Saatteko päiväkodista tietoa lapsenne kehityksestä ja toiminnasta?

Vierailija

Täällä monessa ketjussa kerrotaan, kuinka päiväkodissa on saatu sellaista ja tällaista palautetta lapsesta - me emme saa ikinä mitään mutta kuin että ihan kivasti on päivä mennyt.



Onko lapsesi päiväkodissa sama meininki vai saatteko oikeaa palautetta yksilöidymmin? Pitääkö sitä itse "ruinata", pitäisikö joka paikassa olla jotain "kehityskeskusteluja" vuosittain vai miten päiväkodeissa kuuluu toimia?

Kommentit (11)

Vierailija

Lainaus:

Ei kai vanhemmat sokeita ole. Näkeehän ne itekin lapsensa kehityksen. Jos taas tarhassa on huomattu jotain erityistä, niin kai siitä mainitaan ja keskustellaankin.




Vanhemmat EIVÄT voi tietää, miten tenava käyttäytyy vieraiden ihmisten ryhmässä. Miten hän osaa ottaa kontaktia muihin lapsiin, aloittaa, jatkaa ja päättää leikit. Miten käyttäytyy siirtymätilanteissa vieraiden ihmisten joukossa jnejne.



Oma kokemukseni on samanlainen kuin ap:llä eli että TODELLA niukasti annetaan mitään palautetta. Ja minä olin sentään heti alusta alkaen jankuttanut, että toivon tietoa myös negatiivisista asioista ja ongelmista, jotta voin yhdessä pk:n kanssa tehdä töitä ongelmien poistamiseksi.



Meillä kävi niin, että lapsi meni päiväkotiin 2,5-vuotiaana. Meni PUOLI vuotta, ennen kuin päiväkodista miedosti sanottiin, että meidän lapsemme ei oikein ota kontaktia muihin. Kun tivasin ja vaadin lisätietoa, kävi ilmi, ettei lapsiparka PUHU kenellekään siellä, nyhjää nurkassa apaattisena. Kotona poika oli aivan toisenlainen. Kun vaadin lapselle tutkimuksia neuvolassa, sielläkin todettiin, että mukavastihan poika kehittyy ja on sosiaalinen. Juu: on se kahdenkesken aikuisen kanssa sosiaalinen, mutta kun vaadin asiantuntijan pakeille, kävi ilmi, että lapsella on hyvätasoinen autismi.



Että sellaista.



Eli tosiaankaan ei päiväkodista välttämättä kerrota ongelmista: niitä ei ensinnäkään isoissa pk-ryhmissä havaita kovin nopeasti, niitä ei osata analysoida (pienillä lapsilla syrjäänvetäytyminen ym. ongelmat voivat johtua kovin monesta seikasta) ja kolmanneksi monet hoitajat yliarastelevat kertoa negatiivisista asioista vanhemmille.



Ap: päiväkotien pitää ainakin täällä stadissa pitää kerran vuodessa hoitopalaveri vanhempien kanssa. Vanhemmille annetaan hyyvissä ajoin kaavake täytettäväksi, ja siinä kysytään toiveita lapsen hoidon suhteen ja mielipiteitä erilaisista kasvatukseen liittyvistä asioista. Jos teillä on tuollainen keskustelu ollut vain kerran, kuulostaa siltä, että pk on toiminut hiukan väärin. Ota selvää kuntanne päivähoidon johdosta, mikä on käytäntö juuri teidän kunnassanne, se saattaa vaihdella.



Missään nimessä ei kannata tuudittautua siihen luuloon, että "kyllä ne tarhasta sitten kertoon, jos on jotain vialla". Isoista asioistakin jätetään kertomatta, koska niitä ei siellä ole kunnolla analysoitu tai ei uskalleta hermostuttaa vanhempia.



PS: toki useimmat päivät sujuvatkin "ihan kivasti" eli erityistä palautetta ei ole, mutta kyllä sitä silti ENEMMÄN pitäisi saada kuin mitä ap on lapsestaan saanut.

Vierailija

Ei kai vanhemmat sokeita ole. Näkeehän ne itekin lapsensa kehityksen. Jos taas tarhassa on huomattu jotain erityistä, niin kai siitä mainitaan ja keskustellaankin.

Vierailija

niin sitten se on jäänyt jostain syystä tänä vuonna väliin suositusten vastaisesti.

Mitenkä muilla helsinkiläisillä, onko teillä ollut ennaltasovittua keskusteluaikaa

henkilökunnan kanssa lapsen kasvusta ja kehityksestä?

Meillä lapsi aloitti päiväkodin kolmivuotiaana, joten edes yhteistä 3-vuotistarkastusta ei ole toteutunut neuvolan ja päivähoidon yhteistyössä (missä päiväkodissa oltaisiin siis täytetty jokin lomake lapsen kehitykseen liittyen). Neuvolatarkastuksessakin ei testattu kaikkia niitä asioita, mitä siinä ohjeen mukaan tulisi testata, esimerkiksi motoriikan osalta. Seuraava neuvolakin on vasta syksyllä.



ap

Vierailija

tunnin keskustelu lastenhoitajan kanssa kun teimme hoitosopimuksen vai mikä se nyt on. Sen jälkeen kaikki on kuulemma mennyt ihan kivasti. Ainoa mitä sen jälkeen on kommentoitu on tyyliin: tänään piirteli ja leikki, joskus jotain enemmän eli että jopa nukuttiin tai syötiin jotain. Kun niistä asioista kyselee, että onko nukuttu, niin nukuttamassa oleva hoitaja ei ole joko paikalla tai ei muista nukkuiko - poikkeuksia lukuunottamatta. Kautta rantain sivulauseesta saa joskus ongittua jotain spesifimpää, esimerkiksi lapsen sosiaaliseen toimintaan liittyvää, mutta erittäin vähän tulee tällaisesta palautetta. Lasta kun hakee tai vie, hoitajilla on yleensä kova kiire lasten kanssa eikä oman lapsen kuullen edes haluaisi keskustella häntä koskevista kehityksellisistä asioista.

Onko tämä tavanomainen, suomalainen käytäntö?



ap

Vierailija

Meillä poika 5v. päiväkodissa täällä Norjassa, vanhempainkeskustelut 1-2 kertaa vuodessa, siis n. tunnin mittain keskustelu lapsen kehityksestä ja vahvoista/heikoista puolista ja sen sellaisesta. Ihan hyödyllistä.

Vierailija

Meillä tarha on ollut alusta asti kiinnostunut poikamme asioista ja kehityskeskusteluja käyty kunnolla. Päiväkoti tukisi puhe- ja toimintaterapiaan pääsyä, mutta kaikkipa tyssääkin terveydenhoitoon. Arviot on tehty tarpeesta sairaalassa, mutta silti mitään ei tapahdu. On pitkät jonot, ym.selityksiä. Eskari alkaa syksyllä ja kohta alkaa olla myöhäistä saada näihin kehitysvaikeuksiin apua..

Vierailija

Siinä pohditaan, mm. mitä vahvuuksia ja mielenkiinnon kohteita lapsella on ja mihin vanhemmat haluaisivat kiinnittää kasvatuksessa huomiota. Tämän pohjalta käydään sitten hoitajan kanssa keskustelu. Minusta on ollut ihan hyvä, että kasvatusalan ammattilaisen kanssa on saanut jutella rauhassa omien lasten asioista. Ainakin meillä hoitajat ovat huomanneet lapsissamme sellaisia vahvuuksia, joita me emme ole huomanneet, mutta kotona on myös erilaiset ongelmat kuin hoidossa. Mielestäni hoitajien on myös hyvä tietää, millaisia asioita meidän perheessä arvostetaan ja mihin asioihin me haluaisimme kasvatuksessa kiinnittää huomiota.

Vierailija

ajetaan alas ja käsittämätöntä, että lasten tukipalveluista näin säästetään, vaikka kaikki tietävät ennaltaehkäisevän tuen hyödyllisyyden ja "edullisuuden".

Rahaa yhteiskunnallamme kuitenkin on - esimerkiksi Helsingissä aiotaan lämmittää uimastadionin vettä useammalla sadalla tuhannella eurolla per vuosi, että uimarit saavat uida tähtitaivaan alla ulkona syysmyöhään. Elämys on varmaan hieno, mutta voisi nekin rahat käyttää ensisijaisempiin kohteisiin - vai eikö lasten terveys ja toimintakyky sitä ole?



ap

Vierailija

5v. neuvolasta sitten tuli lähetteet puheterapiaan ja toimintaterapiaan, kun ei ole ikätasoisensa kehityksessä. Olisi ollut kiva saada jotain palautetta päiväkodista, mutta tuntuu ettei siellä ole aikaa seurailla lapsia. Itsekään en tunne lasten kehitystä, joten en osannut olla aiemmin huolissani osaamisesta. Meillä on on ongelmia lähinnä hienomotoriikan kanssa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat