Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkotilapset tunnin ulkona 17 asteen pakkasessa

Vierailija

Miten muualla? Kouluissakin pakkasrajat ovat pienemmät? Vai onko tämä ihan yleinen tapa?

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Ainakin omalla työpaikallani (=koulu) tänään ulkoiltiin, samoin kun lasteni koulussa.

Toinen koululaisistani jopa luisteli aamulla liikuntatunnilla, pakkasta oli -16 astetta.

Luistelua minä ehkä en olisi kotona harrastanut, mutta lapseni sanoi, että ei ollut kylmä.

Myös nuorimmaisen päiväkodissa oli ulkoiltu tänään, ja ei ollut meidän lasta palellut.

Onkohan teillä varusteet hyvät? Esim. puku, onko paksu ja lämpöisen tuntuinen ja vielä sen kokoinen, että mahtuu ilmaakin alle?

Pieni kireä ja vanha puku ei lämmitä. Varsinkaan, jos ranteet ja nilkat melkein vilkkuvat paljaana.

Yleensä 2-vuotiaat jo liikkuvat aika paljon, joten ei kylmä pitäisi ihan äkkiä tulla.

Vierailija

ja villapukukin on jäänyt kaappiin. Kerran olen asiasta jo sanonutkin. Pitää vissiin sanoa toinenkin kerta.

Minusta on hyvä, että ulkoilevat, siksi pakkaan paljon lämminta mukaan. Harmi vaan, kun lapset palelee.

Vierailija

ulkoilin monesti yli 20 asteen pakkasella. "Kipukynnys" taisi olla 30 asteen hujakoilla tosin ei sekään mikään ehdoton ollut. 15 asteen pakkanen oli melko hyvä hiihtokeli. Siskoni ei tarvinut mennä kouluun kymmenisen vuotta sitten, kun elohopea laski 50 asteeseen.

t. ex-lappilainen, nykyään etelä-Suomessa hytisevä

Vierailija

Minun kahdella lapsella on astma, pian viisi vuotiaita ovat. Ja he haluavat ulkoilla vaikka pakkasta olisi -25. Kyllä annetaan lasten olla ulkona, ei nyt tuntitolkulla mutta kuitenkin. Lääkkeitä ottaavat jos tarve vaatii.

Vierailija

Itse laitan villasukat valmiiksi kenkiin, tumput rukkasten sisälle ja haalarin huppuun villavaatteet. Tai sitten lokeron päälimmäiseksi, jos hoitaja on ottamassa lasta vastaan ja näkee ne. Myöskin laitan kunnon alusvaatteet päivävaatteiden alle.

Vierailija

Jos näyttää, että lapset vain seisoskelevat paikoillaan ,niin pieni hyppely,kävely ym, niin johan taas veri kiertää :) Usein kun näkee, että tädit vain seisoskelevat ja juttelevat toistensa kanssa, En tosin yleistä, mutta meidän päiväkodissa on näin. Itse vien ja haen vain eskarilaisen, mutta pienten puolella näyttää tädit seisoskelevan. (Tai he juttelevat juuri sillä hetkellä kun kävelen ohi niin vaikka seuraavan päivän aikatalusta tai muuta työasiaa) :)

Vierailija

Olin niin tyhmä/yksinkertainen, että kuvittelin sanomisen riittävän.. Mutta nyt tiedän paremmin, että vaatteet kannattaa laittaa haalarin kanssa samaan paikkaan.. :D

Ja jotenkin ajattelen, että pk-tädit käyttää omaa harkintakykyään, jos näyttää, että lapsella ei ole tarpaaksi päällä. Mutta ilmeisesti siis ei. Kun pakkasen määräkin voi vaihdella paljonkin saman päivän aikana, niin aamulla voi olla hankala arvioida paljon pakkasta on n. klo 15 aikaan..

8

Vierailija

että ulos puetaan kassista se villapuku ym. lapsi oli eilen jäässä.. ja itki kylmäänsä.. Välillä niille vaan pitää antaa välitön palautus. yleensä siitä saa hysteerisen äidin maineen jne.. mutta entäs sitte. ainakin lapsella on seuraavallakerralla paremmin päällä. Eli suoraa valitusta pk:hon

Vierailija

Miedän lapset eivät ole vielä päiväkodissa vaikka vanhempi on jo 5v.,mutta sanoisin että tuo pukeutuminen on kaiken a ja o. Siis jos kotona puen lapset hyvin niin voin viedä ulos vaikka olis 17,mutta päiväkodissa en tiedä olisiko hyvä idea. Oikeastaan siihen on 2 syytä. Toinen on se että päiväkotitädit antavat usein lapsen itse pukea eivätkä välttämättä tarkasta kaikkea kovin hyvin. Toinen syy on että jotkut vanhemmat antavat lapselleen liian vähän tai liian huonoa vaatetta ja lapsi kylmää kovasti ulkona. En tarkoita että reimatecit pitäs olla kaikilla vaan sitä että kaikilla lapsilla ei oo vaan tarpeeksi esim.vaatetta mukana. Voi olla vaikka pelkkä tavallinen toppapuku päällä -17 asteessa tai ilman kauluria tai ilman villasukkia. Ja päiväkotitäti voi taas tehdä paljon pikkuvirheitä pukiessa. Esim.jättää toppapuvun lahkeen laittamatta kengän ympärille tai jättämällä vetskarin auki kaulan kohdalta yms. Pieniä juttujahan nää on mutta silti....muuten -17 asteessa voi minun mielestä ulkoilla ainakin puoli tuntia. tietenkin täytyy pienempiä hieman katsella että miten pärjäävät.

Vierailija

ehkä ei ole aikaa etsiä olisiko mahdollisesti mukana. Siksi jätän aina lokeroon näkyville kaikki ne vaatteet mitä toivon lapselle puettavan päälle

Pakkasrajasta: kyllä meillä oli jo 80-luvulla koulussa 15 asteen pakkasraja, jolloin ei tarvinnu mennä välkillä ulos tai menty liikintatunnilla luistelemaan/hiihtämään. Ehkä länsirannikolla sitten aina tuulee niin että se 15 on jo tosi kylmä?

Vierailija

lapsiko ei saa valittaa kylmää, jos häntä palelee?

Jos valittaa niin tulee satikutia.. Mitä siitä lapsesta kunhan ei valiteta. Joutuisitpa itse palelemaan joskus niin että itket. Harvoin näin vastaaan, mutta suututtaa kaltaisesi.

Tässä ketjussa ei ole kyse äitien tyytyväisyydestä vaan lasten olosta.

Vierailija

eikä silloinkaan jos astma on hyvässä hoidossa eikä ärsyynny kylmästä. Meidän poika oli kuulemma jopa juossut aamulla koulumatkalla, vaikka kielsin pakkasen takia kun astmakin on. Pakkasta oli -18. Tyttö kertoi ulkoilleensa päiväkodissa eikä ollut palellut. Tosi huonolla ilmalla kyllä ovat jääneet sisälle, esim. kova tuuli, vaarallisen liukasta jne.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat