Huutonet on muuttanut käytettyjen lastenvaatteiden -uuskäyttökulttuuria!

Vierailija

Huutonetti on tuonut viimeisen viiden vuoden aikana kaikkien tietoisuuteen mm. sen mitä käytetty lastenvaate maksaa. Aikaisemmin monelle ihmiselle ei käytetylle lastenvaatteelle ollut määriteltyä hintatasoa. Nyt hinta on julkinen tieto, nähtävissä siis huutiksessa ja käytetylle lastenvaatteelle on siten muodostunut melko stabiili markkina-arvo sekä arvio sen menekistä käytettyjen vaatteiden markkinoilla. Enää ei ilmaiseksi niin hevillä anneta vaatteita eteenpäin, kun jokainen pystyy arvioimaan antamansa lahjan kokonaisarvon. Ainakin arvokkaimmat otetaan pois ja myydään itse. Muut annetaan siksi useinmiten eteenpäin, että ei ole aikaa ja se vie oman vaivansa tehdä niitä myynti-ilmoituksia tai pitää kirpparipöytää.

On edelleen ihmisiä, jotka ei tätä markkina-arvon julkitamista ymmärrä ja sen merkitystä käytetyn vaatteen eteenpäin jakelulle. Jos annat käytetyn vaatteen jollekulle, annat sen markkina-arvon mukaisen tavaran vastaanottajalle. Kun se on vastaanottajan omaisuutta, niin sen saa muuttaa rahaksi, mikäli haluaa. Se on vapaa oikeus tehdä jokaisen omille omistamilleen tavaroilleen.

Jos joku edelleen kuvittelee, että vastaanottajan tarpeen arvo (jokin ääretön, pakko tarvita tätä) on paljon suurempi kuin antajan vaatteelle antama arvo (nolla), niin on väärässä. On olemassa vain yksi vaatteen markkina-arvo ja se on se hinta, jolla ko. tuote on muutettavissa rahaksi. Nuo kaksi muuta käsitettä nolla antajalle, ääretön (käyttää itse) ovat aikansa eläneitä. Tästä syntyykin paljon ärsytystä varsinkin noille, joilla on tuo nolla-käsite vielä ja kuvittelevat vastaanottajalla olevan tuo ääretön, mutta hänellä onkin markkina-arvokäsitys. Saaja arvioi siis myydäkö vai pitääkö itse, kun katsoo sen vaatteen hinnan huutonetistä. Jos siitä saa mielestään hyvän hinnan ja vaate ei nyt niin tärkeä ole, että itsellä pitäisi, niin täysi oikeus saajalla on vaate myydä. Ei hän voi arvata, että antaja kuvitteli saajalle tämän vaatteen tosi tärkeäksi, ja siksi antoi vaatteen sulle. Saaja luuli, että antajakin on määritellyt vaatteelle markkina-arvon ja antoi sen "arvon" saajalle käytettäväksi muodossa jos toisessa.

Varsinkin merkkivaatteista mulla ei ollut ennen huutiskauttani mitään käsitystä. En edes tiennyt, mikä merkki nyt niin merkkivaate oikein onkaan. Siten en olisi osannut sanoa onko jokin IKKS:n vaate kallis vai halpa kirpparilla. Nyt tiedän myös kirpparikauppiaita, jotka käyttää huutista jopa omien pöytähintojensa määrittelyyn.

Itse en huoli keltään enää mitään ilmaiseksi, ettei tule sitten nurinoita, jos päätänkin myydä omistamani käytetyn tavaran.

Ja toinen asia tähän liittyen kirpparilla myynti tai huutiksessa myynti ei ole hyväntekeväisyyttä.

Niin ne ajat muuttuvat!

Kommentit (3)

Vierailija

Sinä olet selvästi pyörinyt vähän liikaa huutonetissä jos alkaa tuntua, että se määrittelee jo markkina-arvon.

Tuotteen arvon ratkaisee se, mitä ostaja on siitä valmis maksamaan. Huutiksessa ja muuallakin. Tähän taas vaikuttaa muut tekijät, yhtenä isona esim. vuoden aika. Ei huutiksessakaan ole mitään hintaa X määritelty Reimatec-toppahaalarille. Syksyllä tarve, ja myös hinta, on paljon suurempi kuin esim. keväällä.

Vierailija

Niilekin jotka ei itse siellä myy tai osta mitään.

Et tiedä millä hinnalla se tavara pöytäkirpparilla vaihtaa omistajaa, siitä ei löydy mitään yhteenvetotuloksia netistä, ei keskiarvoja eikä mitään. Kyllä huutis sen sillä tavoin on muuttanut julkiseksi tuon tiedon käytetyn vaatteen arvosta, että näet sen tason. Ja tosiaan eri ajankohtina se vaihtelee, mutta pysyy silti "trendissään" stabiilina noudattaen sesonkivaihteluita, kuten mikä muukin tavara tahansa. Joku myy huutiksessakin välillä halvalla ja toinen on vedättyttänyt hintansa ylisuureksi, mutta kuitenkin sellainen keskimääräinen linja on sieltä aivan helpolla selville saatavissa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat