Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esikoinen hoitoon, kuopuksen syntymän jälkeen?

Vierailija

esikoinen on nyt hoidossa ja minä kotona sairaslomalla. Kun vauva syntyy esikoinen on 2- vuotias. Hoitopaikka on hyvä ja lapsi viihtyy hyvin. Vauva tulee syntymään sektiolla ja mietinkin miten selviän esikoisen hoidosta, kun en saa nostella yms. Neuvolassa suositeltiin, että esikoinen jatkaisi hoidossa, kunnes olen toipunut leikkauksesta. Miten olette muut toimineet vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (15)

Vierailija

Mies ei voi valita loma-aikojaan, joten ei voi olla kuin tuon isyysloman ajan kotona. Neuvolassa suosittelivat hoitoon laittoa sillä, että esikoinen voi tulla erityisen mustasukkaiseksi, kun äiti ei voi häntä nostaa lainkaan syliin, mutta vauva taas voi olla sylissä... Toisaalta tulee kai mustasukksiseksi siitäkin, että vauva saa olla äidin kanssa kotona kaksin.

t. ap

Vierailija

Pidä ihmeessä se hoitopaikka, otat lapsen sitten kotiin kun alkaa tuntua siltä että kykenet hoitamaan häntä. Ja voittehan te pitää esikoisen kotona sen aikaa kun isä on lomalla, saa esikkokin totutella vaaviin :) .

Mulla on ollut aina kuukauden ehdoton nostokielto. Jo miehen kaupassakäynnit oli painajaista kun olin alle tunnin yksin vauvan ja 1v esikoisen kanssa, kun 1v kompuroi ja itki, piti itse vaan varovasti laskeutua lattialle paijaamaan, ja siitä olikin jo numero päästä ylös kun vauva alkoi itkeä. Eli ei tosiaan kannata uhrata omaa toipumista! Yhden lapsen kanssa mä "lipsuin", nostin vähän liikaa jne ja seurauksena oli että haava tulehtui ja lisäksi sain kohtutulehduksenkin! Seuaavassa sektiossa todettiin tosi kauhet kiinnikekasvut ja sektio oli vaikea ja pitkä, liekö nekin johtui siitä, en tiedä?

Mutta pidä hyvillä mielin lapsi mielummin tutussa hoidossa kuin että joudutkin äkkiä hommaamaan uuden väliaikaisen paikan!

t. 7 joka myös oli kuolla esikoisen kanssa synnytykseen, että se niistä mukavuussektioista! Vauva ei onneksi kuollut mutta sai kyllä elinikäiset neurologiset vammat :(

Vierailija

Itse olen läpikäynyt 4 sektiota, ikäeroa ollut vain vuosi ain lapsilla. MEillä lapset on olleet aina kotona koska olen siis itsekin kotona. Meillä mies on ollut joka kerta kuukauden kotona, kesälomaa, ja isyyslomaan, synnytyksen jälkeen. Jos ei olisi ollut kotona en olisi selvinnyt yksin!

Eli jos miehesi ei pysty pitämään pitkää lomaa niin mielestäni kannattaisi pitää muutama viikko esikoinen hoidossa? Et meinaan pysty edes kakkoja pesemään, jos sattuu vaipat vielä olemaan, et pysty pinnasänkyyn nostamaan, tai jos sattuu jokin haaveri et voi nostaa kuukauteen esikoista syliin!

t. 4 krt "mukavvus" sektioitu, just joo...tiedoksi van muille ettei sektiota ihan noin vaan saa, tarvitaan aina lääketieteellinen peruste!

Vierailija

Synnyttäisin mielelläni alakautta, mutta silloin menetäisin lähes 100 prosenttisesti henkeni ja vauva kuolisi varmasti. Olen aina ollut virikehoitoa vastaan, mutta nyt se on alkanut tuntua jäkevältä vaihtoehdolta.

t. ap, joka kaipasi neuvoa samassa tilanteessa olleilta.

Vierailija

Meillä vanhempi oli 1,5v, kun aloitti perhepäivähoitajalla, jolla oli myös silloin kun vauva syntyi. Viihtyi siellä hyvin, mukavat leikkikaverit ja mukava täti, siispä vanhempi jatkoi siellä 2-3 kertaa viikossa 5 tuntia päivässä, kunnes vauva oli 3 kuukautta. Onneksi hoitoa jatkettiin, sillä kakkonen olikin sitten vähän vaativampi tapaus kuin siskonsa. Vanhempi lapsi ei olisi sitten päässytkään ulos kuin vartiksi kerrallaan, vauva nimittäin oli varsinainen tissitakiainen. Aiheesta itselläni pääsääntöisesti positiivisia kokemuksia, koska meillä ei ollut tukiverkkoa. Isovanhemmat huonokuntoisia ja sukulaiset asuvat kaukana.

Negatiivisena asiana oli ehkä se, että vanhempi lapsi oli äärettömän mustasukkainen, tosin samaan aikaan alkoi hillitön uhmaikä. Eikä se uhma helittänyt vaikka molemmat lapset olivat kotona minun kanssa, kunnes nuorempi täytti kaksi. Mieti mikä sinulle on paras ratkaisu ja nuo kommentit virikehoidosta voi jättää omaan arvoonsa.

Vierailija

Olen ollut raskausviikolta 20 lähtien vuodelevossa ja supistuksia on vältettävä kaikin tavoin. Jos synnytys käynnistyy istukka alkaa vuotaa rajusti ja syntyy ensimmäisenä, jolloin vauvan hapensaanti loppuu. Verenvuoto on oletettavasti tällaisessa tilanteessa niin raju, että henkeni on vaarassa. Tietysti, jos synnytys käynnistyy ja ehditään ajoissa leikkaussaliin kaikki toivottavasti päätyy hyvin.

t. ap

Vierailija

Lääkärin mukaan tässä erikoisessa tilanteessani on ehdoton 3 kuukauden nosto kielto leikkauksen jälkeen. En siis voi nostaa esikoista lainkaan. Miehen kolmen kuukauden kotona olo ilman palkkaa taas on aika kova pala meidän perheen taloudelle.

Vierailija

Onhan hän pieni, miutta tuossa ei kyllä ole kysymyksessä mikään virikehoito. Lapsesi pääsee ulos ja saa toimintaa päivän aikana, kun on hoidossa. Tärkeitä asioita lapselle nuo molemmat. Lepäät ja hoidat tietysti itsesi kuntoon, ja otat pojan sitten kotiin kun olet itse kunnossa.

Jos otat lapsen heti siihen kotiin, etkä voi nostella ja touhuta pojan kanssa normaalisti. Tuolloin muuttuisi päivärytmi ihan täysin eikä se minusta ole lapselle hyväksi.

Jos isä pitää isyysloman, poika voisi olla ainakin osan viikosta tuolloin pois hoidosta. Mutta kun isä palaa töihin, on lapsi hyvä viedä hoitoon.

Jos et jää tämän uuden vauvan kanssa kotiin äippäloma jälkeen, olisi varmasti hyvä pitää poika jatkossakin jokusen päivän hoidossa. Säilyisi sama tuttu ja turvallinen hoitaja.

Vierailija

..heh hee, ei pitäisi syödä täs samalla kun lukee tätä palstaa.

Mut asian vierestä, mikä äidillä on "vikana" jos tietää kuolevansa jo etukäteen alatiesynnytykseen...ihan mielenkiinnosta kyselen.

Uusimmat

Suosituimmat