Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuotta aiemmin kouluun, kokemuksia?

Vierailija

?? Kannattako jos lapsi tammikuussa syntynyt ja hyvin taitava kaikessa jo valmiiksi?

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

kyllä ajallaan. Nykyään osataan eriyttää opetusta myös ylöspäin, eli antaa haastavampia tehtäviä, jos muut tankkaa sitä A-kirjainta. Kouluvalmius on muutakin kuin akateemisia taitoja, se on myös keskittymiskykyä, pettymysten sietämistä, sosiaalisia taitoja jne. Lapselle voi tulla ääneen sanomattomia paineita/odotuksia itselleen tai vanhemmilta, että pitää osata ja pärjätä ja olla hyvä, jos on muita vanhempi.

Itse opin lukemaan jo 5v, menin normaalissa vaiheessa kouluun. Nosti itsetuntoa, kun sai toimia apuopena, tehdä omaa aapista jne. En muista mitään tympääntymisen hetkiä.

T.koulupsykologi

Vierailija

kouluun siten kun kuuluukin. En aikaistaisi kouluun lähtöä. Ei ole kylläkään asiasta kokemusta, lapsihan voi pärjätä vaikka miten hyvin koulussa.

Itselläni on joulukuun loppupuolella syntynyt lapsi ja mielestäni onkin jännää, kun pääsee syksyllä eskariin ja viikon myöhemmin syntyneet odottavat vuoden eskariin pääsyä vaikka ovat tavallaan "samanikäisiä". Oma 5 vuotias odottaa jo kovasti eskariin menoa, aika kävisi varmaankin pitkäksi jos vuoden joutuisi vielä odottamaan.

Vierailija

minä kypsyin fyysisesti myöhään, mutta henkisesti koin silti olevani kypsempi kuin tytöt, jotka alkoivat sitten seurustelemaankin liian aikaisin = yläasteella. Eivät fyysiset merkit tuo sitä henkistä kypsyyttä ja onneksi myöhään kypsyviä (meitä hoikkia mallin vartalon omaavia) oli muitakin vielä tuon ikäisenäkin.

Minkä ikäisenä suvussasi on alkanut puberteetti? Tätäkin voisi pohtia, mutta ei ongelmaa tästäkään, ellei sitten aivan poikkeuksellisen myöhään ala....

Vierailija

Itse osasin lukea sujuvasti jo 5-vuotiaana ja tein samoja laskutehtäviä kuin tokaluokkalainen isoveljeni. Vanhempani suunnittelivat kouluun laittamista vuoden etuajassa. Eivät sitten kuitenkaan laittaneet mm. pitkän koulumatkan vuoksi.

Jälkeen päin olen ollut tyytyväinen ratkaisusta. Olin omassakin ikäryhmässä myöhäinen fyysiseltä kehitykseltäni, mm. kuukautiset alkoivat vasta 15-vuotiaana. Rintojen kasvua ym. ehdin odotella pitkään ja hartaasti, kun kaikilla kavereilla jo oli. Vuotta vanhempien joukossa tämä myöhäinen puberteetti olisi korostunut entisestään.

Vierailija

Toki päiväkoti oli sitä mieltä että voisi laittaa koska tyttö luki ja laski viiden iässä ja oli kaikinpuolin taitava, hyvä piirtämään ja tarkka kädenjälki sekä sosiaalisissa suhteissa pärjäävä.

Piirre joka vahvisti päätöstäni olla laittamatta kouluun oli se että tyttö rakasti leikkimistä ja oli siinä luova ja nautti leikkiajastaan. Tästäkin sain maininnan päiväkodissa sekä siitä että osaa ottaa muut huomioon.

Nyt koululaisena menee edelleen loistavasti ja vähällä työllä ikää hänellä on 11.

Vierailija

Menin itse aikoinani kouluun vuotta aiemmin. Olen syntynyt toukokuun lopussa (1979), joten olin joitakin luokkakavereitani lähes puolitoista vuotta nuorempi. Pärjäsin koulussa aina hyvin, reilun ysin keskiarvolla. Maisterin tutkinnon sain suoritettua alle neljässä vuodessa, joten oppimisvaikeuksia ei ole ollut.

En ole koskaan ajatellut, että vanhempani olisivat laittaneet minut kouluun aikaisemmin pönkittääkseen omaa egoaan! Minulle tämä asia ei ole ollut ongelma, vaikka joillekin muille se tuntuu jostakin käsittämättömästä syystä olleen.

Rippikoulun olen käynyt vuotta myöhemmin kuin silloisen luokkakaverini, mutta omalla kohdallani se ei ollut ongelma, koska minulla oli myös vuotta nuorempia kavereita, joiden kanssa olin samalla leirillä.

Jos ihan oikeasti haluaa etsiä jotain negatiivista asiasta, niin se on toisten ihmisten suhtautuminen asiaan, kun jossakin yhteydessä tulee esille, että olet tällainen "kummajainen".

Kaikki tuntuvat ottavan esille lapsen fyysisen kehittymättömyyden, mitä en ihan täysin ymmärrä. Koska koulun aloittavat samana kalenterivuonna syntyneet, tulee aina tilanteita, että ikäeroa voi olla ns. normaalissakin tilanteessa päivää vaille vuosi, jos yksi lapsi on syntynyt vuoden ensimmäisenä ja toinen vuoden viimeisenä päivänä. Pitäisikö tallöin sen joulukuun viimeinen päivä syntyneet mennäkin kouluun vasta vuotta myöhemmin? Ja jos on syntynyt heti alkuvuonna, ei fyysisiä eroja joulukuussa syntyneisiin ole. Sitä paitsi joulukuun lapsetkin voivat olla fyysisesti ikäluokkansa parhaimmistoa, kuten lapseni luokalla tällä hetkellä onkin...

Summa summarum: nämä ovat kaikki yksilöllisiä tilanteita, enkä usko, että päätöksiä tehdään kevytmielisesti, eikä sinne kouluun oteta pelkän vanhemman kunnianhimon takia vaan lapsen tilanne tutkitaan kokonaisvaltaisesti. Jos siis psykologi ja muut varhaiskasvattajat suosittelevat kouluun menon aikaistamista, tee päätös itsenäisesti - aina löytyy niitä, joita päätöksesi ei miellytä, oli se sitten mikä tahansa...

Toisaalta en usko, että lapsi tylsistyy pilalle, vaikka osaisikin monia taitoja ennen kouluun menoa. Oma poikani osasi lukea ja kirjoittaa ja laskea yms. jo ennen esikoulua, mutta oli sosiaalisilta taidoiltaan niin "rajoittunut", etten edes ajatellut hänen kouluun menonsa aikaistamista. Nyt hän on toisella luokalla ja voin todeta, että näin pitikin olla.

Vierailija

Keskimmäinen lapsemme, alkuvuodesta syntynyt poika, aloitti koulun vuotta aiemmin kuin piti.

Aloitteen teki päiväkoti, jossa oltiin sitä mieltä ettei heidän eskarilla ole pojalle enää mitään tarjottavaa (vai eivätkö jaksaneet häntä enää..?). Ensin tehtiin koulukypsyystesti, ja kun se oli mennyt hyvin, kotikaupunkimme koulupsykologi tapasi poikaamme neljä eri kertaa, ja suositteli tapaamisten perusteella koulun aloituksen aikaistamista. Lopullinen päätös oli tietysti sitten meidän vanhempien.

Suositukseen vaikutti muutkin seikat kuin menestys testeissä, esimerkiksi sellainen seikka, että poikamme on kookas, eli ikäisiään pidempi (on nytkin luokkansa pisimpiä, vaikka on nuorin). Hyviä kavereita lähti myös kouluun samaan aikaan ja heidät sijoitettiin samalle luokalle.

Meillä siis on mennyt hyvin, poika on nyt viidennellä ja joulutodistuksessa numerot olivat kasia ja ysiä. Mikään erityinen nero hän ei todellakaan ole, onpahan vain vähän "aikaisin kehittynyt". Perheen esikoinen ja kuopus ovat aloittaneet koulun silloin kun on kuulunutkin.

Jos nyt jotain negatiivista pitää hakea - olisiko sitten vaikka se, että hän pelaa nuorempien jääkiekkojoukkueessa (98) kuin jotkut kaverinsa (97). Murehditaan noita ajokortti- ja baariinpääsyasioita vasta sitten kun ne tulevat ajankohtaisiksi.

Vierailija

Luokallani oli vuotta aiemmin koulussa aloittanut poika. Hän sai jatkuvasti kuulla "pienuudestaan". Osittain häntä pilkattiin ehkä sen vuoksi, että ajateltiin että hän (tai vanhempansa) pitävät jotenkin muita parempana kun kouluun etuajassa laitettiin. Poika pärjäsi tiedollisesti ihan hyvin mutta kooltaan oli pienimmästä päästä ja mm. liikunnassa saattoi olla sen vuoksi vähän altavastaajana. Luokan tytötkin vähän karttoivat häntä vaikkapa koulun diskossa, oli jotenkin "noloa" jos tanssikumppani (saati seurustelukumppani) oli vuotta nuorempi poika.

En tiedä mitä vanhempien päätöksen taustalla loppujen lopuksi oikein oli, pojan sisaruksetkin aloittivat koulun vuotta aiemmin, vaikkei kukaan näistä esim. osannut lukea ennen koulua.

Lainaus:

Omat tunteeni ovat hyvin ristiriitaiset. Omalla luokallani on ollut vuotta nuorempi tyttö, joka sai kuulla asiasta piikittelyä vielä yläasteellakin. Tiedän, että niin ei välttämättä kävisi, mutta koulumaailma on mitä on niille jotka eroavat massasta.

Toisaalta tuntuu, että kouluun alkuun on liiankin pitkä aika.

Vierailija

Hän on nyt 14-vuotias ja häntä kun seuraa, en ikipäivänä tekisi lapselleni samaa.

Hän oli toki valmis kouluun silloin lapsena, mutta koulumenestys ei kuitenkaan ole ollut kovinkaan hyvää (juuri ja juuri 8 keskiarvo). Omalla ikätasollaan olisi sittenkin saattanut pärjätä paremmin.

Suurin ongelma taitaa kuitenkin olla tuo ikäero eli varsinkin nyt teini-iässä. 12-vuotias on vielä ihan lapsi, mutta 13-vuotias on yleensä jo teini-iässä ja kiinnostuksen kohteet erit kuin vuotta aikaisemmin. Tämä tyttö on siis henkisesti vuoden perässä muita, mutta kuitenkin tekee samoja asioita kuin kaverinsa. Ehkä pojan kohdalla asia ei olisi niin paha, koska pojat kypsyvät muutenkin myöhemmin, mutta tytön kohdalla lähinnä säälittää.

Vierailija

Meillä tyttö täyttää nyt 5v. On ollut hyvin pienestä asti omatoiminen, jaksaa pitkän aikaa keskittyä yhteen asiaan, tekee aika isojakin palapelejä, piirtää taitavasti, osaa paljon lauluja ja loruja ulkoa, osasi ennen 3v. synttäreitä jo kaikki kirjaimet... Nyt osaa jo kirjoittaa aika monta sanaa, ei varsinaisesti lue mutta osaa hahmottaa joitain sanoja, ja osaa myös laskea yksinkertaisia yhteen- ja vähennyslaskuja. Hän tulee hyvin juttuun pari-kolme vuottakin vanhempien lasten kanssa.

Neuvolassa puhuttiin, että voihan lapsen laittaa vaikka vuotta aiemmin eskariin, mutta jos näyttää ettei ole vielä koulukypsä, voi käydä toisen vuoden eskaria perään ja mennä sitten oman ikäluokkansa mukana kouluun. Tällä hetkellä en epäile yhtään, etteikö hän pärjäisi eskarissa vuoden vanhempien mukana. Toisaalta en tiedä raskisinko, kun tyttö on kuitenkin vasta 5v... Ehtiihän tuota koulun penkkiä kuluttaa! Mutta käykö koulunkäynti tylsäksi ja tuleeko motivaatio-ongelmia, jos on omaa ikäluokkaansa edellä?

Vierailija

Koulukypsyyden testaa psykologi. Ainakin sitä kannattaa vaatia.

Itse opettajana suosittelisin, että antaisit lapsen olla pikkulapsi ja leikkiä vielä sen yhden vuoden. Koulussa ehtii sitten olla myöhemmin ihan tarpeeksi. Koululaisella on jo koululaisen murheet ja aikataulut. Sitä huoletonta pikkulapsiaikaa ei sitten saa enää takaisin.

Vaikka lapsi olisi nyt kuinka kätevä, niin myöhemmin esim. yläasteella hän saattaa fyysisessä kehityksessä olla paljonkin muita jäljessä. Se voi aiheuttaa murrosiässä turhia lisäpaineita. Muutenkin lapsesi tulee todennäköissti aina olemaan luokassa se nuorin pahnanpohjimmainen. Alakoulussa on kurjaa, kun aina on se, jolla on viimeisenä luokassa synttärit, jne. Isoja juttuja pienille koululaisille.

Keskimäärin koulun jo 6-vuotiaina aloittaneet pärjäävät opinnoissa hiukan keskiarvoa huonommin.

Itse olen loppuvuonna syntynyt. Osasin lukea jo 5-vuotiaana, yms. koululaisen taitoja. Silti äiti päätti, että sain leikkiä kotona vielä vuoden, kun koulu olisi pitänyt aloittaa 6,5-vuotiaana, vaikka koulupsykologi silloin totesikin minut täysin koulukypsäksi. Kaikki kaverinikin kun menivät vasta silloin kouluun. Tästä päätöksestä olen äidille ikuisesti kiitollinen.

Eli kyllä sinne kouluun ehtii. Toivottavasti et nyt ainakaan ole lastasi ennakkoon koulutielle laittamassa vain säästääksesi päivähoitomaksuissa. Se on yllättävän monella vanhemmalla se ykkössyy laittaa jopa sellainen lapsi kouluun, jonka tosiaan olisi hyvä se vuosi vielä kasvaa.

Vierailija

Päädyttiin siihen ratkaisuun, että mieluummin lapsi samaan aikaan muiden kanssa kouluun ja koulunkäynti helppoa kuin se, että jossain vaiheessa kehitys hidastuisi ja lapsella olisikin vaikeuksia pysyä vuotta vanhempien joukossa.

Enkä myöskään halua, että lapsi joutuisi eri aikaan riparille kuin luokkatoverit, tai saisi autokortin vuotta myöhemmin kuin muut jne.

Vierailija

esikouluun ja kouluun vuotta aikaisemmin. En kiinnittänyt erityistä huomiota siihen, että olin luokan nuorin. Paras ystäväni jo ennen koulun aloitusta oli syntynyt joulukuussa eli melkein samanikäisiä olimme. Olisin ollut pettynyt, jos en olisi saanut aloittaa koulua samaan aikaan hänen kanssaan.

Kouluun mennessämme osasimme molemmat lukea. Kävimme yhdessä ala-ja yläasteet ja mietimme jälkikäteen, että onneksi näin.

Peruskoulu on turhankin helppoa käydä, joten ehdin turhautumaan kouluopetukseen tälläkin tahdilla. Ja fyysinen kypsyminen, hyvä etten ollut vuotta vanhempi koulun alkaessa, sillä luokallani joidenkin lantio ym levisivät jo 9 v ja kuukautiset ym tulivat pian sen jälkeen. Minulla kuukautiset alkoivat vasta, kun olin juuri täyttänyt 14 v. Keskittymiskykyni on ollut aina hyvä ym.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat