Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pian 41v. - vieläkö äidiksi?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen pian 41v. kolmen lapsen äiti. Lapsista nuorin kohta 9v. Olen vuosia ajatellut, että meidän perheen lapsiluku on täynnä, mutta... Nyt mieheni on alkanut miettiä "loppuelämäämme" ja ehdottanut vielä yhden lapsen hankkimista. Jos sellainen nyt onnistaisi. Parisuhde on kunnossa, samoin muut asiat, jotka vaikuttavat päätökseen.

Kokemuksia, arvoisat palstailijat - niin hyviä kuin huonojakin!

Itse olen kahden vaiheilla, mutta jos raskautta päätetään yrittää, ei aikaa ole hukattavaksi.

Kommentit (5)

Vierailija

Hei!

Kyllä ihmeessä kannattaa yrittää!

Itse tulin raskaaksi 43-vuotiaana ja sain esikoiskaksoset tytön ja pojan täytettyäni jo 44-vuotta! Mieheni täytti 50 vuotta, kun lapset olivat vajaan 1 kk. Hänelläkään ei ollut lapsia entuudestaan. Tapasimme toisemme vain puoli vuotta ennen raskauden alkua, saimme lapset, menimme naimisiin ja elämme nyt tosi onnellista elämää.

Raskaus sujui aivan upeasti ilman pahoinvointia, painoakin tuli lisää vain 8 kg ja lapset olivat täysaikaisia (rv 39+6) syntyessään. Kävin tietysti kromosomitutkimuksessa; tulosten odotusaika venyi 4 viikkoon ja ne olivat raskauden pisimmät ja piinaavimmat viikot.

Raskaaksi tulo onnistui helposti. Pari kuukautta seurattiin lääkärin kanssa, irtoaako minulta enää munasoluja. Ei irronnut. Sitten sain Clomifen -hormonireseptin ja jo ensimmäisen kuukauden jälkeen olinkin raskaana! Olen tosi kiitollinen lääkärille, joka ymmärsi, ettei 43-vuotiaana enää kannata jäädä ihmettelemään ja odottelemaan pidempää aikaa ja sain nuo hormonit nopeasti.

Lapset ovat nyt jo yli 3,5 -vuotiaita, ihania lapsia. Helppoja ovat olleet, ei nukkumisongelmia tai koliikkia, ei korvatulehduskierrettä. Olen yhä kotona heidän kanssaan: ehdin tehdä uraa ennen kotiinjäämistä jo yli 20 vuotta ja nyt on ihanaa viettää tällaista aikaa.

En itse koe olevani vanha äidiksi. On minua pari kertaa luultu lasteni mummoksi ja se on aika kurjaa. Lasten kerhoissa on äitejä, jotka voisivat olla ikänsä puolesta omia tyttäriäni. Mutta ei se mitään! En kadu mieheni kanssa tätä päätöstä yhtään!

Kannustan yrittämään vauvaa ja ottamaan nopeasti lääkäriin yhteyttä, jos ei ala tärpätä. Ovulaatiotestillähän munasolun irtoamista pystyy itsekin seuraamaan.

Terv. Anneli

Vierailija

Olen pian 41-v. ja mielessäni on josko syksymällä alkaisin yrittää. KOlmesta nuorin on nyt 1v9kk ja tämä kolmas on ollut niin ihana, että kyllä olisin paljosta jäänyt vaille, jos en häntä olisi tehnyt. Siksi kannustusta täältä.

Vierailija

että tämä raskaus päätyi keskenmenoon noin viikoilla 13. Ultrassa todettiin menehtyneeksi jo ehkä muutama viikko sitten ja on nyt sitten luonnostaan tullutl pois. Ei siis tosiaan ole aikaa hukattavaksi. Vaikka nyt kyllä odotan ainakin muutaman kuukauden ennen uutta yritystä.

Vierailija

että täytin helmikuun alussa 41 ja nyt odotan neljättä. Onnistui heti yhdellä yrittämällä, vaikka alun perin olisin halunnut odotella kesän yli. On vielä vähän vaikea uskoa, että tämän vuoden puolella olisi vielä vauva maailmassa. Toivottavasti raskaus sujuu hyvin. Yhden keskenmenonkin kun olen kokenut ennen kolmatta.

Vierailija

Henk,kohtaisia kokemuksia ei ole, mutta itse täytän pien 40v ja juuri aloitettiin yritykset kolmannen saamiseksi. Vähän toki mietityttää, mutta pelkämälläkään ei tule elämästä hyvää. Iäkän äitin riskiraskaus (onneksi aika hyvä diagnostiikka kuitenkin nykyaikana), pysymmekö molemmat terveinä (ja hengissä), jotta kerkimme lapset kasvattaa... jne.

Kokemuksia sivusta katsoen - meidän pikkusisko on synynyt 11v ikäerolla edelliseen (minuun, ja yksi on vanhempi), äiti on sanonut, että se oli paras päätös ja itse olen samaa mieltä, meillä on aivan mahtavat välit siskon kanssa.

Miehelläni taas on vanhempia sisaruksia muutama, ja kanssa ikäero edellisiin toistakymmentä vuotta, äiti oli 41v. Sekä vanhemmat, mies itse että isot sisarukset ovat tyytyväisiä.

Ja vielä useita tuttuja tulee mieleen, kukaan niistä (ei vanhemmat, sisarukset eikä se nuorinkaan) katu vanhempien päätöstä iltatähdestä.

Lääketiedelliset riskit ovat ainoa huono puoli hommassa, mutta enemmänhän niitä positiivisesti loppuvia tarinoita onneksi siinäkin iässä on kuin negatiivisia.

Uusimmat

Suosituimmat