Tuleeko karenssi jos irtisanoutuu työpaikastaan äitiyslomalla?

Vierailija

.

Kommentit (11)

Vierailija

itse olen myös irtisanoutnut, kylläkin äitiyslomalla. karenssi kului ä-loman aikana ja kun ilmoittauduin työkkäriin tuli vain se viikon peruskarenssi joka tulee aina työttömäksi ilmoittautuessa.

Vierailija

mikä idea on tuossa, ettei kuntalisää saa jollei ole työpaikkaa minne palata? Kuluuko sitä rahaa muilta jotenkin vähemmän, ettei ne tarvitse kuntalisää, vai mikä idea?

Vierailija

Lainaus:

Karenssiaika lasketaan irtisanoutumispäivästä, eikä siihen vaikuta se ilmoittautuuko heti työkkäriin. Karenssi alkaa siitä päivästä, jolloin irtisanomisaika loppuu, ja tämä taas lasketaan irtisanoutumisen päivämäärästä.

Itse esim. irtisanouduin aikanaan työstäni hoitovapaalla 4 kk ennen kuin olin palaamassa työelämään (oli työpaikka tiedossa "suhteilla" mutta tarkka alkamisaika avoinna). 1 kk irtisanomisaika + 3 kk karenssi kului "hoitovapaan" aikana ja vasta tuon jälkeen ilmoittauduin työkkäriin - > normaali 5 pv karenssi joka tulee aina -> sain työttömyyskorvausta muutaman kuukauden ennen kuin aloitin uudessa työpaikassa.

2

jos ei ole työttömänä työnhakijana työkkärissä.

Vierailija

ja kaikkihan eivät niitä muutenkaan saa esim. puolison tulojen takia.

Irtisanoutumisaika+karenssi kuluu äitisyloman (tai hoitovapaan aikana) eli jos tosiaan aikoo itse irtisanoutua syystä tai toisesta, se on hyvä ajankohta.

Vierailija

Sillä karenssi alkaa juosta irtisanoutumispäivästä (tai tarkalleen ottaen 3 kk karenssiaikaa edeltää irtisanomisaika, yleensä 14 vrk tai 1 kk).

t. hoitovapaalla irtisanoutunut

Vierailija

Karenssiaika lasketaan irtisanoutumispäivästä, eikä siihen vaikuta se ilmoittautuuko heti työkkäriin. Karenssi alkaa siitä päivästä, jolloin irtisanomisaika loppuu, ja tämä taas lasketaan irtisanoutumisen päivämäärästä.

Itse esim. irtisanouduin aikanaan työstäni hoitovapaalla 4 kk ennen kuin olin palaamassa työelämään (oli työpaikka tiedossa "suhteilla" mutta tarkka alkamisaika avoinna). 1 kk irtisanomisaika + 3 kk karenssi kului "hoitovapaan" aikana ja vasta tuon jälkeen ilmoittauduin työkkäriin - > normaali 5 pv karenssi joka tulee aina -> sain työttömyyskorvausta muutaman kuukauden ennen kuin aloitin uudessa työpaikassa.

2

Vierailija

Mitään 3 kk karenssia ei siis ole jos se aika ehtii kulua ennen kuin ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi. Kuitenkin jos yhtäkkiä esim. päättäisi ilmoittautuakin työttömäksi, irtisanomisaikana + 3 kk olisi se karenssi voimassa.

Vierailija

kuluuko se heti esim. äitiysloman aikana vai alkaako se sitten kun äitiysloma/hoitovapaa päättyy.

Mutta sitä ajattelin, että kannattaako irtisanoutua itse? Miksi?

Kannattaa vaikka ehdottaa työpaikkaan, että se irtisanoisi sinut. Siellä on todennäköisesti sijainen sinun paikalla ja työpaikka voisi sitten hänet vakinaistaa.

Järkevintä on irtisanoa itsensä siinä tapauksessa, jos sinulla on toinen työpaikka tiedossa. Jos jäät hoitovapaalle, niin silloin tietyn tuen (kaupunkilisän) saaminen saattaa edellyttää, että sinulla on työpaikka, jonne palata loman jälkeen. Tästä en ole varma, mutta meidän kaupungissa ei ainakaan joskus saanut kuntalisää, jos ei ollut työpaikkaa, jonne palata loman jälkeen.

Vierailija

Selitys oli jotenkin niin, että sille ajalle kun olin kotona ja olisin saanut (en saanut ko. syystä) olisi palkattu toinen henkilö sitä työtäni tekemään.

Tästä jo joitakin vuosia aikaa, mutta joku tuolainen hämärä selitys sille oli. Mutta sitten kun laitoin laspen yksityiselle ph:lle ja sain kodinhoidontukea ja tätä kuntalisää...

Lainaus:

mikä idea on tuossa, ettei kuntalisää saa jollei ole työpaikkaa minne palata? Kuluuko sitä rahaa muilta jotenkin vähemmän, ettei ne tarvitse kuntalisää, vai mikä idea?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat