Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

opettaja itse kirjoittaa

Vierailija

Olen ollut opettajana sekä opiskeluaikana (sijaisena) että työelämässä n. 8:ssa eri koulussa pääkaupunkiseudulla. Itse vastustan jyrkästi kaikkea koulukiusaamista. Olenkin ollut täysin tyrmistynyt siitä haluttomuudesta, mitä kollegoillani on puuttua koulukiusaamiseen. Koulun säännöissä ja tiedotteissa vanhemmille kyllä kerrotaan kaunista sanahelinää ja kiillotetaan pintaa, mutta mitään oikeata halukkuutta ei suurimmalla osalla työntekijöistä ole tilanteeseen puuttumiseen. Usealla on jopa asenne "Kiusattu itse on ärsyttävä" (mutta tämä asenne on kyllä monilla lasten vanhemmillakin -- että kiusattu itse aiheuttaa kiusaamisen, joten lienee yleinen asenne yhteiskunnassa).

Mielestäni kiusaaminen on moniuloitteinen ilmiö, mutta mikään erilaisuus tai "ärsyttävyys" ei oikeuta toisen huonoon kohteluun. Lasten pitää oppia joko olemaan neutraaleita (mielestäni kaikki eivät voi tulla kaikkien kanssa täydellisesti toimeen -- lapsillakin on henkilökemiansa), tai olemaan ystävällisiä. Ilkeydet ja huono kohtelu vain eivät saa kuulua asiaan.

Moraaliselta kehitykseltään lapsi ei tätä välttämättä ymmärrä, ja siksi aikuisen on puututtava asiaan. Ja koulussa työntekijät saavat palkkaa JOKAINEN HETKI siitä, että he huolehtivat lasten opetuksesta ja hyvinvoinnista.

Suuri osa opettajista kuvittelee, että heidän työhönsä kuuluu 15 minuutin kahvitauko PER TUNTI. Ja juuri nämä välitunnit ovat tyypillisintä koulukiusaamis-aikaa. Mielestäni sekä käytäville että ulos tarvittaisiin lisää aikuisia. Kenenkään lapsen ei tule kärsiä aikuisten mukavuudenhalusta, tai oppia "viidakon lakeja" kuten minulle on huomautettu, kun olen asiasta työpaikoilla puhunut.