Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3-vuotiasta kiusataan tarhassa -mitä tehdä?

Vierailija

Vein tänään 3- vuotiaan poikani tarhaan, on ryhmässä jossa on 3-5 vuotiaita.

Eteisessä poika selitti, että tässä on Matin haalari, Matti aina kiusaa ja tässä Pekan haalari, Pekka ei ikinä ota minua leikkeihin.

Sitten kun päästiin leikkihuoneeseen, niin ensimmäisenä Matti huutaa huoneessa: " Ville! Sä pilasit meidän leikin!!" Ja minun Villeni ei ehtinyt juurikaan kynnystä pidemmälle kun hänet jo tyrmättiin. Sitten siinä porukassa oli vielä tämä toinen poika joka sanoi, että me ei Ville oteta sua leikkeihin. Poikani aivan neuvottomana oli tässä tilanteessa, itselläni kiehui, hoitajia ei missään..

Tällä kolmikolla on sellainen tilanne, että pitkin syksyä ovat kolmisin taistelleet, poikani on nuorin, muttein pienikokoisin, ja tiedän hänenkin tulistuvan ja suuttuvan helposti. Nytkin tässä tilanteessa sitten lopulta suuttui, ei sanonut mitään, ja kävi vain sekoittamassa jonkun heidän leikkiautonsa siinä lattialla.

Olen puhunut asiasta hoitajien kanssa, he tietävät kyllä tilanteen. He ovat kuitanneet asian sanomalla, että normaalia poikien "valtataistelua", yrittävät saada aina vuorollaan jonkun ulos porukasta.

Mua vaan niin todella surettaa tää tilanne, ei ole mukavaa jätätä poikaa hoitoon kun hän innoissaan sinne menee, mutta sitten hänet tyrmätään täysin.

Missä menee raja milloin vanhemmat voi puuttua tilanteeseen? Kun pojalle sanotaan, ettei me oteta sua leikkeihin, voinko sanoa pojalle takaisin, että tuo on kyllä tuhmasti sanottu, kaikkien kanssa pitää leikkiä jne. Olen kyllä sanonut jollei hoitajia oel paikalla, mutta vaikka onkin eivät hoitajat yleensä puutu asiaa. Ja mitä kaikkea päivä sisältää, illalla poika kertoo, että Kalle ja Matti ovat hän kiusanneet.

Ottaisinko asian puheeksi kiusaajien vanhempien kanssa vai kuinka? Eikös se olisi kuitenkin hoitajien asia. Pitäisikö harkita ryhmän vaihtamista?

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Ensinnäkin puhu siitä, ettet pidä siitä että lapsesi joutuu olemaan ilman valvontaa. Toiseksi sano hoitajille että asiaan on puututtava ja vaadi kunnon selontekoa, jos nämä ei auta, yhteys päiväkodin johtajaan. Asiaan on puututtava, ei se seviä ilman sitä.

Vierailija

Tärkeintä on, että KETÄÄN EI KIUSATA EIKÄ KENENKÄÄN TARVITSE OSALLISTUA TYHMYYKSIIN OLLAKSEEN SILTI PORUKASSA. Aikuisen tehtävä on ohjata suhteita päiväkodissa niin. Kyllä siellä on muitakin kuin ne räyhät joiden kanssa ei tarvitse leikkiä.

Vierailija

Ainahan se kiusaaminen on uhrin syy, tämä se tästä vielä puuttui!

Kuule Ap, Jos olisi minun poikani kyseessä, niin heti puuttuisin tuohon. Kova kovaa vasten, jos ei ryhmän LTO ole sen verran ammattitaitoinen, niin suoraan päiväkodin johtajalle. Käytöstavat ja ryhmässä olemisen säännöt kuuluvat päiväkodin arkeen.!!

Vierailija

Sinuna vaihtaisin päiväkotia samantien. Jos siellä annetaan 3-vuotiaiden määrätä säännöt niin herranjestas minkälaisia leikkejä ne leikkii 5-vuotiaina! Omien lasteni päiväkodissa on täysin selvä sääntö se, että kaikkien kanssa leikitään ja toisille puhutaan kivasti. Jos tämä ei onnistu niin sitten lapsi istuu jäähyllä. Eikä niissä ryhmissä kiusata ketään, ja hoitaja on aina parin metrin säteellä lapsista silloinkin kun lapsilla on vapaata leikkiä ja puuttuu ongelmiin (olen itse nähnyt).

Vierailija

Kai tuo juu on ihan normaalia poikien valtataistelua, mutta ainakin jos vastaava tilanne tulee eteen oman poikani kanssa niin kyllä mä vaatisin tätejä puuttumaan asiaan ja heti!! Itse tuohon ei kaiketi kannata isommin puuttua (voi hemmetti miten tiukkaa tekisi olla puuttumatta), ellei ole ihan pakko. Mutta kyllä todellakin mielestäni voi sanoa pojille että tuollainen on tosi ikävää ja että kyllä kaikkien kanssa pitää leikkiä ym. Ja jos tädit eivät asiaan puutu niin sitten vaan johtajan puheille!! En tiedä olenko yliherkkä sitten, mutta mun mielestäni tuollainen pitää katkaista heti!! Hitto, sehän voi vaan pahentua mitä isommaksi pojat kasvavat..

Vierailija

kiusata yhtä lasta. 3-5 vuotiaat eivät osaa liittoutua keskenään yhtä lasta vastaan, eivät osaa olla sillä tapaa suunnitelmallisia jne. Noin pienet lapset eivät myöskään osaa olla ilkeitä, eivät tietoisesti valehdella jne.

Minusta tuossa on kaksi päivänselvää asiaa:

- ko tarhan hoitajat eivät ole ajan tasalla. Valtataistelun väittäminen on suorastaan täyttä potaskaa.

- ap:n poika käyttäytyy päivittäin tavalla, jonka muut lapset kokevat uhkaavaksi ja miksi sitten päivä toisensa jälkeen tekevät päätöksen olla leikkimättä ap:n pojan kanssa.

Vierailija

ja voit toki itsekin sanoa pojille asiasta, jos kerran kuultesi tyrmäävät oman poikasi. Jos päiväkodin hoitajat eivät halua puuttua asiaan, he ovat ammattitaidottomia, silloin sinun pitää tietysti ottaa yhteydet johtajaan sekä muihin vanhempiin ja kertoa, että meidän päiväkodissa kiusataan. Todennäköisesti kukaan 3 vuotiaan vanhempi ei tykkää että oma lapsi kiusaa ketään muita.

Ystäväni 3 v lasta kiusattiin myös tarhassa, ja opet eivät halunneet tai osanneet puuttua (eivät ole päteviä LTOita tai vastaavia, vaan kyseessä yksityinen päiväkoti). Ystäväni otti asian lopulta puheeksi myös muiden vanhempien kanssa, kun eräs toinen äiti soitti heille ja kertoi nähneensä että poikaa kiusattiin, eikä ketään hoitajaa ollut mailla halmeilla. Nyt päiväkotiin on ehdotettu kiertävää erityisLTOta tai pätevää hoitajaa, ja asiaan on puututtu. Hoitajat olivat alkaneet itsekin itkeä, kun ystäväni oli sanonut, että miltä teistä tuntuisi tulla töihin, jos heti huudettaisiin että mene pois. Kuvastaa ehkä tilannetta...

Vierailija

[quote]

kiusata yhtä lasta. 3-5 vuotiaat eivät osaa liittoutua keskenään yhtä lasta vastaan, eivät osaa olla sillä tapaa suunnitelmallisia jne. Noin pienet lapset eivät myöskään osaa olla ilkeitä, eivät tietoisesti valehdella jne.

Kyllä vain osaavat! Kun kuiskitaan yhdessä, ja sitten hyökätään kiusatun kimppuun porukalla, tilanne on hyvinkin suunnitelmallinen. Kun tämä toistuu useaan otteeseen - aina samat samaa uhria kohtaan - voidaan kyllä puhua myös liittoutumisesta. Vai olenkohan tavannut joitain useita vuosia kehityksessä edellä olevia 3 ja 4 -vuotiaita???

Vierailija

Ymmärrän että toisi suututtaa jos poikasi käyttäytyy niin. Todennäköisesti jos tekee sitä sinun nähden, tekee sitä vielä enemmän kun et ole paikalla.

On selvää että äkkipikaista tulistujaa ja leikkien sotkijaa ei oteta mukaan. Mitäpä jos puhuisit sille omallekin lapsellesi.

Vierailija

hoitajien pitää ohjata lapsia ottamaan muut leikkiin. Puhu hoitajien kanssa ja ota vaikka yhteys johtajaan jos ei muuta. Lapset eivät valitettavasti välttämättä opi toisten huomioonottamista jos sitä ei kukaan opeta.

Vierailija

jos tuota on jatkunut jo pitempään niin kysy/vaadi hoitajilta "selontekoa" asiaan. Kyllä hoitajien kuuluu olla läsnä lasten (varsinkin tuon ikäisten) lasten leikeissä ja ohjaamassa sitä. Ainahan riitoja tulee ja kaveria vaihdetaan...

Itse kyselen joskus ehkä turhankin helposti "missä mennään" kun lapsi kertoo että se ja se kiusaa tai hoitoon viedessä pojat laittavat leikkihuoneen oven kiinni poikani nenän edestä. Paha mieli tulee niin lapselle kun minullekin. Olenkin ehkä turhan suojeleva oman lapseni suhteen mutta parempi ottaa asiasta selvää kun itsekseen kotona miettiä asiaa. Jos asiaan ei puututa niin samahan jatkuu myöhemmin koulussa ym.

Kaikkihan ei tietystikkään tule toimeen keskenään, emmehän me aikuisetkaan tule, mutta jos lapsellasi ei ole ketään kaveria niin puututtavahan se on.

Tähän kaveruuteen vielä omalta kohdalta lisään että lapsellani on kavereita (tyttöja tai nuorempia)hoidossa mutta usein haluaa just siihen porukkaan johon ei "mahdu". tai sitten lapseni loukkaantuu helposti jos ei justiin se poika leiki hänen kanssaan jonka kanssa hän haluaisi leikkiä. Näin on minulle asia selitetty hoidossa ja näinhän se kaiketi on...

Vierailija

Ei ole selitys että haetaan ruokakärryja yms. lapsia on valvottava! Kaikkeen on pystyttävä puuttumaan ts. jos sattuu tilanteessa vahinko niin kuka näkee? ei kukaan kun ollaan niitä kärryjä hakemassa tms.

Puututtava on koska ei tuon ikäisillä eikä isommillakaan kuulu olla kiusaamista. Toiset haluavat leikkiä enemmän keskenään ja se on valitettavasti hyväksyttävä mutta ei niin voi olla pvkodissa jatkuvasti, ettei yhden kanssa leikitä. Oma poikasi varmasti vuorollaan aiheuttaa omaa sotkua mutta se ei ole pointti tässä asiassa, hermot menisi sinullakin jos sinua ei otettaisi ja muut tekisivät hienoja juttuja keskenään!

Hlökunta on tässä se onneton monttu! Siihen on puututtava..

Vierailija

Lainaus:

Ymmärrän että toisi suututtaa jos poikasi käyttäytyy niin. Todennäköisesti jos tekee sitä sinun nähden, tekee sitä vielä enemmän kun et ole paikalla.

On selvää että äkkipikaista tulistujaa ja leikkien sotkijaa ei oteta mukaan. Mitäpä jos puhuisit sille omallekin lapsellesi.

Vierailija

Lainaus:

Nytkin tässä tilanteessa sitten lopulta suuttui, ei sanonut mitään, ja kävi vain sekoittamassa jonkun heidän leikkiautonsa siinä lattialla.

Entäpä jos pojallasi tosiaan on tapana sotkea toisten leikit, ja sen takia häntä karsastetaan.

Vierailija

kuulosta mitenkään uhrilta anteeksi vain. Uhri ei anna takaisin.

Miksi ap ei usko hoitajia, jotka sanovat kolmikon käyvän valtataistelua. Ap:n lapsella on lisäksi aika paha asennevamma jo kolmen vanhana, jos ei kykene leikkimään muiden kuin näiden kolmivuotiaiden poikien kanssa.

3-vuotiaat ovat todella pieniä ja varsinkin poikapuolisilta systemaattinen syrjintä yhtä alsta kohtaan ei kyllä onnistu.

Ap:n on parempi totuttaa lapsensa vähemmän valikoivaksi kaverien suhteen. Jos vain tietty kelpaa saa useasti leikkiä yksin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat