Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ylipainosta

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

poika 14v on reilusti pyöreä. Mitä tässä oikein voisi tehdä painon normalisoimiseksi. Kotona ruoka on terveellistä, ei herkkuja, limuja tms. Kuukausirahallaan saa oikeastaan tehdä mitä tahtoo (ei juo,ei tupakoi)ja ilmeisestikin siis "syö" rahansa.Olen hienovaraisesti yrittänyt asiaan puuttua,joo ja lahjontaakin olen yrittänyt jos paino putoaa (hävettää). Mikää ei auta. Poika kärsii kyllä asiasta(lopettanut mm. uimahallissa käynnit.)Joo ja isovanhemmat sitten kyllä syöttävät poikaa vaikka millä mitalla useista keskusteluista ja sopimuksista huolimatta. Olen neuvoton. Onko ideoita? Paikasta toiseen autolla kuskaamisen olen kieltänyt isovanhemmilta, jotkaaikaisemmin toimivat meilkein kuin taxina. Ei harrasta mitää urheilua.

Kommentit (4)

Vierailija

Suosittelen oikein hyvää kirjaa Painonsa arvoiset jonka ovat kirjoittaneet ruotsalaiset lasten ylipaino-ongelmia hoitavan klinikan työntekijät pitkästä kokemuksestaan. Kirja on paitsi käytännöllinen ja antaa tietoa siitä mitä tehdä, myös ajatuksia auttava, lohduttava ja fiksu.

Voi, lapsen kohdalla, niinkuin itsemmekin, me toivomme niin että olisi joku keino jolla ylipaino poistuisi nopeasti ja pysyvästi. Ei ole kuitenkaan muuta keinoa kuin laihduttaa, ja lapsenkin on niin tehtävä, jos ylipainoa on reilusti. Eikä laihdutus toimi, jose ei ole valmis sitoutumaan pitkäaikaiseen muutokseen. Se sisältää luopumista, ihan varmasti.

Vaikeaahan se on! Mutta lapsen kohdalla olemme ehkä enemmän valmiita panostamaan, sitoutumaan ja tsemppaamaan. Harmi vain, että laihdutamista ei voi tehdä lapsen puolesta. Jos on itselläkin ylipainoa, niin vähin mitä voi tehdä, on osallistua talkoisiin - tekee itsellekin hyvää.

Vierailija

Missä vaiheessa pojan pituuskasvu on? Jos tulee pian pyrähdys pituuskasvussa, ylimääräinen paino voi hukkua siihen.

Onko kouluterkkarin kanssa juteltu asiasta?

Toki on nyt ikävää, jos poika ylipainostaan kärsii. Joku liikuntahararstus olisi kyllä hyvä olemassa (itse kullekin...) Innostuisiko vaikka käymään äidin tai isän kanssa esim. sulkapalloa/squashia pelaamassa, koko perheen voimin keilaamassa, edes jotain säännöllistä, ja lisäksi epäsäännöllistä siihen lisäksi.

Vierailija

poikaa kiinnosta liikuminen minun tai isänsä kanssa, sitäon yritetty. Ei kiinnosta sulkapallo, ei kävelyt ei kuntosali tai muukaan. Terv.hoit.on maininnut pojalle, että on lievää ylipainoa. En tiedä mitä tässä tekis huoh, niinkuin ei tuon koulunkäynnin kanssa olis tarpeeksi ongelmia.

Vierailija

Mitä siitä, vaikka onkin "hieman pyöreä#. Olen 13v tyttö, liikalihava, mutta itsevarma. Jos elämä on maistuu, niin mikäs siinä. Olen omannut hirvittäviä tuskia painostani, mutta kun tajusin, että mitä enemmän sitä ajattelen, sitä ahdistuneemmaksi tulen. Kannusta vain jannua sosiaaliseen elämään ja anna mennä.

Uusimmat

Suosituimmat