Tänä vuonna 8 täyttävä poika. Mitä odottaisitte hänen osaavan?

Vierailija

Entä mihin kotitöihin osallistuvan?

Meillä on mieheni kanssa riitaa asiasta, koska hän ei odota yhtään mitään...Itse pitäisin perusedellytyksenä, että omat tiskit viedään suoraan koneeseen, likapyykit pyykkikoriin, omat roskat roskikseen, tarvittaessa osaisi itse voidella leipänsä jne. Minusta tuon ikäinen voisi jo muutenkin osallistua kotitöihin - esim., viedä roskat (ihan itse!), pedata sänkynsä..

Mies puristaa tälle jopa ketsupit lautaselle ja pilkkoo joka ikisen palan ruokaa valmiiksi lautaselle. Ihme kun ei syötä.

Tarvinneeko edes mainita, että olemme uusperhe ja tämä äitipuoli on kyllä aika helisemässä erilaisten kasvatusnäkemysten vuoksi.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

kuulostaa ihanalat. Ei 8-vuotuas ole vielä mikään iso eikä missään muussa maassa kuin Suomessa odoteta tekevän itsenäisesti aamupalan ja huolehtivan itsensä kouluun. Tämä on sitä liian varhaista itsenäistämistä.

Ap, minusta sillä että poika ei ole omasi on varmaan aika paljon tekemistä närkästymisesi kanssa. Olen itse sosiaalityöntekijä ja ihan samaa mieltä em. perhetyöntekijöiden kanssa.

Vierailija

Ja he kaikki osaavaat nuo mainitsemasi hommat. No, pienin ei oikein osaa, vaan sinne päin (ketsuppia kaikkialla, juusto murusina pöydällä, mehu joskus pöydällä) mutta yrittää silti. Kyllä pyykit paikkansa löytävät ja roskat myös. Osaavat noutaa postin, siivota huoneensa, pilkkoa ruokansa, kaataa kannusta mehua, pukea ja riisua vaatteensa.

Eli kyllä 8-vuotias varmasti osaisi, jos häneltä vain vähän vaadittaisiin osallistumista.

Vierailija

Ja nyt aloinkin ajattelemaan koko asiaa. Meillä osaa viedä (ja vie) astiat koneeseen, petaa sänkynsä kolmannella käskemisellä, siivoaa huoneen n. 10 käskemisellä, jättää pyykit lojumaan mihin sattuu, saa ketsupin ja ruoat valmiiksi annosteltuina, osaa voidella leivän, mutta saa kuitenkin valmiiksi voideltuna. Eli monta asiaa tehdään puolesta vaikka osaisi, pitää ryhdistäytyä. Siskonsa on kuitenkin pienempi ja sillä varjolla on poika päässyt varmaan turhan helpolla. Eli pitää alkaa vähän miettimään ettei tarvitse rippileirille lähteä poikaa peittelemään ja perunoita pilkkomaan.

Vierailija

lapsettomat tai plajon pienempia omia lapsia omistavat äitpuolet aina vaativat täällä lapsilta epärealistisia juttuja - ja kaikkihan on lasten oikean äidin syytä...

ps. itse olen ihan onnellisesti aviossa lasteni isän kanssa

Vierailija

On siis motorisesti kömpelö. Osaa tehdä noi kaikki, mutta ei tee. Täytti siis vasta 7v. joten olisikon syytä odottaa teidän 8v. lapselta jotain perusasioita.

Passatuksi tuleminen ei ole hyvä asia ja omatoimisuus on yksi tärkeä kehityksen askel.

Meillä poika kyllä voitelee leipänsä itse.

Ehkä miehesi ei ymmärrä, että poikansa on kasvamassa isoksi pojaksi.

Vierailija

Kun lapseni voitelivat itse leipänsä. Olivat 5v ja 7v. Kaatoivat myös maitoa laseihinsa. Ei saa kuulemma vaatia tuollaisia asioita, kun ovat vielä niin pieniä. Ihan omasta halusta ne leipänsä voiteli, en edes pyytänyt.

Lelut voi keretä huoneestaan, mutta siivoamaan ei saa vaatia.

Siitä on kuulemma haittaa, että joutuvat ottamaan aikuisen roolin perheessä, eikä saa olla lapsi.

Perhetyöntekijä tekee kaiken lapsilleni valmiiksi. Ja vanhempi lapsi täytti jo 8v.

Niin ja älkää vaan vaatiko lapsianne istumaan nätisit paikoillaan, siihen ei tuon ikäinen vielä kykene.

Itse olen edelleen eri mieltä, mutta tämä perhetyöntekijä on oikeasti hyvin koulutettu ammattilainen ja tietää näistä asioista enempi kuin minä.

Vierailija

Lainaus:

Itse pitäisin perusedellytyksenä, että omat tiskit viedään suoraan koneeseen, likapyykit pyykkikoriin, omat roskat roskikseen, tarvittaessa osaisi itse voidella leipänsä jne. Minusta tuon ikäinen voisi jo muutenkin osallistua kotitöihin - esim., viedä roskat (ihan itse!), pedata sänkynsä..

Mies puristaa tälle jopa ketsupit lautaselle ja pilkkoo joka ikisen palan ruokaa valmiiksi lautaselle.

Minusta 8-vuotiaan pitää osata nuo kaikki! Meidän 3v. osaa nuo kaikki paitsi voidella leivän pilkkoa ruoan, joskin ollaan nyt harjoiteltu yhdessä niitäkin. Tosin pyykit ja roskat useimmiten menee vasta muistutuksen jälkeen oikeaan osoitteeseen ja sängyn petaus on vähän niin ja näin, mutta yrittää kuitenkin. Kai tämä 8-vuotias kuitenkin itse osaa jo peseytyä? Eikö hän koskaan itse joudu esim. laittamaan välipalaa itselleen? Osaako hän huolehtia itsensä kouluun? Tuntuu vähän isän ylihuolehtimiselta...

Vierailija

Lainaus:

kuulostaa ihanalat. Ei 8-vuotuas ole vielä mikään iso eikä missään muussa maassa kuin Suomessa odoteta tekevän itsenäisesti aamupalan ja huolehtivan itsensä kouluun. Tämä on sitä liian varhaista itsenäistämistä.

Ap, minusta sillä että poika ei ole omasi on varmaan aika paljon tekemistä närkästymisesi kanssa. Olen itse sosiaalityöntekijä ja ihan samaa mieltä em. perhetyöntekijöiden kanssa.

Olen itse keski-eurooppalaisessa, kotiäitikeskeisessä kulttuurissa kasvanut ja kyllä meilläkin lapset osaavat tehdä asioita itse!

Eihän kyse ole siitä että aamiaista ja välipalaa tehdään ja syödään itse, vaan siitä ettei lapsi (näköjään?) osaa itse ottaa ja paloitella ruokaa istuessaan muiden kanssa pöydässä.

Meillä kyllä osaa 4,5-vuotiaskin käyttää juustohöylää, on voidellut leipänsä itse jo kaksi vuotta ja syö nätisti haarukalla ja veitsellä (6v isosisko myös).

Osaavat myös itse pestä itsensä suihkussa, hiuksia myöten ja järjestää huoneensa, kattaa pöydän ja tyhjentää tiskikoneen jne.

Ei se, että osaa tehdä jotain, tarkoita sitä että pakotetaan itsenäistymään liian aikaisin! Eipä taida metsä näkyä puilta....

Tottakai perheessä tehdään kaikki yhdessä, omien taitojen mukaan - ja tähän kuuluu myös siivous jne. Lapseni ovat omatoimisia ja osaavat paljon, mutta heidän ei tarvitse itsenäistyä liian aikaisin, sillä olen heidän kanssaan kotona, vien myöhemmin kouluun ja olen iltapäivisin kotona. Ja vanhempien sängyssä saa nukkua niin kauan kuin haluaa.

Vierailija

Olet kyllä osittain oikeassa siinä, että minä en moista paapomista oikein tahdo kestää katsella. Ongelmana tosiaan on eniten isukki itse, luulen, että poika tekisi itse, jos vaadittaisiin. Minulla itselläni on 3-vuotias, joka tekee itse asiassa paljon enemmän kotona kuin tämä pian 8-vuotias, joten..Tuntuu, että omat käytös- ja kasvatusohjeeni omalle lapselleni menevät ikäänkuin "hukkaan", kun hän näkee vierestä, miten ukko passaa omaa, paljon isompaa lastaan. Joten siinä mielessä asia kuuluu myös minulle. Ja kuten mainittu, minä ne jäljet korjaan. Ap

Lainaus:

Meillä on 10-vuotias esikoinen joka tykkää passaamisesta. Hänelle joskus leikkaa pihvin, pesen hiukset, voitelen leivän jne, kun hän kauniisti pyytää ja räpyttelee niitä silmiään :-) 7-vuotias kuopus taas on minä itte -tyyppiä ja haluaa useimmiten tehdä kaiken itse. Toki hänellekin joskus autetaan kengännauhoja tai tehdään voileipää, etenkin jos on kiire. Onneksi sentään siihen suostuu...

Teidän poika varmaankin selviää kuitenkin koulussa ihan itse, vai mitä? Ja itsekin epäilit, että äiti ei samalla tavalla passaa, joten ongelma taitaa oikeastaan olla isä eikä poika. Vai olisko ongelma se, että sinä et kestä katsoa miten isä paapoo lastaan? On totta että pojasta voi kasvaa hemmoteltu uusavuton, mutta ihan yhtä todennäköistä on että hänelle tekee hyvää saada olla isän kanssa vähän "vauvana" kun muu maailma vaatii kuitenkin jo niin paljon. Ehkä isän hoiva luo hänelle sitä turvallisuudentunnetta, jonka varaan hän myöhemmin rakentaa hyvän itsetunnon ja kyvyn onnellisuuteen. Sinuna en puuttuisi tilanteeseen kovin kärkkäästi, jos pojalla ei ole ongelmia kodin ulkopuolella.

Jos haluat opettaa pojalle taitoja, tee se positiivisesti eli kehumalla ja kasvattamalla motivaatiota, ei sanomalla että "sinähän ole jo iso poika..." Voit myös ottaa selvän linjan, että sinä et passaa samalla tavalla - 8-vuotiaan pitäisi jo tämä pystyä hyväksymään. Isään on vaikea vaikuttaa ilman suuria riitoja, kukaan ei halua kuulla huomautuksia tavasta jolla hoitaa omaa lastaan, ei etenkään ihmisiltä joilla ei ole omaa kokemusta lapsenkasvatuksesta.

Vierailija

tunteikkaasti. Jos isällä on aikaa voidella leipää pojalle niin anna voidella. Ei se ikuisesti kestä. Sinä voit näyttää omat tapasi. Lapsi kummasti oppii sen, että toisen kanssa on toiset tavat kuin toisen kanssa. Kyllä sinä voit huomauttaa että vaatteet likapyykkiin ja astiat koneeseen vaikka isä ei niin tekisikään.

Meidän uusperheessä on lapsia yhteensä viisi joten lapset passaavat aika pitkälle itseään. Äiti ja isä yrittävät sitten saada oman aamupalansa syötyä sen hälinän ja melskeen keskellä.

Lisäksi sanoisin, että jos olette uusperhetaipaleenne alussa niin asit helpottuu ajan kanssa ja ne teidän perheen säännöt muotoutuvat omikseen.

Vierailija

Kyllä isänsä suihkussakin on mukana. VArmaankin puristamassa saippuaa ja sampoota..Ei joudu koskaan laittamaan välipalaa, eikä huolehtimaan itseään kouluun. En ole varma, kuinka äidin luona, mutta täällä meillä iskä kyllä herättää, vääntää aamupalan nenän eteen, kehottaa pukemaan ja vie suoraan koulun pihalle autolla. Itse olen aika v*ttuuntunut tähän - olenkin ajatellut, että MILLOINHAN mies alkaa pojalle näitä asioita opettamaan, jos ei nyt?? Yhtäkkiä meillä onkin täällä joku 10-vuotias kolli, joka ei kykene mihinkään itse. Ja kukapa ne jäljet useimmiten korjaa, no minä tietysti. Ap

Lainaus:

Lainaus:

Itse pitäisin perusedellytyksenä, että omat tiskit viedään suoraan koneeseen, likapyykit pyykkikoriin, omat roskat roskikseen, tarvittaessa osaisi itse voidella leipänsä jne. Minusta tuon ikäinen voisi jo muutenkin osallistua kotitöihin - esim., viedä roskat (ihan itse!), pedata sänkynsä..

Mies puristaa tälle jopa ketsupit lautaselle ja pilkkoo joka ikisen palan ruokaa valmiiksi lautaselle.

Minusta 8-vuotiaan pitää osata nuo kaikki! Meidän 3v. osaa nuo kaikki paitsi voidella leivän pilkkoa ruoan, joskin ollaan nyt harjoiteltu yhdessä niitäkin. Tosin pyykit ja roskat useimmiten menee vasta muistutuksen jälkeen oikeaan osoitteeseen ja sängyn petaus on vähän niin ja näin, mutta yrittää kuitenkin. Kai tämä 8-vuotias kuitenkin itse osaa jo peseytyä? Eikö hän koskaan itse joudu esim. laittamaan välipalaa itselleen? Osaako hän huolehtia itsensä kouluun? Tuntuu vähän isän ylihuolehtimiselta...

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat