Ei iltapäiväkerhoon. Onko muita?

Vierailija

Meillä menossa ensi vuonna kolmas lapsi kouluun. Hänellä on kaksi isompaa sisarusta koulun jälkeen kotona (olleet aikanaan iltapäivähoidossa) ja on itsekin aika pärjääväinen tapaus. Nykyään tuntuu kuitenkin olevan ihan "sääntö", että ekaluokkalaiset, joiden vanhemmat ovat töissä, menevät iltikseen. Meillä myös asukaspuistossa iltapäivätoimintaa, mutta sielläkään ei ekaluokkalaisia kuulemma näy. Miten teillä muilla on mennyt? Onko joku katunut päätöstään olla hakematta iltapäiväkerhopaikkaa? Mitä pitäisi ottaa huomioon, jos ekaluokkalainen tulee yksin kotiin?

Kommentit (7)

Vierailija

Iltapäivät voi käydä pitkiksi, jos kaikki kaverit on iltapäiväkerhossa. Meillä lapsi voisi hyvin tulla mun seuraksi suoraan koulusta (teen töitä kotona), mutta kaipaa seuraa, joten käy sitten kerhossa osa-aikaisesti.

Vierailija

Täytyy sitoutua jo huhtikuussa maksamaan kerhomaksut aina jouluun saakka, kerhopaikan voi perua vasta sen jälkeen. Jos muuttaa pois, niin siinä tapauksessa voi irtisanoa aikaisemmin. Kökkö systeemi, itsekään en taaskaan tiedä omaa työtilannettani ensi syksynä ja tulevalle ekaluokkalaiselle pitäisi taas paikkaa hakea. Hänelle haetaan osa-aikaista paikkaa, saa sitten lähteä kerhosta kun isoveljensä pääsee koulusta ja tulevat yhdessä välipalalle. Ekaluokkalaisen päivät on kuitenkin lyhyemmät, enkä halua hänen vielä tulevan yksin kotiin.

Lainaus:

Syksyllä sitten tiedätte tarvitseeko paikkaa ottaa vastaan. Itse olen havainnut iltiksen olevan hyväksi mun ekaluokkalaselle, joka on vähän huoleton luonne. Iltiksessä tyttö tekee ainakin läksynsä ja saa sitten illat juosta vapaana pitkin metsiä.

Vierailija

varsinkaan suurissa kaupungeissa. Joten jos paikan mielii saada, niin se kannattaa hakea nyt keväällä. Ainahan siitä paikasta voi luopua, jos ei paikkaa tarvitsekaan. Sen sijaan paikan saaminen syksyllä voi olla epätoivoista ja mahdotontakin. Maksu- ja irtisanomisasiat kannattaa kuitenkin selvittää ettei joudu maksamaan tyhjästä.

Vierailija

- Onko isommat kotona koulun jälkeen vai ulkona omien luokkakavereiden kanssa? Minusta ei ole ihan reilua vaatia, että isommat luopuvat omista menoistaan ollakseen kotona ekaluokkalaisen kanssa.

- Kuinka paljon pidempiä vanhempien sisarusten koulupäivät ovat? Eli kuinka kauan ekaluokkalainen joutuisi olemaan yksin?

- Onko lähistöllä jotain kavereita ekaluokkalaiselle vai ovatko kaikki menossa iltapäiväkerhoon?

Itse murehdin juuri sitä, kun meille on tulossa vauva heinäkuussa. Sinänsä minusta on ihanaa olla kotona juuri nämä vuodet kun esikoinen on eka- tokaluokkalainen, mutta olen vähän huolissani miten ison iltapäivät sujuvat, kun kaikki lähistöllä olevat kaverit ovat ilmeisesti hakemassa iltapäiväkerhoon.

Vierailija

Kun sisko oli kuudennella, menimme yhdessä koulusta kotiin ja sisko laittoi välipalaa molemmille.

Seuraavana vuonna menin syömään mummolaan aina koulun jälkeen.

Kolmannella luokalla osasin huolehtia asiat itsekin.

Vierailija

Syksyllä sitten tiedätte tarvitseeko paikkaa ottaa vastaan. Itse olen havainnut iltiksen olevan hyväksi mun ekaluokkalaselle, joka on vähän huoleton luonne. Iltiksessä tyttö tekee ainakin läksynsä ja saa sitten illat juosta vapaana pitkin metsiä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat