Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko masentunut? mistä saan apua?

Vierailija

Siinähän se jo tuli, mistä pitäisi lähteä hakemaan apua kun epäilen olevani masentunut?. Ja yksi ystävänikin on kysynyt minulta olenko masentunut.

Mikään ei huvita, voisin maata sängyssä 24h./pv. Saan ihan käsittämättömiä raivareita niin miehelle kuin lapsellillekin. "pakopaikkaa" ei ole koska olen vielä hoitovapaalla kotona. Kaikki tuntuu kaatuvan päälle ja mikään ei enään oikeastaan kiinnosta. Viimeinen pisara tuli koko vaikea syksyn jälkeen kun sain valitettavasti keskenmenon joulukuussa. Kaikki on vain pahentunut sen jälkeen, eikä kukaan tunnu ymmärävän minua.

Pitäiskö vain suoraan marssia terveyskeskukseen, vai yksityiselle puolelle?

Osaiskos edes täällä joku auttaa?

Kommentit (8)

Vierailija

mene terv.keskukseen. Muista liioitella huonoa oloasi. ikävä sanoa, mutta monessa paikassa ei muuten apua saa.

Yksityiseltä saat taatusti apua ja tarvittavat lähetteet.

Pääasia että käyt puhumassa ammattilaiselle olostasi. hienoa, että olet itsekin tajunnut ettei kaikki ole hyvin.

Voimia ja tsemppihali!

Vierailija

Kannattaa lähteä liikkeelle julkiselta puolelta, koska yksityisellä hoito on tietenkin kalliimpaa. Itse sain hyvin apua neuvolan ja mtt:n kautta. Sitä kautta pääsin kriisiterapiaan psykiatriselle poliklinikalle ja tulevaisuudessa, jos haluan, saan myös Kelan korvaamaa terapiaa, koska olen työikäinen ja pienten lasten äiti. Lääkkeitä ei kannata pelätä tai väheksyä, niiden merkitys on suuri, saat voimia elää arkea lastesi kanssa raivoilematta ja itkeskelemättä. Pitkään kestänyt masennus voi muuttaa aivojen kemiaa sillä tavoin, että masennuslääkkeet normalisoivat tilannetta ja kykenet ottamaan paremmin myös keskusteluapua vastaan ja vaikuttamaan itsekin elämäntilanteeseesi.

Kannattaa soittaa heti huomenna terkkariin ja pyytää lääkäriaika. Kerro tarvitsevasi apua pian, koska sinulla on pieniä lapsia, kyse ei ole vain omasta hyvinvoinnistasi. Vaikka huomenna tuntuisikin vähän paremmalta, soita silti. Ja vaikka pelottaisi hirveästi, soita. Jos et kykene soittamaan, pyydä miestä soittamaan.

Vaikka nyt on pimeää, niin lupaan että kevät koittaa sulle vielä. On kulkenut masennuksen läpi ja tiedän mitä se on. Mutta asiat voi muuttua, nopeastikin, parempaan suuntaan.

Vierailija

vuosi sitten.. Synnytyksen jälkeinen masennus oli diagnoosina. Terveyskeskuksesta ei tosin apua herunut, sieltä aikaa varatessani minulle ainoastaan sanottiin, että ota itseäsi niskasta kiinni..

Vierailija

Mutta, kynnys on todella korkea ylittää..

Meillä on suht pieni paikkakunta ja naapurin rouva on vastaanotossa töissä. Aika vaikeaa sanoa puhelimessa suoraan "että taidan olla masentunut". vai mitä ihmettä tekisin???

Alan olla jo itsekin huolissani itsestäni. eipä ole ensimmäinen kerta tässä suvussa..

ap

Vierailija

jossain ne tietää mitä tehdä, jossain ne tyrkkää lääkereseptin käteen ja siinä kaikki. Jos lastenneuvolassa on hyvä lääkäri, juttele sille. Muutoin yksityiselle. Hyvä, että ymmärrät hakea apua, masennuksen kanssa ei ole leikkimistä.

Uusimmat

Suosituimmat