Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miten te jotka fanaattisesti imetätte lastanne lähes kouluikään asti

Vierailija

pärjäätte arjessa. Tarkoitan siis sitä, että ettekö koskaan käy missään tai tee mitään "itsellenne" vaan kuljette 24/7 sen lapsen kanssa. Käsittääkseni melko harva mies pystyy lasta imettämään. Olen monille ketkä haluavat imettää ravintolassa ja keskellä kauppakeskusta yms. ehdottanut että pumppaisivat sitä maitoa pulloon, mutta kun se kukkaviheriömarjaleena ei osaa pullosta imeä.

Elättekö todella ihan puhtaasti lapsen ehdoilla. Eli kun lapsi syntyy oma elämä päättyy. Sairasta :(

Sivut

Kommentit (71)

Vierailija

täysimetystä 6 kk

Lainaus:

haukkua täällä muita, jotka ovat toimineet toisin.

Itse kannatan imetystä ehdottomasti. Olen täysimettänyt kaikkia lapsia vuoden tai yli, enkä ole nähnyt mitään syytä totuttaa lapsia pullolle.

Tämä oli minun ratkaisuni, enkä jaksa pennin vertaa välittää mitä muut tekevät. Ihan sama.

Vierailija

Nyt en siis puhunut siitä että pitäisi korviketta ottaa kauppaan mukaan kun utareistakin saa tavaraa vaan sitä. Että voisi lähteä yksin johonkin ja jättää lapsen miehelle siksi aikaa. Ja kyllä minua ainakin vituttaisi puoli vuotta olla se joka herää aina yöllä syöttämään kun mieskin voi sitä tehdä kun käyttää korviketta/rintapumppua (tietysti jos jollain ei rintapumppu toimi niin sittenhän sille ei voi mitään)

Mutta jos te olette viittineet puolikin vuotta yksistään öisin heräillä niin OK. Plus tietty päälle vielä mahdolliset muut unta häirinneet tekijät kuten sairaus?

Vierailija

Musta on ihan sairasta, että pitää pullosta antaa maitoa, jos tissistäkin tulee. Ja ensimmäiset puoli vuotta elin aina ihan lapsen ehdoilla. Se on lyhyt aika loppujen lopuksi.

Mutta miten tuo otsikko liittyi tähän kysymykseen?

Vierailija

yleishalveksiva asenne huokuu jo otsikosta ja koko kysymykseen liittyy oletus, että imettävällä äidillä ei ole mitään elämää tissifanatismin ulkopuolella ja heidän lapsensakin ovat jotain vähän viallisia kukkaviheriömarjaleenoja

Vierailija

Kun vauvalle muodostuu ensimmäisten viikkojen jälkeen jonkinlainen imemisrytmi, niin äiti voi hyvin käydä imetysten välillä asioillaan.

Minä olen täysimettänyt 2 lasta ja käynyt em. periaatteen mukaisesti silti jumpassa, kaupassa, ulkona syömässä ym. ilman vauvaa.

Vierailija

että AP on automaattisesti bilettävä teiniäiti jota ei kiinnosta olla lapsen kanssa. Se että tekee jotain itselleen tai itse ei tarkoita sitä että lähtee baariin vetää lärvit. Av-mammoilla on aika kapea tuo elämänkatsomus :D

t: ei ap

Vierailija

tapa päästä ja pitää itsensä linjoissa.

Ylipäätänsä pitkään imettävät ovat yleensä koulutetumpia, fiksumpia ja edustavampia joka suhteessa. He pitävät omasta terveydestään huolta ja välittävät myös lapsensa terveydestä eli imettävät. Kaikki tuntemani korvikeäidit ovat matalasti koulutettuja ja monet esim. tupakoivat.

Vierailija

Äidinmaito on lapsen pääasiallinen ravinto vuoden ikään.

Eli vaikka joku imettäisi lasta kouluikään saakka niin lapsen pääasiallinen ravinnonlähde on kuitenkin joku muu kuin äidinmaito.

Itse imetän reilun vuoden ikäistä ja imetyksen puolesta voin lähteä minne haluan.

Voin pitää imetystaukoa vaikka 12 tuntia, ei mitään ongelmaa.

Jokainen 3 lapsestamme on syntynyt toivottuna ja rakastettuna, enkä koe, että 6 kk täysimetys olisi elämääni millään lailla pilannut tai sitonut liikaa.

Vierailija

Ja tiedätkö mitä?

Osa meistä kykenee tekemään paljon asiota vauvan ja muiden lasten ollessa mukana. Imetys tai vauva ei ole este shoppailulle (vieläkö joku jaksaa sitä harrastaa?). Ruokakaupassa toki on käytävä, mutta eipä ole imetys koskaan sitä estänyt meillä ainakaa, tuskin kenenkään muunkaan vauva koko aikaa rinnalla on (paitsi ehkä pari ekaa viikkoa tai kuukautta). Jumppaan, uimaan ja kampaajalle olen päässyt ihan ongelmitta vaikka olenkin lapsiani imettänyt.

Ja edelleen, täysimetyssuositus on vain 6 kk. Sen jälkeen imetysvälejä voi harventaa kun vauva saa jo kiinteitä.

Itse olisin enemmänkin huolissani ap: sta ja muista hänen kaltaisistaan, joiden mielestä muutaman kuukauden tiivis yhteiselo vauvan koetaan niin raskaaksi, että imetys jätetään kokonaan väliin.

Lainaus:

olet aivan oikeassa. minulla ei ole minkäänlaisia kokemuksia imettämisestä koska en halunnut imettää.

No tuo oletus perustui aivan puhtaasti siihen, kun luin tuota "ällöttää imettäminen kahvipöydän ääressä" jossa monet puhuivat että tissiä pitää antaa 1-2h välein ja pumppaaminen ei onnistu tai ei halua opettaa lasta imemään pullosta. Joten mielestäni tuo "oletus" on ihan aiheellinen. Sinun on siis oltava noin tunnin välein tavoitettavissa. Siinä ei paljoa käydä jumpassa, uimassa, kampaajalla, kynsien laitossa, shoppailemassa ellet sitten ota näihin em. menoihin lastasi mukaan. Uskaltaisiko tehdä oletuksen että fanaattisimmat imettäjät ovat yleensä niitä "leveitä kuljetuksia" ;)

Vierailija

Ellei nyt ole todella jo vieraantunut todellisuudesta niissä manikyyreissä ja kampaamoissa.

Itse täysimetin molempia lapsia, ensimmäistä 5kk ja toista 6kk ja rintamaito oli pääasiallinen ravinto vuoden ikään molemmilla. En ole todellakaan mikään ylileveä kuljetus, päinvastoin, imetys poltti energiaa niin, että olen molemmilla kerroilla päätynyt painamaan alle 50kg, vaikka syön normaalisti (noh, terveellisesti, en tiedä, onko se enää normaalia vai ei) ja inhoan kaikenlaisia dieettejä. Epäilen, että ne raskauskilot jäävät helpommin niille äideille, jotka eivät imetä pitkään. Pääasiallinen syy lapsen terveyden lisäksi imetykselle oli sen helppous, en jaksa edes kuvitella millaista olisi, jos pitäisi yösyötöillä kaivautua sängystä hakemaan maitopulloa... En todellakaan tunne tinkineeni mistään vaan enemmänkin saaneeni jotain - kokemuksen pienen vauvan ja äidin symbioosista. Sitä tunnetta on aika mahdoton kuvailla sellaiselle ihmiselle, joka ei sitä ole tuntenut. En tiedä, mutta kenties jotkut saattavat kyetä välttämään sen olemalla paljon omissa menoissaan kun vauva on pieni? Itse ainakin tunsin lasten poissaolon miltei fyysisesti, se ei todellakaan ollut sellaista aikaa, mistä olisin edes nauttinut.

Lasten ja vauvojen kanssa onkin sitten käyty ulkona, ulkomailla, shoppailemassa ja vaikka missä sitten senkin edestä. Lapsi ei ole syy tinkiä mistään, mutta senverran myönnytystä pitää tehdä, että menee lapsen ehdoilla ja itse ainakin mieluiten myös lapsen kanssa.

On surullista, että ap näkee imetyksen pahana asiana. Itsekkyys on ihan hauskaa jonkin aikaa, mutta ei sillä pelkästään pärjää elämässä. Joskus on ihan hyvä kokeilla, millaista on elää joku toinen henkilö ykkösenä ja oma itse vasta kakkosena.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat