuinen melko nopeasti pesee lapen pesun jälkeen hampaat.

Melkein 10-vuotias on varmaan vuoden pessyt ihan itse.

Teillä on varmaan ap erilainen käsitys lapsen hienomotorisista taidoista. Tai ehkä mies ei ajattele asiaa sen tarkemmin.

Mutta ehditkin ensin. =)

Eli kyllä meilläkin vielä 8v hampaiden pesu tarkistetaan, ja aika-ajoin 9-vuotiaankin...

Vierailija

Minä ainakin pesen vieläkin meidän Reijon hampulit (32v) Rintamaidosta luovuttiin vajaa puolivuotta sitten.. tutista pitäisi alkaa kans pikkuhiljaa vierottamaan

Vierailija

Vaan siitä, ettei alle 10-vuotias kykene tarkasti harjaamaan, johtuu juuri hienomotoriikan kehittymistahdista. Etkö osaa lukea, vai etkö ymmärrä luettua?

Lainaus:

Eikö lapseesi voi luottaa? Eikö hän sitten yleensä pese hampaitaan vai miksi teet noin?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat